Jump to content

Hvorfor har en del Amerikanske båter opptil 5 påhengere og ikke innenbords marinemotorer?


-morten-

Recommended Posts

TerjeFjern skrev 33 minutter siden:

... 5 stk Seven V8 på hekken. Svaret var klassisk synes jeg. "Fordi vi fikk ikke plass til 6 av dem"

 

Mener å huske at Volvo Group (Volvo Penta) var storeier i Seven Marine og kjøpte opp resten for et par år siden. Og la ned produksjonen av disse motorene da de ikke passet i VPs strategier:

 

In a decision that will surely stun fans of high-powered outboards, Volvo Group, majority owner of Seven Marine, announced that it will halt production of that company’s high-powered outboards.

 

In a press release, Volvo Group revealed last week that it has signed a binding agreement with Daimler Truck AG for new fuel-cell development in an effort to become a net-zero emissions operation.

 

To reach that emissions target, Volvo Penta, which is part of Volvo Group, is speeding up development of fossil-free, renewable, electric and hybrid technologies. Seven Marine’s gas-guzzling outboards did not fit in with that goal, and according to Volvo Group, engine production will be halted as soon as current demand is met. Volvo said the engines will continue to be supported via warranties and parts.

 

Volvo Group became the majority owner of Seven Marine in March 2017. Earlier this year, the Swedish company moved outboard production to its facility in Tennessee and also released the new Seven Marine 627Sv, the latest version of the 627-hp motor and the most powerful outboard ever made. It’s built around the famed GM LSA V8 engine and popular with those looking for as many ponies as they can get. The demise of Seven Marine’s high-powered outboards should send shockwaves through the water.

Link to post
jotto skrev for 1 time siden:

Hadde jeg hatt så mye penger, så hadde jeg hatt verdens feteste el-båt og sluppet den avleggse bensindriten :tongue:

 

Men tenk å bare måtte lytte til den summingen hele tiden :eek:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Bonus skrev 49 minutter siden:

 

Mener å huske at Volvo Group (Volvo Penta) var storeier i Seven Marine og kjøpte opp resten for et par år siden. Og la ned produksjonen av disse motorene da de ikke passet i VPs strategier:

 

Ja og da la de markedet helt åpent for markedsleder Mercury, som kunne pøse på med sine nye V10 og V12-motorer :saint:

V10 350/400 er en genial motor. Lav vekt, akseptabel pris og et fantastisk lydbilde.

Et par slike bak på hekken til min gamle Windy 27 hadde nok vært morsomt :giggle:

 

Mercury-V10-Verado-400-and-Verado-350.jpg.81344339a3781a247859b7ef75f8495c.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Alltid fascinerende å se spektakulære båter og "fartsmaskiner" av denne typen , og de er kanskje mest populære i Florida og Miami / Fort Lauderdale området. 

 

Besøker ofte et webkamera i "Lauderdale Marina" ytterst på en piren der Boston Whaler har sin hovedbase. Man ser ofte disse båtene bunkre opp , eller tøffe forbi på vei til / fra  et  "inlet" som leder til fiskeplasser eller turer langs kysten. Men det er sjelden man ser installasjoner på mer enn 3 eller 4 utenbordsmotorer. Fort Lauderdale er vel et hovedsted for båter i denne klassen , samt yachter av alle typer ,og har bla.a. verdenst største flytende båtutstilling m.m.  

 

https://www.earthcam.com/usa/florida/fortlauderdale/marina/?cam=lauderdalemarina

 

Mekkaet for de aller mest spektakulære båtene er kanskje litt lenger ned langs samme kyst , nemlig Miami. Det er også hjembyen til "Midnight Express" båtene ,bla.a.  

 

https://www.midnightboats.com/

 

I Miami har man et "inlet" som heter "Haulover" og som har vanskelige strøm- og bølge-forhold. Her kommer ofte kraften og manøvrerbarheten til denne typen båter til sin rett. Mange videoer av passeringene , som har blitt en attraksjon å se på for folk i Miami.

 

 

  

Som mange har nevnt , så er bedre plass / mere kraft / enklere vedlikehold noen viktige grunner til at man velger slike båter der forholdene ellers ligger til rette for det . . . 

 

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post

Jeg har sett mange Haulover videoer. Det er mer strøm, bølger og krevende enn jeg har kjørt i. Jeg slutter ikke å bli forundret over hvor kraftig juling noen båter får der...

 

Jeg ville nok heller kjørt der med min fiskebåt med måkevingeskrog og 60 hk påhengsmotor enn med 26" halvplaneren. Virker som mindre landstedsbåter har det lettere enn litt tyngre båter med mer "drag".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
jotto skrev for 2 timer siden:

 

Hadde jeg hatt så mye penger, så hadde jeg hatt verdens feteste el-båt og sluppet den avleggse bensindriten 

 

Fornuftig batterikapasitet er 4000kwh. Vil båten fremdeles klare 80 knop med 20 tonn batterier? Tok utgangspunkt i 3000 hk som kjøres for fullt i 2 timer. Det er nesten nok batteri til tur retur Skagen for lunsj. 

Link to post
pacuare skrev 3 minutter siden:

Fornuftig batterikapasitet er 4000kwh. Vil båten fremdeles klare 80 knop med 20 tonn batterier? Tok utgangspunkt i 3000 hk som kjøres for fullt i 2 timer. Det er nesten nok batteri til tur retur Skagen for lunsj. 

 

Etter mitt første prøvetur i en Tesla p100 så begynte hodet å koke litt, om nettene så hadde jeg våte drømmer om en Tesla motor i hver pongtong, fikk en bekjent av meg som er elektroingeniør til å regne litt på det for meg, jeg måtte ha 700kg med batteri for å ha like mye energi som det er i den 84 liters bensintanken som står der nå 

 

Den dagen vi får batteri i fastform, som kan brukes på samme måte som divinicell brukes idag og man får vevd solcellepaneltråder inn i glassfiberen, så blir elbåt helt konge 

Link to post
krabbelars skrev for 7 timer siden:

 

I Miami har man et "inlet" som heter "Haulover" og som har vanskelige strøm- og bølge-forhold. Her kommer ofte kraften og manøvrerbarheten til denne typen båter til sin rett. Mange videoer av passeringene , som har blitt en attraksjon å se på for folk i Miami.

 

 

  

 

 

Ser en del bowridere på  disse videoene hvor båten nærmest blir et omvendt øsekar som fyller seg selv med vann. Forårsaket av x antall personer som sitter i baugen slik seg hør og bør i en bowrider. Dermed skjønner vi at tyngdepunkt er viktig, og med all vekta på hekken så hjelper nok det en del.

Link to post
11 hours ago, TerjeFjern said:

Så intervju med en av sjefene i Cigarette tror jeg det var for noen år siden  når Seven V8 var de kraftigste du fikk. Han ble spurt hvorfor de hadde 5 stk Seven V8 på hekken. Svaret var klassisk synes jeg. "Fordi vi fikk ikke plass til 6 av dem"

Fantastisk!!! Hadde han cognac og sigar mens han ble intervjuet?   :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Eika skrev On 3.8.2023 at 1.30:

Svære dieseler er prøvd i pro v og class one, men idag kjører alle med bensin. Det sier vel igrunn sitt

Det internasjonale forbundet la ned forbud mot diesel i samtlige Offshore klasser, under en konferanse på Brunswicks (eier Mercury) konferansested på Hawaii, og det norske delegatet stemte ja om jeg er rett informert. Så de har vel ikke noe valg... (selv om jeg er enig i argumentene dine :wink:) Kostet meg mye mer enn jeg hadde...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...