Jump to content

Riktig design av Pullert


Kaien40

Recommended Posts

Holder på å lage deler til Stålbåten, men etter å ha laga 3 stk av den høyre pullerten så ser jeg på "film" at den Venstre er mer vanlig. Tengte at slår en hue i den venstre så...

Tips for hvorfor den venstre er bedre mottas?

 

image.jpeg.1e81798137d0c21cf2928358a2f04f6d.jpeg

 

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

det er jo på ytterside at kreftene vil prøve å gå oppover ved en stramming så da må den til høyre være best egnet!  Det som teller mest er underlaget og hva den skal innfestes i. klemplate på underside, og ikke bare skiver.

 

Jobba ved pirsenteret i Trondheim, da de lagde en ekstra pullert for QM2 på cruisekaia. De grov holdt på i 5 dager med fundamentet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ville også sagt den til høyre blir best. Man krysser jo diagonalt over pullerten med tauet når man fortøyer, da er det en fordel at spissene går innover for å raskere få tauet på pullerten. Gjelder for såvidt også når man skal ha det av igjen. Med den venstre varianten må jo tauet føres i mer S-bevegelse enn direkte skrått over pullerten (slik man kan med høyre versjon). Dermed blir det mer bevegelser enn nødvendig for å fortøye i en fart, betyr gjerne lite til vanlig, men dumt om man får det virkelig travelt.

Link to post

Det var godt å få avklart, da forsetter eg med høyre versjon. Takker.

Planlegger å kutte hull i dekket til plata og sveise fast. I tillegg sveise flere vinkeljern på underside fra spant til spant. Kanskje få den lokale redningsskøyta til å ta en slepetest :yesnod:

 

Skal også monter den samme i betong kai, tenker da å sveise fler 20 mm armeringsjern fast på underside og støpe eller bore flere hull till Arm. jern som limes fast i hullet med "boltfast produkt"

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Finnes standard tegning? hvor finnes det?. Ja det er 30 t stålbåt ja, de gamle er H typen og dei er blitt bøyd pga momentet, så derfor sverger jeg til V typen der en dra tauet ned mot dekk for å minke momentet.

 

Men er det standard tegninger der ut til forskjellig så kunne det ha vert interessant.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
5 hours ago, Kaien40 said:

Finnes standard tegning? hvor finnes det?. Ja det er 30 t stålbåt ja, de gamle er H typen og dei er blitt bøyd pga momentet, så derfor sverger jeg til V typen der en dra tauet ned mot dekk for å minke momentet.

 

Men er det standard tegninger der ut til forskjellig så kunne det ha vert interessant.

Alt av skipsutrustning finnes det strandarder for! enten NS eller DNV. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

OK, har du tilfeldigvis ett lettfeldig NS nr, så kan eg prøve søke opp en.

 

Finner stort sett krav og referanser til andre krav, sannsynligvis dersom den skal klasses. Klassing har jeg blitt frarådet å forsøke på. Sa da blir min livserfaring/kompetanse styrende for bygget.

 

Men et NS nr. på konkret standers så veit eg ka eg skal lete etter. Har fri tilgang til NS.

 

er søk på "Ships and marine technology" ? fikk endel da

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

https://pilotfits.com/products/marine-double-bollard-iso13795/

 

Ser nå at det blir litt heftig på din båt, men går an å skallere ned. Ihvertfal enklere å lage om du skal sveise selv! ville tatt endelokket en del større og forskyvet det ut til hver side!

 

Dette er og et fint alternativ til stålbåt

 

http://www.hiseamarine.com/double-cross-bollard-3870.html

 

NS 2584

https://www.shipdeckequipment.com/sale-13801323-ns-2584-double-bitts-bollard-ship-towing-equipment.html

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det blir en del sveising ja, men tar det igjen tida på innredning med hus møbler og hvitevarer.

 

image.png.dac4a467f82b57f044191274f1056b6e.png 

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Ja over bygget erstatter samme tomt som overbygget på profilbildet og blir i aluminium. Tegningene er fra SketchUp, gratisversjon. Har målt opp eksisterende spant i båten, noen av spanta er fortsatt bak innredning og har derfor ikke alle tegnet inn riktig, derfor noe skjevt på skroget. Bruker dusjen ombord  ifm sommerutleie av huset.

