Jump to content

ST2000+ Autopilot sier ikke fra/ber om ny kvittering ved ankomst Waypoint. Fortsetter bare rett fram

Erik

Recommended Posts

Hei.

Har som nevnt i en annen tråd kjøpt ny kartplotter, Garmin EchoMap UHD 72Sv.

Blandt annet fordi denne har NMEA0183 ut, så nå har jeg koblet den til Autopiloten, en Raymarine ST2000+

Jeg får den til å starte på rute. Den sier da fra at den vil svinge, (Port eller stbd) og jeg må kvittere dette ut som forventet (+10 & -10 knappene på likt, eller Pilot knapp på fjernkontroll). Den følger da ruten på første legg, og ankommer første waypoint fint.

Men der skjer det ingen ting.

Den fortsetter bare på samme kurs rett fram. Sier ingen ting, skifter ikke kurs.

Jeg hadde forventet at den skulle pipe som ved start av rute, og si at den ville svinge, og at jeg måtte kvittere ut ny kurs. Det er det instruksjonen til ST2000 sier at skal skje.

Jeg kan få kartplotter til å pipe på "waypoint ankommet" (som advarsel på skjerm på plotteren), men ikke Autopiloten. Og det skjer ikke noe mer enn at jeg må trykke OK på skjermen, men det skjer ikke mer på piloten.

Dersom jeg avslutter Track , og så starter Track igjen, på eller rett etter waypoint, så må jeg kvittere igjen, og da følger den neste legg.

Så jeg kan altså få den til å følge en rute med flere legg, men da må jeg manuelt stoppe og starte Track igjen på hvert waypoint, og først da får jeg kvittert neste legg så den skifter kurs.

Jeg har to ST2000+ piloter, og begge oppfører seg likt.

Jeg har også en S100 fjernkontroll, og det er også likt med eller uten den.

Noen som har forslag for å fikse det ? 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har googlet videre til øyet ble stort og vått.

Eneste teorien jeg har funnet er at ST2000 bare tar 4 tegn i Waypoint navn, og at den bruker Waypoint navn- og at det endrer seg, som indikator på at man skal over på neste legg, og at lenger navn enn 4, eller at de første 4 tegn er identiske på alle punkt, gjør at den ikke oppfatter at den er på nytt legg. Aktså at feks Waypoint1 og Waypoint2 av autopilot begge leses som WAYP og derfor skifter den ikke.

Så jeg skal sjekke litt hvilke waypoint navn som faktisk ligger bak, og evt endre dem til 4 tegn, og se om det da blir noen forskjell.

Iflg instruksjonsboka for AP  skal mann kvittere med +10 og -10 knappene samtidig.

Når jeg starter rute, og den ber om å få skifte kurs, så er det det jeg kvitterer med, og da virker det.

Neste waypoint skjer det altså ingen ting. Men tar jeg standby, og så +10 & -10 for å starte track mode på ny, så går det noen sekunder, og da må jeg kvittere på ny, med +10 & -10, og da tar den det, og skifter kurs.

Tilsvarende ved bruk av fjernkontroll S100.

Når advarsel om kurs endring kommer når jeg går i track mode, skal jeg trykke Pilot knapp for å kvittere når den piper. Det tar den. men jeg får ingen ny alarm på neste legg.

Jeg kan da trykke standby, og så starte Track igjen, og da går det sekunder, så må jeg kvittere, med Pilot knapp, som den tar, og skifter kurs.

Begge deler har jeg funnet i instruksjonsbøker til utstyret, men utelukker ikke at det kan gjøres annerledes da.

Har du noen forslag på hva jeg  evt kunne prøvd i stedet ?

PS : Jeg har ikke noen egen track knapp, men på fjernkontrollen har jeg en mode knapp, der jeg kan skifte mode, og en mode er track.  På Autopiloten har jeg ingen sånne muligheter / knapper, men det står track mellom +10 og -10, og det er de to samtidig jeg trykker for å gå i Track mode på den.

