Beachbuggy Startet 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2023 Heisann, håper noen kan bistå: Har en Volvo Penta MD5B i seilbåt Skal bytte en dynamo som ikke lader, til en som kanskje lader, har donormotor Men det er forskjellig betegnelse på polene, da svikter mitt mot..... kan noen fortelle meg hvilke poler som er de "samme"? Iskra har: D+ B+ W B- Iskra har utslitte børster, tenker å bytte til denne: SEV Marshall som har: B+ D- DF 61 For meg er det ikke klart hvilke ledninger som skal hvor, bortsett fra at B+ må være den samme på begge (?) Det er heller ikke lett å se hvor det blir av de forskjellige ledningene, bortsett fra at at det går en kraftig rød ledning til innslagsreleet på starter fra B+ Spent på om noen kan hjelpe, kan godt kjøpe nye børster til Iskra, men tenker å gjøre et forsøk på å ta den fra donor innen jeg bestiller nytt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Marshalen din skal nok ha ekstern regulator siden den har DF. Prøv heller å finne en med D+. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Beachbuggy Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Så de går ikke å bytte ut Iskra m Marchal? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Marchal, Price of Darness, ser ikke ut til å ha W-uttak, mao ikke uttak for turteller. Personlig ville jeg satset på å fikse Iskra. Nå er det ikke noe stort problem å fikse W-uttak heller, om du velger Marchal. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Nye børster på Iskraen ville ha vært mitt førstevalg i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Beachbuggy Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Hvilken funksjon har W? Båtnabo sa turteller, d har jeg ikke. Bestiller ny del til iskra i kveld, tolker svar dit at d er d enkleste/smarteste Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Når index og Hulda er enige, bør du lytte! Kunne ikke dy meg, måtte servere et gullkorn. Som jeg skrev over, W er uttak for turteller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Hulda skrev 32 minutter siden: Når index og Hulda er enige, bør du lytte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Beachbuggy Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Ny del til iskra bestilt! Så får vi håpe ladelampa slukker. Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 3.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Da har jeg mottatt og montert nye børster (med regulator?). Ladelampa lyser fortsatt. Hva nå? Gode råd mottas gjerne, de trengs Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 De børstene du byttet ut, hvordan var tilstanden på de? At du mistet lading, skjedde det helt plutselig? Hadde du utført en eller annet elektrisk kobling på et eller annet da den sviktet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Beachbuggy Svart 3.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Da har jeg mottatt og montert nye børster (med regulator?). Ladelampa lyser fortsatt. Hva nå? Gode råd mottas gjerne, de trengs Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 3.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Jeg har først i sommer registrert at den ikke lader. Seilbåt, så motor går ikke mye. De jeg byttet i dag var slitne, en mer enn den andre. Annet har ikke jeg gjort. Men elinstallasjoner er ikke veldig tillitsvekkende, mye er koblet rett på batteriet (av forrige eier). Han fikk byttet motor et par måneder før vi tok over. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Beachbuggy skrev 7 minutter siden: Da har jeg mottatt og montert nye børster (med regulator?). Ladelampa lyser fortsatt. Hva nå? Gode råd mottas gjerne, de trengs Dessverre litt sent, ta med dynamoen til er dynamo verksted og få dommen. Var børstene helt utslitte. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.