Skal heve midtseksjon til baug 200 mm for å heve takhøyde i midtlugarene fra 1800 til 2000mm, og da få inn "mannskaplugar" helt i baugen". Det blir da 3 dobbelt senglugarer + lugar 2 senger i høyden. alle med dusj og toalett.

 

Har ett år igjen før eg begynner så ny designet kan endres, men begynner å bli enig med meg sjøl. Så jeg skulle egentlig fått en second opinion før er begynner å kappe ned. 

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Idag er det 3-4 mm plater i dekk, så det må nok inn med mere enn dobling. De idag er montert på ett spant, så det får jo styrke derfra. Mitt poeng med å kutte hull er at forsterkning til neste spant blir sveist rett i pullert plate underside.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

På Hulda er det sveiset 8- og 10 mm doblinger i dekksplaten som er 4 mm ST37-2. I undersiden av dekket er det sveiset inn 30 mm flatjern på høykant. 17 tonn og testet av RS. Hulda reiste sideveis inn i en mudderbanke og sugde seg fast. Jeg tror til og med RS Horn Rescue ble forbauset over hvor mye gass de måtte gi før Hulda ség motvillig ut av mudderet. Utfordringen med å skjære hull for å sveise inn tykkere plater, er at man muligens i større grad må håndtere krymp. Det er naturligvis valgfritt. 

Link to post

Takker for konkrete tips skal ta det med. Kan kanskje ha fordel av å løfte opp ta tauet skal igjennom fortøyning  chocks I forhøyet skrog side (usikker på norsk, halegatt?)image.png.ecb4dd04a3fa3605795aae259ba2e59c.png

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Forhøyet skrogside (såpass at det fungerer som en form for gjerde) kalles gjerne skansekledning, og hullet til å hale fortøyninger gjennom i skansekledningen kalles da bussgatt. Det blir også brukt lokale uttrykk rundt om. Halegatt er helst gjennomføringshull som er dekksmontert, eller i lavere rekker. Disse er ofte åpne på toppen, men kan også være «lukkede», slik som bussgattene. Siden du har ruller kan også ordet rullegatt brukes, noe som blir felles for både bussgatt og halegatt så lenge de har ruller. Kjært barn, mange navn😄

Link to post
Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Forhøyet skrogside (såpass at det fungerer som en form for gjerde) kalles gjerne skansekledning, og hullet til å hale fortøyninger gjennom i skansekledningen kalles da bussgatt. Det blir også brukt lokale uttrykk rundt om. Halegatt er helst gjennomføringshull som er dekksmontert, eller i lavere rekker. Disse er ofte åpne på toppen, men kan også være «lukkede», slik som bussgattene. Siden du har ruller kan også ordet rullegatt brukes, noe som blir felles for både bussgatt og halegatt så lenge de har ruller. Kjært barn, mange navn😄

ser man det ja, der lærte eg det gitt, takker :thumbsup:. Det blir ikke med rulle, men ovalt hull i en 20 cm "skansekledning" og der kommer eksisterende rekke oppå. vil gå bak til støtta for Kran. "Bussgatt" har jeg klart å laga av 18 tubing bøyd i mindre høyde til å få inn 20cm S.kledning. håper D18mm er innafor, ihht NS tegning jeg fant.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Hulda skrev for 10 timer siden:

Ikke tubing, bruk massivt rundtjern. Ser du på 'Byggingen av Hulda....' så er det brukt rustfrie sjakler der endene er kappet, og to sjakler er sveiset sammen. Tubing står i fare for å slites hull i, eller bli klemt flatt.

 

Den bussgatten Blir litt liten kanskje? hvilken dimensjon? tubingen jeg testaer ganske tjukkvegga 2,5mm, men eg får se etter andre objekt eg kan bygge om.

 

image.png.7849d575fcfb0297cd71759cecc294a4.png

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Bruk av rundjern var noe jeg ble anbefalt av et marineverksted som jobbet med yrkesfartøy, vesentlig fiskebåter. Husker ikke dimensjonen på sjaklene jeg benyttet. Hullet er greit nok for mitt bruk. Som stort sett begrenser seg til 18 mm tau. Det går helt greit minst tre stk 18 mm gjennom. Vanligvis bruker jeg ikke mer enn to tau:

20221213_100924.jpg.b3610ab3630d1bc6ad11d4245459b6ab.jpg

Og det skal være greit å kaste loss om vinteren også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...