Jump to content

Håndpumpe for tømming av skott

Goddis77

Recommended Posts

Har noen smålekkasjer som gjør at regnvann samler seg i kamre i dørken. Noen steder er det litt høyder og slikt som gjør at jeg pleier å bruke en vannstøvsuger for å få ut dette. Men det er tungvint å dra dette med hjemmefra hele tiden.

Noen som har tips til en håndpumpe som vil kunne gjøre jobben? Er litt trangt noen steder, så en tykk sak er ikke praktisk..

Se der ja :smiley:

I dag tok jeg alle krinkler og kroker, og da får jeg ut 4-5 bøtter med vann.

Har ikke sjekket skottene på en god stund, så det har nok bygget seg opp en del. Får se om jeg kan skaffe meg en slik pumpe for å ha liggende i båten.

Goddis77 skrev On 30.7.2023 at 10.41:

Noen som har tips til en håndpumpe som vil kunne gjøre jobben? Er litt trangt noen steder, så en tykk sak er ikke praktisk..

I største båten min samler vannet seg i et søkk bak som er ca 5 cm dypt og 15x20 cm. Det er litt plundrete å øse dette helt tomt etter regnvann har kommet inn i båten (enten når jeg kjrøer med kalesja nede eller før da kalesja var dårlig og stod ute i regnvær. Øsekar tar jo bare litt og det må tas mange øsekar for små mengder vann.

På Europris hadde de for noen måneder siden vannkrigleketøy til salgs for 20 kr, så da kjøpte jeg 2 stk, en til båten og en i reserve. Dette er slike man dytter enden ned i vann og trekker håndtaket tilbake og så spyles vannet ut når man skyver håndtaket inn igjen. Enkel og simpel sak, men gjør det veldig raskt og enkelt å få opp 1-2 dl pr oppsuging, som bare tar noen få sekunder.

Skal du drive og få ut 5 stk tilitersbøtter så kan det jo hende det er bedre med noe mer effektivt. Men for min del så er det snakk om et eller 2 pump så er det tomt og den tar minimal plass i båten og veier noen få gram.

Det var på en slags isoporhylse for at den skal flyte ved vannlek, men den pplukket jeg av da den skal ligge ombord og det er unødig at den tar så mye plass og ikke så hygienisk med slik isopor nedi bunnguffa der (brødsmuler og oljerester og alt mulig vil etterhvert finne veien dit).

prlblemet for din del er at dette er en vare som bare midlertidig var innom Europris, så du finner den neppe nå. Tipper de tar inn enkelte partier av diverse varer de får billig og har i butikken til det er tomt. Sånn var det også med gummiormen til å ha på taket av båten for å holde fugler unna, var i butikken ei stund og har ikke sett dem siden da jeg ville kjøpe flere (ene hadde forsvunnet, siden gjenfunnet i bilen).

Jeg har (fortsatt) stort behov for en "finlensepumpe" for å få fjernet små (og middels store) vannmengder fra steder hvor det ikke skal være vann (men hvor det plutselig, av ulike grunner, er vann - jeg må bl.a. få byttet ut disse fleksible vanntankene jeg har, de er helt ubrukelige, jeg har vel totalt lagt ned flere ukesverk i å gjøre research på hvor det lekker, tørke opp vann på avveier, prøve å få tettet alt av koblinger, etc).  Noen steder er det også forventelig at det tidvis blir vann, men ønskelig å få tørket skikkelig opp - som i kjølsvinet til gummijolla, rorgjennomføringen min er ikke helt tett, propellakselgjennomføringen lekker også.

Lensepumper generelt sett er ikke laget for å få det helt tørt - de lar det ofte være noen cm med vann igjen.  Jeg ønsker typisk å få pumpet opp tilnærmet hver eneste dråpe.  Da trenger man enten mye effekt (våtstøvsuger er jo noe som kan vurderes - det er også mulig å improvisere til en vannlås og koble på en vanlig høyeffekts støvsuger) eller en svært tynn sugeslange.

Siste "patent" jeg har er en håndpumpekran for drikkevann som jeg har koblet på en tynn slange, og så en bøtte.

En oljesugepumpe av den typen over har jeg ikke prøvd enda - jeg vurderte å kjøpe en slik, men jeg har erfaringer med at utstyr som er beregnet på å pumpe olje eller drivstoff går fort i stykker dersom man bruker det til å pumpe lensevann.

Jeg kjøpte noe ala dette på Biltema for noen år siden, ifbm en tett kloakk og noen cm med fersk kloakk på et baderomsgulv som måtte fjernes, det var faktisk overaskende effektiv:

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/manuell-lensepumpe-06-lslag-2000042091

(hvordan vi fikk det til forundrer meg nå - den har vel filter og er vel uegnet for dopapir og bæsjklumper?  Siden baderomsgulvet skrånet nedover mot sluken hadde vi ingen utfordringer med å få det tørt nok)

For et par uker siden kjøpte jeg noe som ser svært likt ut på en lokal båtbutikk (Costa del Sol).  Den så veldig bra ut, i tillegg til Biltema-designet over hadde den også mulighet til å koble på en kort stuss på inntaket, tanken min var å deretter koble på en svært tynn slange.  Dessverre var kvaliteten rett og slett råtten (eller kanskje den bare hadde stått for lenge i båtutstyrsbutikken og trenger noe nytt fett - det bør jeg kanskje prøve på).  Den lakk luft, så å bruke den med slangen var dødfødt - pumpa ville bare virke dersom man kunne putte den ned i vannet og det var tilstrekkelig vann der til at stempelet havnet under vann.  I tillegg lakk den på toppen, og det var veldig mye friksjon i pumpingen.  Da jeg prøvde å klage fikk jeg bare høre: "beklager, du har brukt den, så vi kan ikke ta den i retur".

