Jump to content

Valg av kartplotter

El barco de Sol

Recommended Posts

Mitt fartsområde er under 18knop.

Motorbåt 31 fot.

Jeg fisker ikke,men vil ha dybdemåler på kartplotter.  Autorouting er nødvendig. Skjerm helst 12 tommer eller større, men kan vurdere 10 tommer. Har positiv erfaring med Garmin  men vurderer gjerne andre produkter. Pris/bruksverdi? Knapper eller skjerm er jeg ikke opptatt av,men hva fungerer. SÅ...hva velger jeg nå,helst under 30.000?  Innrømmer at slike duppeditter er morsomme saker,men det er jo nyttig også..ikke sant.

Lowrance HDS-12 Live er et bra valg. 

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-hds-12-live

Den er akkurat erstattet av HDS Pro, for deg som ikke fisker er eneste forskjellen litt raskere prosessor på ny modell. HDS-12 Live koster nå 28 tusen på Mjøsservice, HDS Pro koster 42.500kr uten svinger på samme plass. 

HDS Live er tilnærmet identisk med Simrad NSS Evo3. Jeg har NSS12 Evo3S som har tilsvarende prosessorer som HDS Pro, NSS12 Evo3 og HDS-9 Live i båten min. NSS Evo3 og HDS Live er mer enn raske nok så å betale 50% mer for nyeste modell er ikke verdt pengene. HDS Live kan bruke Navionics og C-Map kart, begge kartsystemer har autoruting. Har både knapper og touch, knapper er en stor fordel i hastighet når sjøen ikke er rolig, ellers er touch å foretrekke. 

Jeg har Simrad og er strålende fornøyd med plotter. Men APP og autorouting er helt håpløst!

Dra til en butikk (Seatronic i Moss om du holder til i nærheten) og trykk i vei på Garmin, Raymarine og Simrad. 
Simrad, Lowrance og B&G er ett og samme merke men med litt forskjellig software. Simrad for motorbåt, Lowrance for fiske og B&G for seiling. 
Raymarine har et veldig greit brukergrensesnitt og benytter Navionics kart. Navionics eies av Garmin så Raymarine utvikler sine egne kart. 
Det som taler til Raymarine sin fordel er kommunikasjonen mellom app og plotter. Men mest av alt at appen har manuell rutefunksjon. 
Autorouting har en tendens til å foreslå noen merkelige vendinger i blant. Selv foretrekker jeg konsekvent å bruke manuell ruteplanlegging. Det har du ikke mulighet til på appen til Simrad. Du kan selvsagt redigere rutene som appene foreslår. Men her har Simrad rotet seg fullstendig bort!

Det som virkelig taler til Simrad sin fordel er kvaliteten på radar og autopilot. På disse områdene er de bedre enn sine konkurrenter. Bare å lese tester!

Jeg er ikke enig i at du kan nøye deg med nest siste generasjon plottere fra Simrad/B&B/Lowrance! Skal du kjøpe plotter nå så kjøp siste modell med raskest mulig prosessor. Det utvikles stadig ting som krever ressurser av plotteren og kartene blir tyngre å drive! Så for å få så lang levetid som mulig på plotteren er det greit å velge siste generasjon. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 23 minutter siden:

Jeg har Simrad og er strålende fornøyd med plotter. Men APP og autorouting er helt håpløst!

Dra til en butikk (Seatronic i Moss om du holder til i nærheten) og trykk i vei på Garmin, Raymarine og Simrad. 
Simrad, Lowrance og B&G er ett og samme merke men med litt forskjellig software. Simrad for motorbåt, Lowrance for fiske og B&G for seiling. 
Raymarine har et veldig greit brukergrensesnitt og benytter Navionics kart. Navionics eies av Garmin så Raymarine utvikler sine egne kart. 
Det som taler til Raymarine sin fordel er kommunikasjonen mellom app og plotter. Men mest av alt at appen har manuell rutefunksjon. 
Autorouting har en tendens til å foreslå noen merkelige vendinger i blant. Selv foretrekker jeg konsekvent å bruke manuell ruteplanlegging. Det har du ikke mulighet til på appen til Simrad. Du kan selvsagt redigere rutene som appene foreslår. Men her har Simrad rotet seg fullstendig bort!

Det som virkelig taler til Simrad sin fordel er kvaliteten på radar og autopilot. På disse områdene er de bedre enn sine konkurrenter. Bare å lese tester!

