Jump to content

Transport av 20 fots seilbåt på biltransporthenger

Sofaseileren

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Marieholm MS20 i Sverige, men har ikke tid til å seile den hjem.  Båten er 6 m lang, 2,20 bred og har en relativt grunn kjøl. Veier ca 1250 kg, og denne har stått på land en stund, så det er vel begrensa m vann i skroget som trekker vekta opp. 
spørsmålet er om jeg kunne leid en biltransporthenger, bygget en solid krybbe på stedet (har erfaring m dette fra tidligere) og kjørt den hjem? 
Kjører LandCruiser men nok trekkraft, og har seetifikat klasse BE og god erfaring i å sikre last, men er usikker på om den vi stikke for langt ut for en vanlig bilhenger og om den vil oppnå rett tyngdepunkt.

I tillegg kommer også masten på ca 8 meter.  Båten skal fraktes fra Lysekil til Risør, via ferje, Moss-Horten.
Er det realistisk og innafor lovverket å frakte en båt på den måten?

(bildet viser samme båtmodell)

091EA02F-61C3-4205-B49F-60054694526C.jpeg

Ser ingen grunn til at dette ikke skal gå. En bilhenger må vel være ca 6,5 meter i seg selv, og det er lov med overhengende last dersom denne er godt merket. (Vet ikke reglene i Sverige mtp overheng.)

Det viktigste er selvfølgelig at den står stødig og stroppes godt, og at den plasseres slik at det er rett vekt på hengerfestet. Selv om boogie tilgir en del. 

Mast kan vel legges ned, og normalt kan lang tynn last legges på midten av tilhengeren over staget på hengeren. Dermed er det ikke så lang overheng bakover. Mulig masten også kan legges skrått oppover (lage egen "krybbe" til den, slik at den går godt klar av biltaket, og dermed kan ligge over bil i stedet for bakover. Der må du ta hensyn til bakker, fartsdumper etc.

Du må være forsiktig når du kjører, for tyngdepunktet er høyt. Det er smart å ikke gasse opp feks før tilhengeren er ute av rundkjøringer (og ikke når bilen alene er ute av rundkjøring). Samt være veldig klar over at overhengende last svinger ut fra vogntogets sving. Ta det rett og slett forsiktig i svinger. 

Det er et forbehold om at seilbåten ikke er bredere enn 2,55 m (Norge). Jeg vet ikke hva breddegrensen er på svenske veier.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Førstefender, les denne.  Glassfiber/ polyester trekker til seg vann. Det er noe av årsaken til mange lag med epoxy priming under vannlinjen. Det er uansett marginale vektforskjeller så betyr ingenting for båt på henger.

I tråden er det angitt opptil ca 17% av glassfiberens vekt kan være vann. Dette er en gammel tråd, men muligens faktariktig fremdeles. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Med fare for å avspore tråden: 17% av glassfiberens vekt (under vannlinjen), ikke båtens vekt. Og det er vel worst case scenario der man ikke har benyttet epoxy primer og båt ligger i vann året rundt etc.

Uansett er dette ikke relevant for trådstarters spørsmål, for en 20 fots seilbåt har vel ikke mer enn ca 100 kg glassfiber under vannlinjen raskt anslått. Dermed ville worst case scenario (som det ikke er) uansett ikke betydd noen forskjell.

Poenget var at det virker som det er noe vannopptak i plastbåter (i og med at TS nevner det), men det er ikke relevant mtp transportvekt.

Grand Banks jr skrev 55 minutter siden:

Med fare for å avspore tråden: 17% av glassfiberens vekt (under vannlinjen), ikke båtens vekt. Og det er vel worst case scenario der man ikke har benyttet epoxy primer og båt ligger i vann året rundt etc.

Var litt kjapp med kalkulalatoren der ;)  Men det er sprøyt uansett, alle mine båter har veid det samme ved opptak og uttak. Vi har på 2-komponent primer for å unngå osmose/plastpest.

Eg hadde ikkje stussa over dette.

Mi innvedning er derimot at det framstår som mykje arbeid og kostbart (materiell til krybbe, eigeninnsats, leie av henger, kraning av og på) jf. å finne ein tilsvarande båt i ditt nærområde. Men kva du vil bruke tid og pengar på er ikkje min sak ?

