Jump to content

Ladelys på Sabb 2G - Hjelp!

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Har en Sabb 2G som jeg har hatt utrolig store problemer med lading på batteriene. Etter en lang historie med dynamo testing og feiltesting i båten (1 måned fram og tilbake) har jeg endelig fått lading på gang. Har et par enkelt spørsmål for de som har peiling på dette.

1. Ladelys. Skal den lyser når jeg gløde motoren før jeg starte den?

2. Ladelys. Skal den lyser når jeg bruker strøm uten at motoren er i gang?

3. Jeg har hatt (dynamoen var feil-koblet i utganspunktet) to kabler koblet til "W" på dynamoen. PGA idioten som hadde båten før meg bestemte seg å male alt grønt (!!!) er det ikke særlig lett å finne ut hva disse kabler er for noe osv. Men det ene koblet til W kortsluttet dynamoen totalt og har ingen resistens mot minus (den er selvssagt nå isolert vekk men har likevel ikke peiling på hva det er for noe!!!!), og den andre har c. 6-8 ohms resistens mot minus, men når den er koblet til lyser ladelys konstant rød, når den er ikke koblet til er ladelyset ikke rød og alt ser bra ut. Hva er den for noe? Alle instrumenter fungere uten han er koblet til W.

Jeg har koblet begge wires i fra W på dynamoen, og alt "ser bra ut", men lurer på om folk vet hva de kan være for noe. Det er IKKE turteller fordi den ser ut til å være mekanisk (!?!) og fungere til tross for ingenting koblet mot W. Jeg er bekymret at den kabelen som har 8ohms er viktig uten at jeg ser det - for noe annet smeller!

4. Er det opprinnelig mekanisk eller elektrisk turteller på disse motorer? Sabben og andre har alltid sagt at W er til turtelleren, men når det ikke er koblet fungere turtelleren utmerket (kan det være til timer telling på den eller????).

5. Dynamoen har to kabler som går fra + på dynamoen - er dette "normalt" eller tyder det på hjemmetriksing?

Det er dessverre vanskelig for meg å finne ut disse ting alene, spesielt fordi båten har utrolig mye elektrisk utstyr ombård (omtrent det meste), og det enenste ting som "mangler" er vhfen som var på før (hadde disse to kabler noe å gjøre med det?).

Alle svar er velkommen!

En desperat hilsen,

Kevin

Hei Bergensskipper!

For å begynne med det jeg vet - med 90% sikkerhet - er at

- Ja, W-utgangen på dynamo'en er vanligvis til turteller - og

- Ja, 2H'en ble opprinnelig levert med mekanisk uttak til turteller. Kommer ut i akterkant (styrbord-side) i nærheten av dieselpumpa, og ei strømpe med vaier inni går da vanligvis til en MEKANISK turteller. Det finnes nyere 2H'er som har en sensor til turteller montert, omtrent loddrett, på selve "huset" over svinghjulet også.

Det kan jo hende at i***** før deg, eller noe før han igjen, har skiftet dynamo?

Du forteller ikke hvor gammel motoren er, eller hvilken type dynamo du har - ei heller hvilken type turteller du har.......

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei,

Hmmm, mye info. jeg mangler!

Motoren er nok 69-70 model (eller "der omkring"), det er en Sabb 2G i hvertfall (tror jeg).

Dynamoen er ikke orginal (tror jeg), men klarer ikke å se hva typer det er. Har en regulator fast på den, og har fire koblingsplasser batt +, batt -, ampermeter, og utgang for turteller i følge andre (men det er ikke koblet til turtelleren). Turtelleren er nok orginal (nå tenkte jeg på dashboard), har en ampermeter som går til +30, oljetrykk, motortempt, turteller (med timer midt i den), og ladelys som er rødt og stå nederste til høyre.

Ikke særlig mye hjelp dette her vel?

Kevin

Redigert av Bergenskipper (see edit history)

SABB 2H:

Bilde

Her ser man mekanisk uttak for turteller, inkludert timeteller - det er den svarte strømpen som kommer ut i akterkant av pumpehuset, rett under der dieselpumpen sitter. Strømpen forsvinner ut av nedre billedkanten omtrent klokken 7, eller rett ved kula til omstyringshendelen.

Kan det hender at jeg har en Sabb 2J? Hva er forsjellen.....

Sabb 2J ser slik ut

Bilde

2J er en videreutvikling av 2G med større borring (diameter) i sylinderene.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Beklager all oppstyr om Sabb 2H - jeg har nok (IKKE oppfattet) sett på overskriften din med mine blodskutte øyne i dag tidlig......

