Jump to content

Ubeskyttet propell - hva med disse?

TrollOg

Recommended Posts

Hva er formålet med å ha beskyttelse? I teksten din virker det som om det er propellen du vil beskytte, men beskyttelsen som du viser til er for å beskytte eventuelle mennesker i sjøen.

Om du kjører mye blant badende kan det jo ha noe for seg, men utover det så medfører noe slikt ekstra forbruk og mindre fart.   

Har ikke direkte erfaring med akkurat de du linker til der, men vet at det er gjort en del forskning på slike propelldyser med tanke på effektivitet. Mange slepebåter har slikt montert, for å bedre skyvekraften på lav fart, og for å bedre styreegenskapene (ofte fast aksling, der det er brukt såkalt dyseror, altså at propelldysa er en del av roret. Beskytter selvsagt propellen, og gir bedre effektivitet, i alle fall i lavere hastigheter (forutsatt de er riktig konstruert).

Utfordringene med slik propelldyse er at dysa kan fungere som bremsekloss ved høyere hastigheter. I tillegg kan det være verre å få løsnet tau og annet rask som mot formodning skulle finne veien inn. For propelldysene du linker til forstår jeg ikke helt funksjonen til de avlange hullene rundt. Disse vil, etter mitt hode, fungere mer som motstand (turbulens rundt disse) enn en fordel. Beskyttelse mot ytre påvirkninger som steiner og større rask som ligger i sjøen vil de uansett gi, så hvis det er hovedhensikten for din del skader det ikke å prøve?

For enkelhetensskyld holdt jeg teksten min noe tynn. 

Men, vil enkelt å greit bare unngå at det er propellen som tar støyten på grunt vann. 

Helst uten at det skal gå ut over hastighet og økt drivstoffkostnader.

Legger ved bilde: Suzuki 140hK 2007 modell. 

Screenshot_20230730_150607_Gallery.jpg

For manøvrering i sakte fart vil du nok få litt beskyttelse mot steiner og fiskebruk, og det kan nok ha noe for seg å montere noe slikt, men om du tar nedi noe i stor fart tror jeg ikke den plasten gjør at propell og undervannshus slipper unna.

Det vil helt klart bremse på farten, men du får håpe at det kommer noen med praktisk erfaring på banen d, og kan si noe om fartstap er ubetydelig eller ikke.    

Legg merke til at disse propellbeskytterne klemmes fast rundt den finnen du ikke har. Dermed kan lett slutttresultatet bli at når du gir på så gir beskytteren noe etter og havner i propellen.

Det ser ut som om beskytteren er av plast og dermed har minimal stivhet til å ta smellen om du dunker borti båten på en måte som ville gitt skade på propellen.

Noen få tilfeller kan den nok redde deg fra skade, men husk at denne beskyttelsen koster ca det  samme som en propell, så det kan være billigere å ta kostnaden ved skaden enn å kjøpe noe som muligens beskytter bittelitt.

Får du tau i propellen vil det være vanskeligere å få det ut, så da kan det hende du driver på land og dunker på deg flere skader med en slik beskytter.

Og hva om du bakker på grunt vann og propellen treffer en liten stein? Uten beskytter blir denne lille steinen lett kastet ut til siden. Med beskytter vil den tromles rundt en kort tid inntil det blir bråstopp mot finnen på toppen samtidig som propellen presser på. Det er nok ikke steinen som gir etter da.

Selv har jeg kjørt endel på grunt vann, men ikke verre skader enn små hakk i kanten av propellen. Denne propellen måtte senere byttes ut fordi vulkinga tok kvelden i Blindleia for noen år siden (toppfart 5 knop før den begynne å slure). Vulkinga var nok rett  og slett etterhvert gammel og morken og gav etter ved gasspådrag.

De andre propellene mine er det en som muligens har mikroskopiske merker, men tror ikke det er noe der. Bare slitasjeskader gjennom lakken 1-1,5 cm fra kanten på 2 av 3 blader.

6-hesteren fra ifjor har aldri vært på grunn og der er propellen fin bortsett fra at det er små groper i kanten av propellen der den treffer rett imot vannet (ikke ytterst der den ville truffet hvis den hadde vært på grunn), der er lakken slitt bort så jeg ser metallet. Mulig små motorer har tynnere lakk på propellen fordi de normalt ikke går så mange timer og at det derfor er normalt at slikt oppstår etter noen hundre timers bruk (men at mange ikke kommer så langt uten grunnstøtinger og andre skader).

