Mr_Stian Startet 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2023 Heisann. Har en Barracuda Olympic 1100 med en kad44 edc hvor jeg har litt trøbbel med den ene styreposisjonen. Når jeg sitter inne å kjører så kan turtallet bevege seg litt opp og ned av seg selv. På lavt turtall så kan den jobbe seg opp og ned med ca 100rpm. På høyere turtall så har den noen ganger gått ned 3-400 før den har gått opp igjen. Ellers så hender det at turtallet øker idet jeg setter den i gir enten forover eller bakover. Har som regel hjulpet å kalibrere spaken å ny, men nå i helgen så ble det mye verre. Kunne ikke bruke styreposisjon inne og måtte bruke den på fly. Den har det ikke vert noen problemer. Dønn stabil uansett. Aldri kalibrert denne heller. Kun den inne som har tullet. Så jeg har byttet om på hendlene for å se om det var problemet. Det var det altså ikke! S det må sitte mellom disse og motorene en plass. Har forstått det slik at det er MS-unit som styrer hvilken posisjon som brukes. Stemmer det? Her er ett bilde av uniten jeg fant. Der hvor denne befinner seg så er det mange koblinger av denne typen: Jeg har prøvd å få disse fra hverandre men de sitter dønn fast. En skal kun løfte disse ørene på sidene og så er det å dra de fra hverandre? Kan se ut som disse koblingene har vert av tidligere da de er fulle av en form for olje. Samt at jeg ser merker på koblingene etter verktøy. Tror folk at det er koblingene som kan være problemet? Eller er det selve MS uniten? Hvis det er MS uniten, kan jeg bytte om på de to store kontaktene som går inn på den (eventuelt en annen plass som kommer fra de to posisjonene) for å se om problemet flytter på seg? Og hvis det er koblingene, kan jeg f.eks klippe disse og koble de om med f.eks en slik type plugg: Håper det er noen med litt kunskap om hvordan disse er koblet sammen som kan hjelpe meg litt her. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 2.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Ingen som har noen innspill her? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 2.August.2023 Link til dette innlegget Svart 2.August.2023 Hei følg gul og rød kabel til du kommer til teknisk rom. Da finner du 2stk 8 pin kontakter. Finn ledning som er grøn/ gul pin 2 - grøn /orange pin3 og grøn/svart pin4. Klipp desse og koble forbi kontakten Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 3.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 kokken skrev On 2.8.2023 at 15.06: Hei følg gul og rød kabel til du kommer til teknisk rom. Da finner du 2stk 8 pin kontakter. Finn ledning som er grøn/ gul pin 2 - grøn /orange pin3 og grøn/svart pin4. Klipp desse og koble forbi kontakten Heisann. Fant 2 stk plugger som hadde disse kablene. Er det i begge kontaktene jeg skal koble forbi? Jeg tok ut alle 6 kontaktene etter mye strev. Måtte til med 2 tenger for å greie å dra de fra hverandre. De så ikke så helt galne ut, men jeg renset de og satte de tilbake. Var ute en kort tur nå og da virket alt som det skulle. Så foreløpig så det ut som om det var dårlig kontakt som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Hei skal vere på den kabelen som kommer fra motoren. Ja er dårlig kontakt som gjør det, kabler fra hendler nede går direkte til motor. Kabler fra fly går vi ms unit hadde du hatt en 3 styre posisjon hadde du hatt enda en ms unit. Ser kontakter ligger rett over varmtvannstank, prøv å dekk med litt isolasjon så varmen ikke treffer kontaktene, da det er varme/kulde/varme over tid (år) som er hovedproblemet send e-post adressa di på pm. Så skal du få litt lesestoff 😁. Riktig nok fra tamd 75 edc men prinsippet er det samme Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 4.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 De har stått bak en akumulator tank så er ikke så utsatt for varme. Sender deg mailadresse på pm :) Edit: ser jeg har fått disse dokumentene av deg tidligere. Greide å finne mailen. Hadde helt glemt det! 😅 Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 👍 var dei bilda eg såg. Trudde det var varmtvannstank. Hadde samme problemet på en dobbelinstalasjon med tamd 75 edc…. Om du søker litt her inne så tror eg fra husken at det var noen med kad 44 som hadde samme problemet, er litt usikker på om det er brukt samme fargekoder på ledninger til 44 som 75 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 4.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Det stemte med pin nummer og farger så tipper det er samme greiene ja! :) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Send meg en PM så skal du enda mere "kjekt å ha greier" til KAD44 :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mr_Stian Svart 5.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Fikk klippet og loddet sammen disse kablene som det var snakk om over her i vinter og det har fungert fint helt til i dag. Da var samme greiene tilbake. Det som er rart er at hvis jeg ligger i cruise og bruker flaps så reagerer turtallet når jeg justerer flaps. Kan det være en dårlig jording en plass? Hvor skal jeg begynne og lete i så fall? Alt som har med batteri og hovedstrøm til motor har vert av i fjor da motor var ute så tror ikke det er her eventuelt. Må være en annen plass i så fall. Noen med tips? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Regner med at jeg har funnet synderen. Under dashbord så er det en del koblinger som er bare enkle kabelsko og ikke slike store 8 pin plugger. Disse har jeg ikke vurdert tidligere, men det viser seg at det var en del irr i disse koblingene som gikk til hendelen. Se bildene under. Disse ble klippet vekk og loddet fast. Etter dette fungerte den helt fint på mine 2 test turer. Båten er solgt og gikk fra Stavanger til Kragerø uten ett eneste feilslag. Så vil tro dette var feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.