(Forøvrig, en av lensepumpene jeg installerte i vinter - og det var vel en av de største modellene de hadde i dén båtutstyrsbutikken - har ikke nok oomph til å dytte vannet over svanehalsen ... gruff)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 4 timer siden:

En oljesugepumpe av den typen over har jeg ikke prøvd enda - jeg vurderte å kjøpe en slik, men jeg har erfaringer med at utstyr som er beregnet på å pumpe olje eller drivstoff går fort i stykker dersom man bruker det til å pumpe lensevann.

Den  Pumpe jeg har  er 11 år nå har jeg brukt til All slags  veske. mest sjøvann fra gummibåten.  men altid pumpet Zalo vann etter brukav flytende som ikke er vann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Den siste der har jeg prøvd, alt for stor og klumpete for å brukes ofte på små mengder vann. Dessuten ble den også trøblete etterhvert, den var vel ment å brukes på olje og ikke vann, etterhvert var det antageligvis nødvendig å smøre stempelet. Eller eventuelt bare kassere hele greia.

Hm, det begynner å bli noen år siden. Så vidt jeg forstår pumper man bare vakuum med den pumpa, så selve stempelet skal vel ikke komme i kontakt med væske. Da skal den jo strengt tatt bare virke, uansett om man bruker den til olje, ferskvann, saltvann eller skittent vann ... helt til man slenger den ned på lager, opp-ned med rester av skittent saltvann inni, kanskje.

Jeg er ganske sikker på at det var en slik jeg hadde, kjenner til og med igjen noen av slangene på bildet, jeg har dem fortsatt på båten.

Et annet problem med den store pumpen, det er vanskelig å håndtere den når man er alene. Trenger to hender til å pumpe, og en til å styre slangen.

Vannet i skottene er regnvann. Har jo bøttet ned i bergen de siste ukene, og jeg har vært borte på ferie.

Så det var vann i kjølen når jeg sjekket båten ved hjemkomst, og trodde først jeg hadde fått lekkasje på varmtvannsbereder eller noe, men når jeg sjekket bakre kjøl ved innløpet til aksling så var det fullt der og. Dermed har det rent frem til kjølen under motor.

Ikke fare for vann opp til motor, da skal det virkelig ha kommet mye inn, men nok som sagt til å fylle noen bøtter med vannstøvsuger. Ikke lett å sjekke alle steder for lekkasjer, da vegger i akterkabin da må demonteres. Planlegger å installere inspeksjonsluker der nå.

Hadde vært flott å finne årsaken til lekkasjene inn, men akkurat nå har jeg ikke funnet den enda.

baatglede skrev 51 minutter siden:

Jeg bruker en sånn pumpe til mindre mengder vann fra steder med vanskelig tilkomst:

Enkel å grei, men blir alltid igjen en skvett. 

Ja det vannet som er i sugerøret renner tilbake.

På Biltema koster den Kr. 79.90 . ikke 299.

Hevertpumpe Art.nr. 20-365

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

tobixen skrev for 21 timer siden:

Et annet problem med den store pumpen, det er vanskelig å håndtere den når man er alene. Trenger to hender til å pumpe, og en til å styre slangen.

Det gjelder vel det fleste manuelle pumper. Kanskje med unntak av de som har en stiv slange som man ikke trenger en hånd for å holde. 

Det hadde vært fint med en elektrisk som tåle litt rusk, litt luft og kunne løfte litt høyde. 

On 7/30/2023 at 2:52 PM, abbor said:

Drillpumpe og en batteridrill er supert til dette. Setter på et passe stykke av en hageslange på begge sider. 

Sett reklame for dette. Du har ikke en link til en brukbar en ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

abbor skrev 1 time siden:

Brukte noe tilsvarende når jeg tømte dieseltanken for noen sesonger siden. Fungerte fint det.

Men ulempen er at en må ha med drill i båten for å bruke denne her, og det er litt knotete alene.

Ser for meg ett eller annet som kan være permanent i båten som kan brukes, uten at jeg må drasse det med meg hjemmefra.

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/vannpumper/vann-dieselpumpe-15-lmin-2000017741 - denne har jeg brukt, med stort hell - kjøpte til og med to slike pumper - men den er utgått av sortiment nå, kanskje på grunn av problemet jeg har observert med dem:

Dersom man kjører vann gjennom den og så lar den ligge i noen uker, så setter tannhjulene seg fast.  Kobler man til strøm da, så går sikringen.  Er man heldig, er det tilstrekkelig å spraye godt på med WD40 - men antageligvis må man skru den opp og gi noe mekanisk hjelp, f.eks. ved å bruke et skrujern.  Når man har sloss nok med pumpen med et skrujern, så ... plutselig er den ikke "self-priming" lengre, ikke i stand til å suge opp vannet lengre.  Jeg har altså to delvis defekte slike pumper liggende på lager.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...