Jump to content

Håndpumpe for tømming av skott

Goddis77

Recommended Posts

18 hours ago, Roger jo said:

Ja det vannet som er i sugerøret renner tilbake.

Har man tynt nok sugerør (eventuelt bare en kort lengde med tynt nok sugerør) og løfter opp sugerøret mens man fortsatt pumper så godt man kan, så er det mulig å begrense dette problemet til noen få dråpers vannsøl.  Uansett er det god prosedyre å tørke godt med en klut etter at man har sugd så mye man klarer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

18 hours ago, Gerhard said:

Det gjelder vel det fleste manuelle pumper. Kanskje med unntak av de som har en stiv slange som man ikke trenger en hånd for å holde. 

Den "store klumpete oljesugepumpen" er ekstra vanskelig, fordi pumpen helst bør stå stødig et stykke vekk fra stedet man ønsker å fjerne vann fra.  Så trenger man kanskje en fot for å holde pumpen stødig.  En håndholdt sak med relativt stiv slange er ofte det beste, da kan man klare seg med én hånd for å pumpe og slange, og én hånd for å pumpe.  For å avstive en myk slange er det mulig å bruke ståltråd og tape.

Det fine med "den store klumpete oljesugepumpen" er at den inkluderer en tank.  Det blir ofte mye søl dersom man skal bruke to hender på å operere en pumpe, og så i tillegg må prøve å sørge for at  en utløpsslange holder seg i ro over/i en bøtte/vask/toalett e.l.

18 hours ago, Gerhard said:

Det hadde vært fint med en elektrisk som tåle litt rusk, litt luft og kunne løfte litt høyde. 

Den posten jeg lagde om https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/vannpumper/vann-dieselpumpe-15-lmin-2000017741 var egentlig ment å være et svar til denne ^

Det blir mye rot med å finne strøm og strekke kabler, så i tillegg trenger man batteridrift.  Pluss en lett tiljengelig bryter.

30 minutes ago, Jonas said:

Denne ser enkel og grei ut for små mengder, 1,5 liter.

Den har jeg også prøvd. Stempelet der går veldig tregt etter at man har brukt den på vann, den er tross alt beregnet på olje.

Det største problemet er imidlertid tilbakerenning. Pumpen kan skrus tett på bunnen. Det fungerer sikkert greit for tyktflytende olje, men for vann så rekker det å renne adskillige mengder tilbake før man får vridd om låsen. Særlig dersom man bare har to hender tilgjengelig.

• 2 uker senere...

Da har vi vært ute på tur igjen. Puller og andre steder er fikset, og det var bare mindre regnbyger i natt. Likevel er det bra med vann i området som jeg har hatt vann før…

Vanntanken og dieseltanken er i dette området, og jeg begynner å frykte at muligens vannntanken lekker, eller slanger tilhørende den. Kan ikke se andre forklaringer på vannet.

Hva er forventet levetid på vanntank i aluminium? Denne her er nok fra 1986..

Goddis77 skrev for 15 timer siden:

det var bare mindre regnbyger i natt. Likevel er det bra med vann i området som jeg har hatt vann før…

Var det tørt før regnbygene?

Goddis77 skrev for 15 timer siden:

Hva er forventet levetid på vanntank i aluminium? Denne her er nok fra 1986..

Ja. En inspeksjon innvendig kan gi svaret.

Siden du mistenker vanntanken så kan du fremprovosere lekkasjen med et lite over trykk i tanken via lufte slangen.

Fotpumpa til gummibåter/bademadrass er fin til det.

Lekkasje etter trykkvanspumpa  bør høres da den starter etter en stund uten at noen tapper vann, og det innbefatter varmtvanskretsen også. Hvor mange dl. tapper du før pumpa starter når du tapper veldig forsiktig i litermålet? 

Det er vil ikke så mang skjøter på vannsystemet du har i de rommen du finner vann, så det er mulig og kanskje utelukke vann på avveier.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Utfordringen er at jeg må skru ned en vegg igjen, samt skru ned et skap for å komme til.