Dette er et eksemplar av båten jeg ser etter som har alt (Nyerere innenbords motor, Fullspilet storseil (for lazyjacks og enkel reving) og rullegenoa, begge ganske nye og lite brukt) og absolutt verdt hasselet med hjemtransport. (hadde jeg hatt tid nå, ville jeg selvsagt seilet den hjem)
Mast må på båten, men kan krage over biltaket uten problem. Har finnet en utleier av ekstra stor biltransporthenger og overbevist om at dette går bra. Planet er stort nok til at jeg kan få kjøl- og motorvekt rett plassert over boggien.  Nå er det mer en logistikkutfordring med å få kranbil i Lysekil og i Risør til rett tid, og planlegge nok margin til å kunne nå ferje Stømstad - Sandefjord. Men litt spenning skal man vel ha.  Takk for gode råd!

Og Førstefender: Absolutt ikke sprøyt med båter som trekker vann. Gelcoat og polyester er IKKE vanntett. Det er jo derfor det er lurt med epoxybehandling av båter som ligger lenge ute. Vi har hatt vrakbåthåndtering for en kommune i Oslofjorden i noen år, og har håndtert eksakt like joller (uten dobbeltbunn, med skum i bunn blir det enorm forskjell) der den ene har ligget opp ned på land i mange år, og den andre delvis nedsunket, også i mange år, og vektmessig er forskjellen mer enn merkbar. 

Sofaseileren skrev for 10 timer siden:

Og Førstefender: Absolutt ikke sprøyt med båter som trekker vann. Gelcoat og polyester er IKKE vanntett. Det er jo derfor det er lurt med epoxybehandling av båter som ligger lenge ute. Vi har hatt vrakbåthåndtering for en kommune i Oslofjorden i noen år, og har håndtert eksakt like joller (uten dobbeltbunn, med skum i bunn blir det enorm forskjell) der den ene har ligget opp ned på land i mange år, og den andre delvis nedsunket, også i mange år, og vektmessig er forskjellen mer enn merkbar. 

Jøss, båtene våre burde nesten vært fuktige på innsiden da, med så mye fukt de trekker? Hvor mye % vann trekker dem da? 1-5-10-15%? merkelig de ikke sprekker i 15 kuldegrader. 

Beklager, men dette er rør.. 

Du får kutte de båtene på vrakhånderingen i to og måle fukt i skroget.

Førstefender skrev for 3 timer siden:

Har vært mer enn gjennomsnittlig opptatt av vekt. Har veid båt før og etter 2 uker påvannet og  båten var ca 1% tyngre. I ett VM skiller den vekten noen plasser på resultatlisten. Båten sto alltid på land, tok båten ut hver gang vi skulle trene. For de som seiler regatta på høyt nivå er dette allment kjent. Brukt veldig mye penger på vektoptimalisering, forsket og testet mye. Men aldri vurdert å ha båten på vannet. 

kjørt 20 000 km med seilbåt på båthenger. Du får litt høyt tyngdepunkt men biltransport henger, så mer ustabil. Støtt godt opp alle retninger så båten står stille også ved bråstopp. Vi brukte formstøpte støtter som var like bred som båten i vannlinjen og 40 cm lange. Jeg ville prøvd å støtte opp båten over litt areal for at ikke all vekt skal stå på kjølen. 

Førstefender skrev for 6 timer siden:

Jøss, båtene våre burde nesten vært fuktige på innsiden da, med så mye fukt de trekker? Hvor mye % vann trekker dem da? 1-5-10-15%? merkelig de ikke sprekker i 15 kuldegrader. 

Du får kutte de båtene på vrakhånderingen i to og måle fukt i skroget.

Gelcoat og polyester er ikke tett, det finnes alltid noen glassfiber (det er små glassrør) som ikke er gjennomtrekkt og da vil det trekke vann inn i de. Men jeg som jobber med glassfiber, har aldri hørt tall over 2-3%. Hvis du tar en båt som har liggi på vannet lenge, sliper deg inn en mm eller to, så trykker inn en fuktighetsmåler, så får du deg ett lite sjokk :) 

hvor man får tallet 17% fra er ett godt spørsmål, lurer på hvor alt det vannet skulle fått plass. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...