Jump to content

Kad44 edc problem. Turtall som lever sitt eget liv


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann. Har en Barracuda Olympic 1100 med en kad44 edc hvor jeg har litt trøbbel med den ene styreposisjonen. 

 

Når jeg sitter inne å kjører så kan turtallet bevege seg litt opp og ned av seg selv. På lavt turtall så kan den jobbe seg opp og ned med ca 100rpm. På høyere turtall så har den noen ganger gått ned 3-400 før den har gått opp igjen. 

Ellers så hender det at turtallet øker idet jeg setter den i gir enten forover eller bakover. Har som regel hjulpet å kalibrere spaken å ny, men nå i helgen så ble det mye verre. Kunne ikke bruke styreposisjon inne og måtte bruke den på fly. Den har det ikke vert noen problemer. Dønn stabil uansett. Aldri kalibrert denne heller. Kun den inne som har tullet. 

 

Så jeg har byttet om på hendlene for å se om det var problemet. Det var det altså ikke! S det må sitte mellom disse og motorene en plass. 

 

Har forstått det slik at det er MS-unit som styrer hvilken posisjon som brukes. Stemmer det? 

 

Her er ett bilde av uniten jeg fant.

 

IMG_5282.jpeg.f01252daece81698b34eec5003adf299.jpeg

 

Der hvor denne befinner seg så er det mange koblinger av denne typen:

 

IMG_5283.jpeg.8259102cd87285259b537d2734e5bdfd.jpeg

 

Jeg har prøvd å få disse fra hverandre men de sitter dønn fast. En skal kun løfte disse ørene på sidene og så er det å dra de fra hverandre? 

 

Kan se ut som disse koblingene har vert av tidligere da de er fulle av en form for olje. Samt at jeg ser merker på koblingene etter verktøy. 

 

Tror folk at det er koblingene som kan være problemet? Eller er det selve MS uniten? 

 

Hvis det er MS uniten, kan jeg bytte om på de to store kontaktene som går inn på den (eventuelt en annen plass som kommer fra de to posisjonene) for å se om problemet flytter på seg? 

 

Og hvis det er koblingene, kan jeg f.eks klippe disse og koble de om med f.eks en slik type plugg:

 

IMG_5284.jpeg.6a43484a9902662d10a27cf2f291a4c0.jpeg

 

Håper det er noen med litt kunskap om hvordan disse er koblet sammen som kan hjelpe meg litt her.

Link to post
kokken skrev On 2.8.2023 at 15.06:

Hei 

følg gul og rød kabel til du kommer til teknisk rom. Da finner du 2stk 8 pin kontakter. Finn ledning som er grøn/ gul pin 2 - grøn /orange pin3 og grøn/svart pin4. Klipp desse og koble forbi kontakten

Heisann. Fant 2 stk plugger som hadde disse kablene. Er det i begge kontaktene jeg skal koble forbi? 

 

Jeg tok ut alle 6 kontaktene etter mye strev. Måtte til med 2 tenger for å greie å dra de fra hverandre. De så ikke så helt galne ut, men jeg renset de og satte de tilbake. Var ute en kort tur nå og da virket alt som det skulle. Så foreløpig så det ut som om det var dårlig kontakt som var problemet. 

Link to post

Hei skal vere på den kabelen som kommer fra motoren. Ja er dårlig kontakt som gjør det, kabler fra hendler nede går direkte til motor. Kabler fra fly går vi ms unit hadde du hatt en 3 styre posisjon hadde du hatt enda en ms unit. 
Ser kontakter ligger rett over varmtvannstank, prøv å dekk med litt isolasjon så varmen ikke treffer kontaktene, da det er varme/kulde/varme over tid (år) som er hovedproblemet send e-post adressa di på pm. Så skal du få  litt lesestoff 😁. Riktig nok fra tamd 75 edc men prinsippet er det samme

Link to post
  • 11 måneder senere...

Fikk klippet og loddet sammen disse kablene som det var snakk om over her i vinter og det har fungert fint helt til i dag. Da var samme greiene tilbake. Det som er rart er at hvis jeg ligger i cruise og bruker flaps så reagerer turtallet når jeg justerer flaps. Kan det være en dårlig jording en plass? Hvor skal jeg begynne og lete i så fall? Alt som har med batteri og hovedstrøm til motor har vert av i fjor da motor var ute så tror ikke det er her eventuelt. Må være en annen plass i så fall. 

 

Noen med tips? 

Link to post

Regner med at jeg har funnet synderen. Under dashbord så er det en del koblinger som er bare enkle kabelsko og ikke slike store 8 pin plugger. Disse har jeg ikke vurdert tidligere, men det viser seg at det var en del irr i disse koblingene som gikk til hendelen. Se bildene under. 

Disse ble klippet vekk og loddet fast. Etter dette fungerte den helt fint på mine 2 test turer. Båten er solgt og gikk fra Stavanger til Kragerø uten ett eneste feilslag. Så vil tro dette var feilen. 

IMG_6409.jpeg

IMG_6410.jpeg

IMG_6411.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...