Jump to content

5 liters ekstern bensintank til 6 hk

Norskipper

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt m 6 hk utenbordsmotor, og ønsker å lage en liten ekstern tank som jeg får plass til i skottet. 

Planen er å bruke en 5 liters kanne for alkylatbensin med tankadapter, bøssing og sugeslange.

Noen som har lagd noe tilsvarende? Evt noen som har sett en fiks ferdig tank på 5-6 liter?

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

jeg hadde engang et slikt tankadapter, som passet til 5/10 liters plastkanne. Men lenge siden jeg har sett i handelen..

.. Kanskje du kan "kannibalisere" med deler fra en gammel plasttank.. Men så var det luftinga å tenke på også..

Moeller Bensintank Bærbar 11 liter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sikker på at du ikke får plass til en 12-liters tank da? De to mest vanlige størrelsene bensintanker til påhengser er 12 og 24 liter, finnes mange varianter av disse med forskjellige dimensjoner. Kanskje du finner en 12 liter som passer inn hos deg? Fordelene ved å bruke tank som et laget for formålet er at disse tåler bensin over tid, er laget av plast som ikke blir så statisk (fare for gnister) og de har ferdig oppgjengede slangestusser, som i utgangspunktet skal holde seg tette mot lekkasjer. 

.. eller mer drastisk : Ta varmluftpistolen fatt og juster litt til ønsket form :giggle:

Jeg fikk en reservekanne til snøscooter, ment for annet scootermerke, så den ble akkurat litt for bred for bæreren på min scooter.    Som et forsøk så tok jeg varmluftpistolen fatt (selvfølgelig etter at dunken hadde stått åpen til lufting etpar uker)  

AIL4fc_FkfiwQHSluOqYjhMeJPmySgA4lZXg3UXBwYmDBguaL-GeOXMTDsXFbQOrQWSljQUsAKa6T9IITgJvBUcw04BCsOD4e6Gz9uy5c-cGr9PSYB9D2yWIAFjTkhWfIQCSyW7sRndifIImiqgq-ryYR9j92ZVyxrZ3TWMUqWY_Wb4hiDrA44-A-kAxDdDYDT4u5Sm8u5a2yhBFXNdp5heHpac6f4-QHmzbGk02e8VEqRXnYD8LjpcIqVNIh3PzR6XRZS6m80csVSrOMZBbcql_cDpnmgOFWUpRoumadU6oDtMqtIEMi-UTe_Sa-J1z8fJzisRQ5oMFkvk9wQrySJR_jrbEoMI18ux9-CeqgbIq1bCaHvhSnauvnqL6mVwVUBPg5EmSZm3UomV8mY2KuOO0ZvGmU7PdDQeRspHdOXv0PNT_RvklVmTSiifxdX3DkFoffOmWMCrwT-bQ9FB6C94lCmYVtvs3rs8Zm7hxe_j0yXXG8P8UrF76DovVfacK6apNc-7TPkpc2X26kjzmEozbEZey83G66F1dKuUBF725NADl4x2EqtNq2dpApqF2x2Wx5p8svuCUpoHVWAzrdzVbvqAcNuWuWl9dM3hkDfYB_Mezeuw--ePIytLOmZ4BDMZkfWnHz52X44U382YcELS7yI2C9Sln_Lr6dVQm1utzMgrvAyH5tWPnZ1dPH3yWaDYmNITYCEPxrAI0szchLThBcT-hhYrlnRKxfqkHRy0RP_4hOYndhnMWUdvVRR9TK_PrFtGlX1P2Kmk4zF9nQB6HPlHJ91ysVHWxsOWaPjF8C6Yl_GoSTOjw3u0CmkzSp7TrdNaNjGK1ynSNKRkJhIWMj13CsbxcNt0XmsANdTX-0OV_qIMzk_RZNYjYsxzevWat3J3MnaogB366ZfbNLGYa4_Sb6A=w2684-h1510-s-no?authuser=0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Istedet for å fokusere bare på antall liter bør du nevne LxBxH på dette skottet. Ellers såå dukker det opp mange gode forslag innenfor 5 liter som er for brede eller for høye, mens det kanksje utgår gode råd til tanker på mer enn 5 liter som ville gått inn i skottet ditt.

Mener å ha sett tanker på 5 liter av metall som er ganske brede og lave, men som har håndtak, slangeoppkveilingsløkker osv på toppen (som stjeler plass og dermed gjør at den blir stor selv om tankkapasiteten er liten. Elelr for  å si det på en annen måte, et eksempel på tank som oppfyller kriteriene dine til 5  liter, men som neppe går inn i skottet om du ikke får plass til andre tanker på flere liter.

Husk også på at luftinga bør være opp, ellers blir det trøbbel med søl.

Kunne du evt ha tanken et annet sted og bare ha den stående på dekk ved bruk? Og ved kort bruk noen minutter kan du jo kjøre på intern tank.

Selv kjører jeg mest på halv gass på min 6 hk Yamaha (full gass gir bare litt mer fart, men mye mer bråk og forbruk) og da går det ganske nøyaktig 1 liter i timen, mens intern tank er på litt over en liter, full gass = 2 liter pr time. Har forøvrig ekstern tank på litt over 25 liter så jeg slipper å fylle daglig. Har brukt ca 30 liter på 3 dager nå så da er det greit å ikke bruke liters-tanken. Grovt sett Blindleia og Tromøysund og alt mellom frem og tilbake stort sett med denne motoren, men kjørt noe med annen motor, men også tatt mange avstikkkere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...