Jump to content

Politiet har problemer med alle sine Marell M12 ribber


-morten-

Recommended Posts

Kjenner til en Marell M15 med hybriddrift som ble levert i fjor. Ikke helt fritt for innkjøringsproblemer der heller.

Men tror jeg man aldri kommer helt unna når det gjelder høytytende båter med "leading edge" teknologi involvert

 

Så er det jo etpar ting her, helårsbåt for beredskap og dårlig isolert styrhus og ikke noe varme/ventilasjon på landstrøm høres ut til å være dårlig gjennomtenkt for norsk klima..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  ivar skrev On 1.8.2023 at 8.56:

Så er det jo etpar ting her, helårsbåt for beredskap og dårlig isolert styrhus og ikke noe varme/ventilasjon på landstrøm høres ut til å være dårlig gjennomtenkt for norsk klima..

Vis hele sitatet  

Produsert i Sverige, så de burde ha erfaring med sammenlignbart klima.

 

Dårlig gjennomtenkt redundans dersom "problemer med strømmen" forårsaker at man har null styring på båten.

 

Noe av problemet her er kanskje at man velger skreddersøm i stedet for hyllevare.  Har det norske politiet mange sære behov som andre båtfolk og andre polititjenester ikke har?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Leser vel litt mellom linjene at Politiets innkjøpstjeneste muligens kan ha glippet litt og ikke bare produsenten.

Når de klager over manglende aircondition så tenker iallfall jeg at dette ikke er spesifisert og bestilt av Politiet. 

Når det gjelder motorproblemer så tenker jeg at det ved bestilling av ni båter med dobbel motorisering ville være naturlig å stille krav om x antall tilgjengelige reservemotorer slik at man enkelt kan bytte motor med minimal driftsstans og så kan båten være i drift mens feilsøking/venting på deler/reparasjon pågår.

Etc

 

Leverandøren har nok her besvart, produsert og levert etter en anbudsspesifikasjon som kanskje kunne vært bedre? 

...og så er det sikkert noe rusk som leverandøren også kunne gjort bedre.

 

Hilsen

En som av og til gir tilbud til offentlige kunder :-)

Link to post
  Hakkannen skrev On 1.8.2023 at 10.00:

Stusser jo litt på hvorfor det ikke har blitt brukt en norsk produsent, men det er vel slik at pengene bestemmer. Feil kan oppstå, men slikt som dårlig ventilasjon og manglende varme/kjøling høres jo ikke akkurat gjennomtenkt ut.

Vis hele sitatet  

https://www.kaasboll-boats.no/1100cabin

 

igrunnen enig!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hvorfor er jeg ikke overasket ? 

 

Jeg har kjøpt gamle racerbåten til marell gutta og her er noe av det jeg har funnet. De skulle ikke hatt så mye som ett bilde av båt engang 

 

Støp på utsiden av gammel gelcoat ? Huff. Flere cm med sparkel ?  Enda mer juks og snarveier som for eks bare sparkel over krakerleringer også lakk over det igjen. Hadde aldri kjøpt en båt de har jobba med, igjen. 

 

20200423_104235.jpg.ebe4f4327cb64ee1fadc77da3662bc28.jpg

20200423_111021.jpg.e4921ec7050c2cf225cd3f095a89a28b.jpg

20200423_113416.jpg.2f24b5a316a84bed7bcc79adf2e61cb1.jpg

IMG_20220424_164321.jpg

IMG_20220820_203814.jpg

IMG_20220904_195937.jpg

IMG_20220921_183821.jpg

Link to post

slik går det når det bestandig skal kjøpes inn skreddersøm. Kostbart å kjøpe inn og kostbart/komplisert å drifte (pga få kompetente folk/verksteder).  Usikker på hva som finnes av "standard politibåter", men her burde de fått inn profesjonell hjelp utenfra allerede ved bestillingen når de satt opp anbudet. At de er overrasket over at en uisolert båt er varm om sommeren og kald om vinteren vitner om elendige innkjøptsrutiner og dårlig kvalitetskontroll. Husker noe av det samme med politibilene for mange år siden. I sverige hadde de ferdig spekka politibiler som var hyllevare og kostet en brøkdel av prisen, men vi skulle naturligvis ha skreddersøm og endte opp med å betale flere ganger mer for våre nesten like biler... også der kom klager om at de ikke klarte å holde varme om vinteren.

Link to post
  nie skrev On 1.8.2023 at 10.26:

Leser vel litt mellom linjene at Politiets innkjøpstjeneste muligens kan ha glippet litt og ikke bare produsenten.

....

....