Autopilot knappene :

AP.PNG.2805964db7614836058e203f85e9129b.PNG

Fjernkontroll knappene:

S100.PNG.713eb7c3f0913d006cb4114ed3e0ba66.PNG

helt konkret så står det :

The approved NMEA 0183 sentences for the chartplotter are GPAPB, GPBOD, GPBWC, GPGGA, GPGLL, GPGSA, GPGSV, GPRMB, GPRMC, GPRTE, GPVTG, GPWPL, GPXTE, and Garmin proprietary sentences PGRME, PGRMM, and PGRMZ.

Alle de tre nevnt er mao med (uthevet av meg).

Jeg har sjekket at alle komandoer er på under konfigen.

Jeg har sett litt på kommunikasjonen mellom min Garmin plotter og Simrad autopilot. Jeg ser at "distance to waypoint" mangler på autopilot display, og at "waypoint name" ikke oppdateres.  Simrad piloten takler dette likevel, den ber om  bekreftelse på kursendring. 

Du har vel mulighet for å få opp "distance to waypoint" på ST2000 displayet, så du kan se om denne mottas korrekt. 

Edit: Jeg har nå tatt  NMEA0183 data fra Garmin plotteren min inn  i et debug display på en PC, og jeg finner ikke RMB, selv om denne er påslått i plottermenyen.  Mens APB sendes selv om den er slått av. Så det er mulig feilen er på Garmin siden.

En fiks kan være å ta data fra Garnin via en NMEA2000 til NMEA0183 adapter???

Ja, i display på autopiloten så veksler det mellom å vise kurs, avstand til WP og avvik fra kurslinje.

Når Kurs da endrer og avstand skifter fra å minke mot null til å øke, så burde den ha data nok til å avsløre at her var mann på neste legg. Kurslinje avviket XTE øker jo også etter passering av WP.

Så den har data nok til å forstå at vi er på nytt legg. Men den reagerer altså ikke, jeg har ventet ganske lenge for å se om det kommer etter hvert.

Og så har jeg altså fått en forståelse av at det er Waypoint navn den sjekker om har endret seg (via noen andre tråder). Og at den bare tar 4 tegns navn. Altså GPWPL koden ?

Jeg kan i kartplotter velge mellom Navn og rene nr på Waypoint navn. Men det står der at ikke alle AP tar tall, altså oppfatter jeg at det ikke er anbefalt.

Velger jeg Autoguide rute, så ser jeg egentlig ikke WP navnet den lager.

Lager jeg manuell rute med å klikke WP i kart, så ser det ut for at de får navn som Sving1, Sving2 osv.  Første 4 tegn der blir da "Svin" på alle, altså ingen endring fra 1 til 2.

Velger jeg tall i stedet for navn bruker det type 0001 0002 osv. Det burde fungert, men så er spørsmålet om den aksepterer rene nr, som kartplotter advarer mot at ikke alle gjør.

Jeg inner ingen sted å styre navngivning til en kort prefix, feks WP + nr. Finner ingen sted om ST2000+ aksepterer rene nr. eller ikke

Men har fortsatt ikke fått det til å fungere. 

Og vet jo egentlig ikke at det er der det ligger heller, det er bare en teori.

Har du prøvd å lagre ruten og hente den inn igjen? Det gjør ihvertfall på min plotter at waypoints lagres og får et løpenummer.

Ellers er eneste forslag jeg har er å slå av noen setninger  Waypoint ID ligger f.eks. også i GPAPB. Det er den som brukes av min plotter. Den kommer som et tresifret nummer uansett om jeg velger "names" eller "numbers". Men når jeg velger "numbers" er det rekkefølge i ruten 001,002 osv. Hvis jeg velger "names" er det et løpenummer f.eks. 445.

$GPAPB,A,A,00.000,L,N,V,V,045.49,T,445,045.39,T,,T,A*53<0x0D><0x0A>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...