Beklager, trodde at det var snakk om en 2H altså........ :blush: Blush, blush, kjempeblush.....

1. Ladelys. Skal den lyser når jeg gløde motoren før jeg starte den?

- Ladelyset skal lyse hvis tenning står på, og motoren ikke er i gang

2. Ladelys. Skal den lyser når jeg bruker strøm uten at motoren er i gang?

- Hvis tenningen står på

5. Dynamoen har to kabler som går fra + på dynamoen - er dette "normalt" eller tyder det på hjemmetriksing?

- 2 kabler fra +??? til hva da? hvis begge går til batteriet så har den som har montert kabelene "jukset" til ett større tverrsnitt på kabelen

Problemene ellers med dynamoen har jeg desverre ikke noe svar på da jeg er litt grønn der jeg og... Kan være du finner et svar her... http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=67

Redigert av `Laffen (see edit history)

Hei, takkr for svar så langt,

Da har jeg en Sabb 2G (tror jeg!).

Husker IKKE helt om det røde lade-lyset kommer på når jeg har tenning på uten at motoren er i gang, men jeg tror ikke det (80% sikkker). Når jeg kobler til det ene ledning til W (som ikke kort slutte heile greie), så er det lade-lyset konstant på. Når jeg ta den av, så få jeg ingen røde lys (tror jeg). Hmmmmmm. Men alle sier jo at W er for turtelleren, noe som stemmer ikke i det heiel tatt med min motor - den ser ut til å være mekanisk og fungere tydelighvis godt uten at noe er koblet W......

De to kabler som går fra + på dynamoen går i retning styrehuset og ikke direkte til batteriet. Det er så mange kabler på denne båten at jeg blir kvalm og det er ikke særlig lett å finne hvor disse to kalber havner opp i styrehusets sikkringskap). Men de fungere så akkurat det er fett nok - for nå.

Dynamoen ser ut til å fungere på den måten den er nå koblet (de to kabler til +, en kabel fra minus til jording på motoren, og den siste til ampermeteren i styrehuset). W er ikke brukt pr. i dag men "alt ser ut til å fungere" - det ville si at ampermeter på dashboard viser +30 (++) når motoren er i gang, det er lading på batteriet når jeg måler spenningen, og alt instrumenter på dashboard fungere. Så hva er da disse to gammel ledninger som gikk til W (den ene er en direkte kortslutning og definitivt ikke brukes, det andre fører til at ladelys stå konstant på)?

Det er slik at de første 6 måneder jeg hadde denne båten, sjekket jeg aldri lading. Men det har visst seg at Batteri minus på dynamoen har aldri vært jordet i den perioden. Dynamoen har omtrent aldri ladet seg, og jeg har selvsagt byttet to batterieir i den perioden. Da jeg endelig fant ut at den var ikke koblet riktig, fikk jeg kortslutning på W da en av de gamle ledninger som gikk til W var faktisk minus!

Burde jeg bare dritt i hva for noe disse to ledninger som har tidligere vært koblet til W er for noe, og bare håper at det lader (fordi jeg tror ikke ladelys kommer til å fungere uten at det ene er koblet til).

Hjelp fortsatt!

Kevin

Dynamoen ser ut til å fungere på den måten den er nå koblet (de to kabler til +, en kabel fra minus til jording på motoren, og den siste til ampermeteren i styrehuset).

To kabler til pluss er ganske vanlig, da mange dynamoer har to flatstifter ut på plussiden. Om det er en kraftig ledning eller to tynnere har jo ingen betydning, og kan godt ha vært slik fra den var ny. Slik er det hos meg også. Og jordingen er vanligvis ikke tilkoplet dynamoen, da den normalt får god nok jord gjennom festet. Men hvis forbindelsen her er dårlig så er det nok en fordel å kople jordingen direkte. Den siste ledningen er nok ikke til amperemeter, men til ladelyset. Uten ladelampe vil ikke dynamoen begynne å lade. Amperemeteret er koplet inn på de to plussledningene, før disse går til batteriet.

Turtelleren er nok enten mekanisk eller koplet til en giver som føler på svinghjulet, så "W" uttaket er nok til overs her ja. Hva de to siste ledningen er til er ikke lett å si, men de skal nok uansett ikke være koplet til "W" uttaket. Dette er kun for turteller. Du får prøve å følge ledningene og se hvor de ender opp. Men hvis alt virker så kan det uansett ikke være noe problem.

VHF'en har ikke noe med dette å gjøre, da den skal være koplet mot pluss og minus på batteriet og har ingenting med "W" uttaket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...