19 fot skrev On 31.7.2023 at 15.45:

Legg merke til at disse propellbeskytterne klemmes fast rundt den finnen du ikke har. Dermed kan lett slutttresultatet bli at når du gir på så gir beskytteren noe etter og havner i propellen.

Det ser ut som om beskytteren er av plast og dermed har minimal stivhet til å ta smellen om du dunker borti båten på en måte som ville gitt skade på propellen.

Noen få tilfeller kan den nok redde deg fra skade, men husk at denne beskyttelsen koster ca det  samme som en propell, så det kan være billigere å ta kostnaden ved skaden enn å kjøpe noe som muligens beskytter bittelitt.

Får du tau i propellen vil det være vanskeligere å få det ut, så da kan det hende du driver på land og dunker på deg flere skader med en slik beskytter.

Og hva om du bakker på grunt vann og propellen treffer en liten stein? Uten beskytter blir denne lille steinen lett kastet ut til siden. Med beskytter vil den tromles rundt en kort tid inntil det blir bråstopp mot finnen på toppen samtidig som propellen presser på. Det er nok ikke steinen som gir etter da.

Selv har jeg kjørt endel på grunt vann, men ikke verre skader enn små hakk i kanten av propellen. Denne propellen måtte senere byttes ut fordi vulkinga tok kvelden i Blindleia for noen år siden (toppfart 5 knop før den begynne å slure). Vulkinga var nok rett  og slett etterhvert gammel og morken og gav etter ved gasspådrag.

De andre propellene mine er det en som muligens har mikroskopiske merker, men tror ikke det er noe der. Bare slitasjeskader gjennom lakken 1-1,5 cm fra kanten på 2 av 3 blader.

6-hesteren fra ifjor har aldri vært på grunn og der er propellen fin bortsett fra at det er små groper i kanten av propellen der den treffer rett imot vannet (ikke ytterst der den ville truffet hvis den hadde vært på grunn), der er lakken slitt bort så jeg ser metallet. Mulig små motorer har tynnere lakk på propellen fordi de normalt ikke går så mange timer og at det derfor er normalt at slikt oppstår etter noen hundre timers bruk (men at mange ikke kommer så langt uten grunnstøtinger og andre skader).

Takk for utfyllende svar. Blir nok ikke den type beskyttelse da. 

Bergen skrev On 30.7.2023 at 15.00:

beskyttelsen som du viser til er for å beskytte eventuelle mennesker i sjøen.

typisk installasjon , mob båt på ferge:

AIL4fc-0zQGpKYTDC5cGPKy4cumryhZStuJcW-BYJFixeRJIc7kQkdpeS4IplEvr60kpPzSZbh374230Od48zbNUc8l3C_eg_opxBXfz-hlUJRQvSXRjnVC7URW8E_g1JGFpB0PhxO9V6hlAVYs5fE6lMaQIrYXkRoirwLQwFd64Oz-axAopku0V5BGIkxCluz-XGqwBvjhDmQQkY1jU7uvYfC3swrgzWn-31WyvE91OlHRvsrn7aWg621TJe6qbbCpcupiPIDE6wWtGF5IaiX7XHFqtlTgEncmduRmQ7vinU14voTXBSEPzqeyDnoQ0JTRzoqe05lQbUk5UKFM9iUUdExho5Z6yF6Nom_BFKtzvN58M-nDtEn2HRpvDGv2n3i0Xs--ZSVXR8WRbeDhlJd3dMAP_fMyCAk_TItwgYHwtZDcWFAitFnyU2aKReJ9nfJfJ1u5xNaGAItfxAxSK46pxoEgvsDgg010-KbxXdKNWS9guPzZiI93hxwe9PP64pWpKcbM66rk44XuMpu9w2unHO_0Vm4gBJqXRyx5U7zowdjaIqA2nXHgrRzkEOvVpOU0R88EGg1M_TmGb_dlE3Gty89T-DaXgmKzFrhIbI20fsZipZF0N37X68EMFxuwFXDlZhujPmNSmmckxoTDdoHFwfganuqNZGlqdaHWb5-xrciq5PVAVdJygXValygmMvFM9RRtYUoAbXbMxOsamUY6qP8d-CCHFniXTnj2FyDrpui55LP2FgaMLZnXzUQbj5bJZRfnmRgQNRcdQrOmYD6_Q00IwFdDpnaMLCu4HOsEIJIumVLRoEuVZm7FwtRmBW5BtDfUB8ocuDis0KsN2qB4DYglBWedY47FBF3fCkvs1RWsqwEuIhiJCTPPApaPzruzOtnEIRarh-53XAy_UKvZgchAKZUU=w1132-h1510-s-no?authuser=0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...