Jump to content

Bytte dynamo: fra iskra til marchal: kobling?

Beachbuggy

Recommended Posts

Heisann, håper noen kan bistå:

Har en Volvo Penta MD5B i seilbåt

Skal bytte en dynamo som ikke lader, til en som kanskje lader, har donormotor

Men det er forskjellig betegnelse på polene, da svikter mitt mot..... kan noen fortelle meg hvilke poler som er de "samme"?

Iskra har: D+  B+  W  B-

Iskra har utslitte børster, tenker å bytte til denne:

SEV Marshall som har: B+  D-  DF  61

For meg er det ikke klart hvilke ledninger som skal hvor, bortsett fra at B+ må være den samme på begge (?)

Det er heller ikke lett å se hvor det blir av de forskjellige ledningene, bortsett fra at at det går en kraftig rød ledning til innslagsreleet på starter fra B+

Spent på om noen kan hjelpe, kan godt kjøpe nye børster til Iskra, men tenker å gjøre et forsøk på å ta den fra donor innen jeg bestiller nytt.

IMG_3869.jpeg

IMG_3862.jpeg

De børstene du byttet ut, hvordan var tilstanden på de?

At du mistet lading, skjedde det helt plutselig?

Hadde du utført en eller annet elektrisk kobling på et eller annet da den sviktet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har først i sommer registrert at den ikke lader. Seilbåt, så motor går ikke mye. 

De jeg byttet i dag var slitne, en mer enn den andre. 

Annet har ikke jeg gjort. Men elinstallasjoner er ikke veldig tillitsvekkende, mye er koblet rett på batteriet (av forrige eier). Han fikk byttet motor et par måneder før vi tok over. 

Beachbuggy skrev 7 minutter siden:

Da har jeg mottatt og montert nye børster (med regulator?). Ladelampa lyser fortsatt. Hva nå? Gode råd mottas gjerne, de trengs

Dessverre litt sent, ta med dynamoen til er dynamo verksted og få dommen.

Var børstene helt utslitte.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...