Er nok noe jeg bør gjøre uansett, men hvis jeg begynner denne jobben her nå, er det lite mulig å bruke båten med det første. På en annen side så er det ikke fristene å ha en potensiell lekkasje som kan vokse heller. Blir ingen tur uten tilgang på vann i hvert fall. 

2 hours ago, Goddis77 said:

Blir ingen tur uten tilgang på vann i hvert fall. 

På første båten hadde vi med tilstrekkelig med store flasker med drikkevann, og for øvrig hygiene var det sjøen eller fasiliteter på land som gjalds.  Det virker som et helt hav av tid siden, i dag er det panikkstemning så snart vanntanken er i ferd med å gå tom, selv om kjøleskapet er fylt opp med drikkevann :-)

Vi bruker dunker for drikkevann og slikt, mens tanken brukes til oppvask og hygiene.

Med flere småunger på tur så blir det en del vann som går. Men vi har bestemt nå at mekking skjer etter sesongen, så får vi heller leve med å pumpe ut litt vann av og til inntil videre.

Det var da utrolig hvor vanskelig dette er da.

Kan du ikke bare ganske enkelt tømme vanntanken og se om problemet vedvarer 

Da har du svaret på om det er vanntanken som lekker eller ikke.

Så kan du velge selv.

Om det er vanntanken som lekker, kan du fylle den opp igjen, og leve med lekkasjen resten av sesongen, eller ta med vann på dunker.

Godt tips faktisk.

Var og tømte båten akkurat nå, og da var det en hel bøtte med vann/lurium nedi der.

Vanskelig å vite om det da bare er vanntank eller en lekkasje til et sted som jeg ikke har funnet.

Tok med skrumaskinen denne gangen og brukte den manuelle pumpen. Funket bra det og :smiley:

IMG_3735.jpeg

Har du funnet ut "hva slags vann" dette er, bortsett fra at det er møkket? Det er en grei test man kan gjøre for å finne ut det, men kanskje litt vanskelig når "vannet" er så møkket? Men om det er sjøvann, burde likevel testen vise det.

For å få en formening om hva vannet består av, har du litt i et glass og heller i litt grønnsåpe. Da vil du få et resultat lignende  det på dette bildet. Fra venstre: sjøvann, så frostvæske og til høyre ferskvann.

groensaape.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

2 hours ago, Jannmar said:

Det var da utrolig hvor vanskelig dette er da.

Peanuts!  "Vann hvor det ikke skal være vann" har vært en omtrent daglig gjenganger helt siden første båt (derfor jeg har vært innom og testet ut så enormt mange innretninger for å suge opp vann) - og nå som jeg har trebåt så blir skadene fort store dersom ferskvannslekkasjer ikke blir fikset.  Det har vært både regnvannslekkasjer, ved vinduer, gjennom teakdekk, skruegjennomføringer, vanntank, toalett, etc, etc - pluss saltvann som kommer inn gjennom roraksel, propellaksel samt lekkasjer etter skader i skroget.

Utkast til en post om mine vanntanker ligger på https://solveig.oslo.no/solveig/fleksible-vanntanker.html og blir vel postet som egen post her også når jeg først har fått lagt inn bilder og slikt :-)

Vanlige lensepumper har jeg også hatt nok med problemer med ... lensepumper som plutselig har rustet fast og får sikringen til å ryke når man først trenger den, lensepumper hvor akselen etter en stund er vitret vekk, lensepumper som ikke gir nok kraft til å dytte vannet over svanehalsen, lensepumper med innebygd nivåbryter som går og går når de ikke skal gå, lensepumper med innebygd nivåbryter som ikke går når den skal gå, etc, etc.  Nivåbrytere også, har en slik i gråvannstanken, den er ganske viktig - når den streiker blir dusjen og etterhvert kjølsvinet fylt opp med gråvann.  Den som fulgte med båten orginalt virket faktisk i mange år.  Den fra biltema virket i et par år.  De to jeg kjøpte i Portugal virket i noen måneder.

Var nettopp nede i båten og tømte vanntanken. Det ligger litt vann igjen som jeg ikke får bort med den manuelle pumpen, men jeg kan ganske greit nå se om det endrer seg ved regn eller ikke.