Jeg er ikke enig i at du kan nøye deg med nest siste generasjon plottere fra Simrad/B&B/Lowrance! Skal du kjøpe plotter nå så kjøp siste modell med raskest mulig prosessor. Det utvikles stadig ting som krever ressurser av plotteren og kartene blir tyngre å drive! Så for å få så lang levetid som mulig på plotteren er det greit å velge siste generasjon. 

Jeg har Garmin 9 tommer og bruker autorouting. Da blir jeg guidet langt ut fra land selv om jeg har gjort innstillinger som burde medført noe annet. Det er ikke optimalt,men med et blikk på kartet så kan jeg avvike fra ruten,da liker jeg at dybden vises på plotteren og helst at det stemmer med kartet!

Jeg tror Raymarin ligger lavere enn Garmin i pris. Tankemessig er jeg på Raymarin,men tar en tur på båtbutikken og sjekker

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Garmin har også denne funksjonen. 

Jeg har bare brukt Garmin, men tenker som nevnt over; gå innom butikk som har alle merkene inn å prøv. 

Lykken1 skrev for 2 timer siden:

Da blir jeg guidet langt ut fra land selv om jeg har gjort innstillinger som burde medført noe annet.

Jeg opplevere at dette skjer om farvannet er blått på kartet, altså dårlig kartlagt. 

Du kan "redigere" ruten med å trykke på autoruten og dra til ønsket plass. Hvis det er skikkelig dårlig kart i området, så må du kanskje dra noen pkt for å komme gjennom trange pasasjer. 

Thomas_h skrev 53 minutter siden:

Garmin har også denne funksjonen. 

Jeg har bare brukt Garmin, men tenker som nevnt over; gå innom butikk som har alle merkene inn å prøv. 

Jeg opplevere at dette skjer om farvannet er blått på kartet, altså dårlig kartlagt. 

Du kan "redigere" ruten med å trykke på autoruten og dra til ønsket plass. Hvis det er skikkelig dårlig kart i området, så må du kanskje dra noen pkt for å komme gjennom trange pasasjer. 

Har forsøkt det,men tidskrevende og kronglete. Hadde tro på appen Activ Captain. Den har jeg aldri fått til å funke til tross for hjelp fra forhandler.

Takk for råd.

Lykken1 skrev for 2 timer siden:

Hadde tro på appen Activ Captain. Den har jeg aldri fått til å funke til tross for hjelp fra forhandler.

oi, ikke bra.. jeg har aldri hatt problemer med det.

Jeg vet du må oppdatere software på enkelte eldre modeller for å få active captian til å virke. Jeg kjøpte en båt med 7416 plotter i nå, og den så grafisk ut som den var 15 år gammel. men oppdaterte den via sd kort, og vips så hadde den alle nye funksjonene som min tidligere 8412 fra 2021 hadde. 

Chilli Solbris skrev for 14 timer siden:

Simrad, Lowrance og B&G er ett og samme merke men med litt forskjellig software. Simrad for motorbåt, Lowrance for fiske og B&G for seiling. 

Chilli Solbris skrev for 14 timer siden:

Jeg er ikke enig i at du kan nøye deg med nest siste generasjon plottere fra Simrad/B&B/Lowrance! Skal du kjøpe plotter nå så kjøp siste modell med raskest mulig prosessor. Det utvikles stadig ting som krever ressurser av plotteren og kartene blir tyngre å drive! Så for å få så lang levetid som mulig på plotteren er det greit å velge siste generasjon. 

Autoruting er utviklet av kartleverandørene så hvordan den fungerer er avhengig av om du har C-map eller Navionics. Autoruting på Simrad/Lowrance og Raymarine med Navionics vil fungere omtrent identisk. 

Simrad har i tilegg til hva Navico kaller Cruising, blue water fishing som målgruppe. 

Jeg har hatt NSS Evo3 siden 2016 og den er faktisk raskere enn da den kom. Software har blitt optimalisert. Med et budsjett på 30k så er forrige generasjon HDS et bra valg for trådstarter. Tviler på at det finnes noen raskere 12 tommer for tilsvarende pris. 

abbor skrev 1 time siden:

Autoruting er utviklet av kartleverandørene så hvordan den fungerer er avhengig av om du har C-map eller Navionics. Autoruting på Simrad/Lowrance og Raymarine med Navionics vil fungere omtrent identisk. 

