Jump to content

Baystar, tung på styringen


Edh1

Recommended Posts

Er alt som skal smøres smurt i henhold til instruksjonsbok?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Fant du ut noe mer her?. Har egentlig noe av det samme. Byttet til ny motor (Yamaha F60), og etter monteringen av styringen over på denne motoren (hos forhandler), så ble rattet mye tyngre, spesiellt når styringen står må midten, eller "rett frem". Vris ratte utover mot venstre eller høyre går styringen glatt, men rundt midten er den veldig treg. Får få forhandler til å sjekke dette.

Link to post
LM 605 skrev for 1 time siden:

Byttet til ny motor (Yamaha F60), og etter monteringen av styringen over på denne motoren (hos forhandler), så ble rattet mye tyngre, spesiellt når styringen står må midten, eller "rett frem". Vris ratte utover mot venstre eller høyre går styringen glatt, men rundt midten er den veldig treg.

 

Ble det etter en større motor og mer fart? 

Så høres det ut som for svak styring?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 1 time siden:

 

Ble det etter en større motor og mer fart? 

Så høres det ut som for svak styring?

Nei, hadde en Honda BF 60 før, så styringen var helt ok på denne, så det må være ette eller annet i forb. med monteringen av ny motor.

Link to post

Stemplene i rattpumpa kan være treige/henge det samme med returventilene.

 

Hadde problemer med dette på min baystar/seastar. Åpnet, demonterte, rengjorde og monterte igjen. Ble en annen verden. Seastar/baystar styring for opp til 150hk.

Har opplevd det samme på en helt lik styring.

 

Mulig den orginale olja kunne vært bedre. Evt bør byttes av og til   

Link to post
eapett skrev 17 minutter siden:

Stemplene i rattpumpa kan være treige/henge det samme med returventilene.

 

Hadde problemer med dette på min baystar/seastar. Åpnet, demonterte, rengjorde og monterte igjen. Ble en annen verden. Seastar/baystar styring for opp til 150hk.

Har opplevd det samme på en helt lik styring.

 

Mulig den orginale olja kunne vært bedre. Evt bør byttes av og til   

Styringen er bare seks år (ca 150 timer), og har fungert utmerket på min tidligere Honda motor. Så jeg ville jo tro at det må ha noe i forb. med montasjen av den nye motoren ...

Link to post
eapett skrev 14 minutter siden:

Min var vel ikke mer enn 4-5 år.  Men uansett.. ved forandring i sammenheng med en spesefik jobb så ville jeg  spurt om styringen har vært demontert. Så ev fått luftet/flushet styringen. 

Skal få sjekket opp i dette med forhandler. Blir nok en løsning. 

Link to post

Jeg opplevde at styringen ble tung når motoren var tiltet ned, men ble bedre etterhvert som motoren ble tiltet ut/opp. Fant etterhvert ut at ting hadde satt seg fast og måtte smøres opp. Styresylinderen fulgte ikke bevegelsen når motoren ble tiltet ned. Se bildet. Sjekk dette.

Screenshot_20230805_012317_Chrome.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...