Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

Risikoen for feil ligger vel på kjøper etter overtagelse, sånn helt generelt. Som @Jannmar skriver så er første trinn å få oversikt over hva som er galt. Men - her bare spekulerer jeg altså - jeg kan tenke meg at kanskje kjøper har tenkt at prøverkjøring ikke er nødvendig fordi evt. problemer oppdages etter overtagelsen uansett. Men så kan det altså være forskjell på hvem som har ansvaret når problemet oppdages før overtagelse (dvs. under prøvekjøring) vs. det som oppdages etter. Juridisk sett høres det ut som kjøper kanskje har tatt på seg en potensielt stor risiko uten å være klar over det. På den annen side så er det kanskje ikke slik, siden det skjedde så kort tid etter overtagelse? Her kommer det nok litt an på hva som er problemet også. Kjøper har undersøkelsesplikt og selger har opplysningsplikt. Kjøper har kanskje tatt litt lett på undersøkelsesplikten sin (som vel prøvekjøring er en del av)? 

Mrk. også at dersom ansvaret ligger på selger så er det også - innenfor visse grenser -  selger som kan velge hvordan det skal utbedres. Kjøper kan ikke bare sende båten på verksted og sende fakturaen. Medmindre det er avtalt på forhånd da.

Vil nok være mange tråder under "Båtadvokaten" med tilsvarende probelmstillinger hvor man kan lese seg litt opp, og sikkert på hjelp også.

quantumduck

quantumduck

Risikoen for feil ligger vel på kjøper etter overtagelse, sånn helt generelt. Som @Jannmar skriver så er første trinn å få oversikt over hva som er galt. Men - her bare spekulerer jeg altså - jeg kan tenke meg at kanskje kjøper har tenkt at prøverkjøring ikke er nødvendig fordi evt. problemer oppdages etter overtagelsen uansett. Men så kan det altså være forskjell på hvem som har ansvaret når problemet oppdages før overtagelse (dvs. under prøvekjøring) vs. det som oppdages etter. Juridisk sett høres det ut som kjøper kanskje har tatt på seg en potensielt stor risiko uten å være klar over det. På den annen side så er det kanskje ikke slik, siden det skjedde så kort tid etter overtagelse? Her kommer det nok litt an på hva som er problemet også. Kjøper har undersøkelsesplikt og selger har opplysningsplikt. Kjøper har kanskje tatt litt lett på undersøkelsesplikten sin her ved å droppe prøvekjøring? 

Mrk. også at dersom ansvaret ligger på selger så er det også - innenfor visse grenser -  selger som kan velge hvordan det skal utbedres. Kjøper kan ikke bare sende båten på verksted og sende fakturaen. Medmindre det er avtalt på forhånd da.

Vil nok være mange tråder under "Båtadvokaten" med tilsvarende probelmstillinger hvor man kan lese seg litt opp, og sikkert på hjelp også.

• Create New...