Hilsen

En som av og til gir tilbud til offentlige kunder :-)

Vis hele sitatet  

For meg virker det som at profesjonelle offentlige innkjøperer ikke alltid er så profesjonelle som de selv vil ha det til ...

Mye fokus på enkelte ting mens andre igjen blir helt oversett

 

 

  Kaftein ØL skrev On 1.8.2023 at 16.52:

slik går det når det bestandig skal kjøpes inn skreddersøm. Kostbart å kjøpe inn og kostbart/komplisert å drifte

Vis hele sitatet  

 

Driften går jo på et annet budsjett, så det får man ta som det kommer :giggle:

Man ser jo hver sommer medieoppslag av denne typen, kommer vel neppe til å bli mindre av de :diving:

https://www.nettavisen.no/politibaten-ute-av-drift/s/12-95-668552

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/har-ikke-rad-til-a-bruke-bat-1.11137367

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det minner litt om forsvaret! sykt avansert speck på enkelte ting, men så er ting som er viktigst under operasjon kansje mindre vektlagt! her er mange eksempler! Helicopter som bikker overende, Fregatter som ikke har bra nok ventilasjon og ikke reservedeler.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
  ivar skrev On 1.8.2023 at 21.54:

For meg virker det som at profesjonelle offentlige innkjøperer ikke alltid er så profesjonelle som de selv vil ha det til ...

Mye fokus på enkelte ting mens andre igjen blir helt oversett

Vis hele sitatet  

Profesjonelle innkjøpere er profesjonelle på innkjøpsprosessen, så er de avhengige av dialog med fagmiljøet som er sluttbruker av produktet. I dette samspillet tror jeg en del selvfølgeligheter kan ramle ut av spesifikasjonen og fagfolket lesser selvsagt på med kjekt-å-ha-funksjoner så lenge budsjettet overholdes og/eller blir brukt opp.

 

Det er ganske rigide rammer rundt offentlige anskaffelser når det kommer til dokumentasjon av behov, spesifikasjon av produkt, anbud/tilbud, vurdering og beslutning. Det er nok dessverre fort gjort at fokus blir på prosess heller enn sluttproduktet, det har vi mange eksempler på. Er ellers enig i at vi her på berget har en tendens til å se på våre behov som så spesielle at det ofte blir skreddersydde løsninger til hinsides priser.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Anbud ja ... akkurat som at demokratiet er den verste styreformen bortsett fra alle andre som har vært prøvd (fritt etter Churchill), så er kanskje anbud den verste innkjøpsprosedyren bortsett fra alt annet som har vært prøvd ut?

 

Prosessen er i utgangspunktet laget for å hindre korrupsjon.  Det hadde tatt seg dårlig ut om den selgeren som lyktes best med å slikke beslutningstager opp etter ræva fikk lov til å selge politibåter til etaten.  Allikevel (generelt sett) ender man tidvis opp med at beslutningstager har forutbestemt hvem som skal vinne anbudet, og legger opp kravlista deretter.  I https://www.nrk.no/norge/var-redd-kinesisk-selskap-skulle-bygge-inn-sarbarheter-i-oslos-drikkevann-1.16289760 er det til og med en som åpent innrømmet at "mulighetsrommet som ligger i anskaffelsesreglementet" kan benyttes for å filtrere ut "uønskede aktører" fra å vinne et anbud.  Svært ofte ender man opp med at aktører som er eksperter på å vinne anbud, men elendige på å gjøre jobben som skal gjøres.

 

Anbudsprossessen er fordyrende og krever adskillig med ressurser - og det kreves adskillig med "bestillerkompetanse".  Kanskje man i tilfeller som dette rett og slett har glemt av å spesifisere ting som at båten skal ha noe form for klimasystem, at den skal ha motorer som fungerer, at båten skal kunne flyte når den sjøsettes, at det skal være mulig å styre den 24/7, etc i anbudet.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Normalt sett vil en slik tilbudsforespørsel inneholde teknisk kravspesifikasjon som båtene fra de ulike tilbyderne må tilfredsstille.

 

Det kunne vært artig å lest gjennom denne for å se hva politiet EGENTLIG har bedt om i markedet og bestilt fra svenskene.

 

Prøvde å søke litt rundt på nettet men fant kun en spek. tilbake fra 2012 for Hordalandspolitiets innkjøp av en -1- politibåt. Isåfall virker det jo som verden har gått litt fremover med at de denne gang samarbeider og bestiller ni like båter.

 

Hvis Poltiforum var interessert i å drive journalistikk så kunne det jo bli en interessant oppfølgende artikkel å fremskaffe spesifikasjonen og sammenholde den med de kritikken mot de leverte båtene.