Simrad har i tilegg til hva Navico kaller Cruising, blue water fishing som målgruppe. 

Jeg har hatt NSS Evo3 siden 2016 og den er faktisk raskere enn da den kom. Software har blitt optimalisert. Med et budsjett på 30k så er forrige generasjon HDS et bra valg for trådstarter. Tviler på at det finnes noen raskere 12 tommer for tilsvarende pris. 

Min EVO 3S er merkbart raskere enn min EVO 3.

Og uansett hvilken leverandør jeg har prøvd så synes jeg at autorouting er noe dritt! Og spesielt den fra Simrad (C-map).

Ellers er prisnivået så likt så jeg synes at det brukergrensesnittet som brukeren liker best hos de forskjellige må bære en faktor å ta hendyn til. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Fremtiden vil nok være mye mer nettbrett basert enn gammeldags plotter teknologi.

Radar er også på vei inn på nettbrett.

Da er det kun om en trenger ekkolodd en er nød å bruke plotter. Trenger en kun dybde, så går dette fint med nmea2000 svinger.

Så er rimelig sikker på at det vil være en helt annen verden på dette området om noen år

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Lykken1 skrev for 19 timer siden:

Har forsøkt det,men tidskrevende og kronglete. Hadde tro på appen Activ Captain. Den har jeg aldri fått til å funke til tross for hjelp fra forhandler.

Rart at dette oppleves veldig forskjellig fra bruker til bruker. Kan nok tyde på at Garmin har en jobb å gjøre med brukervennlighet.

Jeg bruker Garmin med Navionics kart og Active Captain. Fungerer veldig bra hos meg.

Liker nok best å bruke Navionics appen på nettbrett for å lage ruter. Overføring til plotter gjøres enkelt via ActiveCaptain. 

Okkaby skrev 28 minutter siden:

Fremtiden vil nok være mye mer nettbrett basert enn gammeldags plotter teknologi.

Radar er også på vei inn på nettbrett.

Enig i dette! Jeg bruker også nettbrettet underveis, fint å kart/ekkolodd/radar på to skjermer.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 3 minutter siden:

Rart at dette oppleves veldig forskjellig fra bruker til bruker. Kan nok tyde på at Garmin har en jobb å gjøre med brukervennlighet.

Jeg bruker Garmin med Navionics kart og Active Captain. Fungerer veldig bra hos meg.

Liker nok best å bruke Navionics appen på nettbrett for å lage ruter. Overføring til plotter gjøres enkelt via ActiveCaptain. 

Enig i dette! Jeg bruker også nettbrettet underveis, fint å kart/ekkolodd/radar på to skjermer.

Er her en ser forskjellen på gammeldags systemer som Garmin å feks Orca.

Legger jeg opp en rute på mobil, så kommer den automatisk opp på ipad eller Display 2(android nettbrett) når jeg åpner Orca der. Trenger ikke overfører noe, da alt går automatisk. Har alle navigasjons instrumenter på alle enheter automatisk.

Radar er også på nettbrett nå, men trenger nok ennå litt fin pussing i software, men dette kommer fort.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 7 minutter siden:

Er her en ser forskjellen på gammeldags systemer som Garmin å feks Orca.

Spennende utvikling dette! 

Mye av styrken til legacy systemene som Garmin, Raymarine osv  er nok at de har et helt økosystem som knytter mange funksjoner sammen.

De "gamle" må nok henge i stroppen skal de fortsatt være relevante i framtiden 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 6 minutter siden:

Spennende utvikling dette! 

Mye av styrken til legacy systemene som Garmin, Raymarine osv  er nok at de har et helt økosystem som knytter mange funksjoner sammen.

De "gamle" må nok henge i stroppen skal de fortsatt være relevante i framtiden 

Er her Orca er en nyvinning. De knytter alle båtens systemer sammen via nmea2000.

Når de nå også har knekt koden for å integrere Raymarine Quantum radar, så viser det at ting er mulig å få til.

De fleste nyere autopiloter er også integrerte. Jeg styre min Garmin pilot 100% fra Orca/nettbrettet om jeg vil.

Okkaby skrev 22 minutter siden:

De knytter alle båtens systemer sammen via nmea2000.

Bruker også NMEA2k på alt jeg kan, er vel kun radar der NMEA2k har for lav båndbredde i dag.

Standarder som NMEA2k gjør det jo mulig å bytte komponenter på tvers av merkevarer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...