Nå bøtter det ned her i Bergen, så bør ikke ta lange tiden å få avklart det.

Tror jeg tar testen den @Lars H. ved neste sjekk. Er litt dieselfilm i bøtten når jeg tømmer denne, men det kan være gamle rester nedi der.

Området jeg tømmer nå er rett under både vann og dieseltank.

Da har jeg vært og tømt litt mer av det lille som var igjen etter i går med en fille.

Klarte å fylle et større glass med å gjøre dette. Ikke kommet noe mer siden sist, men den store testen kan skje i morgen. Da skal det bøtte ned igjen her i Bergen.

Har nå tatt vanntesten til @Lars H..

Glass til venstre er uten noen ting. Det til høyre er med litt grønnsåpe. Hva er dommen tror du @Lars H.?

IMG_3747.jpeg.8e6231512f62adfe5d83f850bffcb761.jpeg

Det som testen sier, er at det temmelig sikkert ikke er sjøvann. Ta en liten sprut av grønnsåpen på sjøen utenfor båten, så ser du helt klart hvordan sjøvann og grønnsåpe reagerer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ref tema for tråden, dette er hva jeg har nå:

IMG_20230814_162129.jpg.2d24cdb839023df7f62223d22bfc9b0c.jpg

Helt til venstre, en vannkran med håndpumpe, og med en slange som er innsnevret på bunnen slik at det er mulig å suge opp relativt små mengder vann  fungerer fint, men mye strev å få ut vann fra rom som er lite tilgjengelige. I "øvre salong" i båten er det lang avstand fra dørk til kjølsvin. Dessuten mye arbeid dersom vannkrana går tett - den er tross alt beregnet for drikkevann, ikke lensing.

Neste er en tilnærmet helt ubrukelig pumpe jeg kjøpte i Spania. "Du har brukt den, da kan vi ikke ta den i retur" sa de i butikken da jeg prøvde å klage.

Så tok jeg sjansen på å kjøpe noe tilsvarende fra en annen butikk i Spania (helt til høyre). Den kom bare med én slange, men pumpen suger luft fint, så det gikk fint an å koble på slange under. Den er designet for en tykk slange. Her har jeg redusert til en tynn slange, slik at det er mulig å pumpe opp små mengder vann - og forsøkt å gjøre det lufttett vha tape. Den nederste slangen var i utgangspunktet mye mer bøyd, jeg forsøkte å rette den ut med en gassbrenner, men gikk tom for gass før den ble skikkelig rett. Dernest har jeg avstivet med en ståltråd og surret tape rundt. Fungerer ganske bra.

Utløpsslangen lar jeg gå ned i en bøtte. Jeg greier så vidt det er å håndtere dette uten hjelp, selv på de vanskeligste stedene, men vurderer å tape utløpsslangen til bøtta for å gjøre det enklere.

Hehe. Vi snaker om en båt fra 1986 her, og dette er rett under både disel og vanntank, så at det ligger litt rester etter både diesel og annet der er nok sannsynlig. Lukter litt diesel av vannet jeg fikk ut.

I vinter skal jeg skru ned både skapet og veggseksjonen tenker jeg, og se om vi kan finne ut skikkelig hvor det lekker inn vann eller lekker fra tanken. Tipper det ikke er dieseltanken, for da hadde jeg hatt mer vann i det området hele tiden.

Frykten var at det kanskje var sjøvann som kom inn via en bolt eller noe ved bølger/sjøgang, men hvis vi kan konkludere med at dette ikke er sjøvann, så er jo det bedre det  :smiley:

Grufolf skrev 8 minutter siden:

Det kan jo lekke inn ved fenderlisten? Noen båter har svakheter der da vannet som samler seg "oppi" fenderlisten renner inn i båten. 

Godt tips. Skal sjekke dette her når jeg har fått demontert båten i vinter. Kunne ikke se noen vannstriper på dette området når jeg hadde det nede sist, men skal gå grundig gjennom det da. Bytter pullert som var dårlig da og. Den er tettet nå med Tec7, men vil bytte den i vinter.

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...