 

Kanskje Politiet stort sett har fått det de har bestilt??

Link to post

Norsk politi burde kjøpe norske båter med tanke på service og vedlikehold. Selv om jeg ikke er så glad i politiet, så er de viktige og ha på sjøen og de må ha redskap som virker tilfredstillende til enhver tid. 

 

Vi har merker som cormate, Hydrolift, Goldfish. Alle disse kunne levert mer enn gode nok båter og de kan reise for å fikse evt problemer noen timer etter at de har fått beskjed om evt problemer 

Link to post

Så går de i tillegg på en helt nye motor, som det er lite erfaring å kompetanse på. Er vel veldig få om noen andre som har disse 600hk motorer i landet.

Avanserte motorer, som helt sikkert har en del barnesykdommer. Så ja passer da bedre enn politiet som forsøkskaniner hehe

Hade de satt på 3x46hk, hadde de kanskje hatt mer driftsikker motor, samt motor det er reservedeler til.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 2.8.2023 at 9.47:

Så går de i tillegg på en helt nye motor, som det er lite erfaring å kompetanse på. Er vel veldig få om noen andre som har disse 600hk motorer i landet.

Avanserte motorer, som helt sikkert har en del barnesykdommer. Så ja passer da bedre enn politiet som forsøkskaniner hehe

Hade de satt på 3x46hk, hadde de kanskje hatt mer driftsikker motor, samt motor det er reservedeler til.

Vis hele sitatet  

Jeg er enig hvis du mener 3x400, hvis ikke synes jeg 3x46 høres litt tynt ut på den båten...

Link to post
  ivar skrev On 1.8.2023 at 8.56:

Så er det jo etpar ting her, helårsbåt for beredskap og dårlig isolert styrhus og ikke noe varme/ventilasjon på landstrøm høres ut til å være dårlig gjennomtenkt for norsk klima..

Vis hele sitatet  


Dette er jo en feil hos bestilleren, ikke produsenten. Produsenten leverer det som er bestilt, til spec og pris. Om bestilleren har glemt å spesifisere varme og andre ting så legger ikke produsenten til dette kostnadsfritt. Så her ligger feilen hos de som bestilte.
 

Om produsenten har påpekt problemene/manglene og bestiller har hatt en varm sommerdag i indre Oslofjord i tankene og sagt nei så vitner det bare om manglende forståelse fra bestilleren side.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  Kallethekid skrev On 2.8.2023 at 11.32:

Jeg er enig hvis du mener 3x400, hvis ikke synes jeg 3x46 høres litt tynt ut på den båten...

Vis hele sitatet  

haha her gikk det litt tommeltotter i tastatur på mobil ja. Mente 3x450

Men kanskje 3x46 hadde vært bedre. Da hadde de hatt tid å kose seg i snekke fart på sjøen de også hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Eika skrev On 2.8.2023 at 14.21:

Men når de ikke har råd til å bruke den båten de allerede har her med 2x300, hva får de til og tru at 2x600 blir bedre ? 

Vis hele sitatet  

Er det ikke 2X 600 de har?

These M12 RIBs will be equipped with a twin-engine set-up including the new Mercury 600HP V12 Verado engines, providing high propulsion efficiency over the whole speed range. The engine set-up will produce high-speed performance above 55 knots.

These five Marell M12 RIBs will be custom-made for the Norwegian Police, however the M12 RIB can also be designed for other government as well as commercial or recreational customers.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  Roger jo skrev On 2.8.2023 at 14.52:

Er det ikke 2X 600 de har?

These M12 RIBs will be equipped with a twin-engine set-up including the new Mercury 600HP V12 Verado engines, providing high propulsion efficiency over the whole speed range. The engine set-up will produce high-speed performance above 55 knots.

These five Marell M12 RIBs will be custom-made for the Norwegian Police, however the M12 RIB can also be designed for other government as well as commercial or recreational customers.

Vis hele sitatet  

 

De har denne, men skal få seg en sånn marell med 2x600 

 

199765.jpeg

Link to post
  Eika skrev On 2.8.2023 at 15.02:

De har denne, men skal få seg en sånn marell med 2x600 

Vis hele sitatet  

Tror du har sovet i timen.

https://news.cision.com/se/marell-boats/r/marell-awarded-contract-for-five-m12-ribs-by-the-norwegian-police,c3593086

 

Det er denne som tråden startet med

Skjær i sjøen for politiets nye millionbåter (politiforum.no)

PROBLEM-BÅT: For noen politidistrikt har det vært mer trøbbel enn nytteverdi å få ny politibåt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...