Grand Banks jr Startet 3.August.2023 Del på Facebook Startet 3.August.2023 Det gjelder denne saken: https://www.nrk.no/trondelag/14-omkommet-i-fritidsbatulykker-_-nesten-ingen-brukte-flytevest-1.16500119 Vil ha påbud Irgens mener det må en holdningsendring til, og er klar på hva som skal til for å oppnå nettopp det. – Det må innføres et påbud om bruk av redningsvest for alle, i alle båter. – Er du i en båt på over åtte meter må du ha med deg flyteplagg, men det er ikke noe krav om at du bruker det. Og det er klart at du drukner like lett fra en båt på ti meter som fra en båt på sju meter. Eh, nei. I min båt på 8 meter sitter jeg inne i cockpit, med høye kanter og med kraftig vindskjerm. Selv i heftig vær kan jeg ikke falle ut. Hva da i en 10 meters båt? Dette blir alt for dumt når kommunikasjonssjef i Tryg forsikring, Ole Irgens hevder det over... Jeg har i alle fall ikke sett noe statistikk som tilsier at folk i en 33 fots båt har like stor sannsynlighet for å drukne som en i en mindre og rask båt som kjører over evne... Slike folk som kommer med slike påstander har jeg etterhvert lite til overs for, og jeg har absolutt ikke lyst til å bruke disse selskapene. Hva finnes av tallmateriale som tilsier at det er like sannsynlig å drukne fra en 10 meter som en 7 meter, eller en 5 meter eller 3 meters båt? Bortsett fra når noen er overstadig beruset og faller mellom båt og brygge da... Eneste gangene jeg selv har falt fra stor båt er ved stilleligge, og da enten glatt på svaberget eller som forrige fredag da baugstigen knakk... ..og jeg har ikke hatt alkohol i kroppen noen av de gangene, men heller en unge jeg hjelper med noe... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Grand Banks jr skrev 21 minutter siden: Og det er klart at du drukner like lett fra en båt på ti meter som fra en båt på sju meter. Eh, nei. Eh, jo. Det er snakk om når man oppholder seg utendørs. Regel om redningsvest i fritidsfartøy Regelen i dag sier at du skal ha på deg egnet flyteutstyr om bord i fritidsbåter med skroglengde under åtte meter, når båten er i fart og du oppholder deg utendørs. Det skriver Sjøfartsdirektoratet på sine hjemmesider. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Finner ikke opplysninger om båttype/størrelse i Redningsselskapets drukningsstatistikk. Hvis problemet er at folk ikke bruker vest i småbåter hvor det er påbudt hjelper det lite å utvide påbudet til å gjelde alle båter, det sier seg jo selv. Flertallet av drukningsulykkene har ikke noe med fritidsbåt å gjøre i det heletatt. Mer svømmeundervisning i skolen er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 quantumduck skrev 2 minutter siden: Flertallet av drukningsulykkene har ikke noe med fritidsbåt å gjøre i det heletatt. Mer svømmeundervisning i skolen er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 De fleste drukningsulykker i dag har vel lite med fritidsbåt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Jannmar skrev 2 minutter siden: Eh, jo. Det er snakk om når man oppholder seg .. Eh tja? Hva er utendørs på en båt? Blir det innendørs om man slår opp kalesjen? Det man kunne skrevet om man ante hva man drev med er at vestpåbudet gjelder når man oppholder seg på dekk, for eksempel. Større båter har gjerne solid rekke som gjør det tryggere å bevege seg på dekk, og de er mer stabile slik at det er mindre sjanse for å miste balansen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 quantumduck skrev 17 minutter siden: Flertallet av drukningsulykkene har ikke noe med fritidsbåt å gjøre i det heletatt. Sikkert riktig det. Men 14 har omkommet i forbindelse med bruk av fritidsbåt. 80% av disse hadde ikke flytevest. Med andre ord: 11 av disse 14 hadde ikke flytevest. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Det Irgens er ute etter er en holdningsendring. Da spiller det liten rolle om det er større sjanse for å drukne fra liten båt enn fra stor. Dette minner om promillegrensene, ved å senke til 0,2 på vei eller sjø (som i Sverige) oppnår man at folk har lavere promille i kontroller, men det er marginalt og uten innvirkning på ulykesstatistikken. Så det som vil skje er at flere bruker vest i større båter hvor det ikke er like nødvendig (tipper jeg), de som dropper vest i småbåt fortsetter med det. Vest-bruken går opp totalt sett, men effekten på drukningsstatistikken uteblir. Edit: Problemet med holdningsendringer er at de sjelden treffer de med dårlige holdninger, de fortsetter som før uansett, om det er vest, promille eller noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Jannmar skrev 6 minutter siden: Sikkert riktig det. Men 14 har omkommet i forbindelse med bruk av fritidsbåt. 80% av disse hadde ikke flytevest. Med andre ord: 11 av disse 14 hadde ikke flytevest. Sikkert riktig det, men så er det vel heller ingen som tviler på at det er bra med vest om man faller i vannet. Det spiller heller ingen rolle hva man faller uti fra, brygge, svaberg, whatever, vest er en fordel uansett. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 quantumduck skrev 11 minutter siden: Det man kunne skrevet om man ante hva man drev med er at vestpåbudet gjelder når man oppholder seg på dekk, for eksempel. Større båter har gjerne solid rekke som gjør det tryggere å bevege seg på dekk, og de er mer stabile slik at det er mindre sjanse for å miste balansen. Ja, man kunne definert en minimum rekkehøyde for eksempel. Men det blir veldig situasjonsbetinget i større båter. Noen ganger er heller ikke vest nok. Jeg har både sikkerhetsliner og nødpeilesendere tilgjengelig for situasjoner som krever det. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 J-Å skrev 2 minutter siden: Ja, man kunne definert en minimum rekkehøyde for eksempel. Men det blir veldig situasjonsbetinget i større båter. Noen ganger er heller ikke vest nok. Jeg har både sikkerhetsliner og nødpeilesendere tilgjengelig for situasjoner som krever det. Jepp, dagens 8m grense er jo også ganske grovt tilhugget, og det skjer ikke noe magisk når båten bikker den grensen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2023 I det øyeblikket vest blir påbudt å bruke i stor båt, så blir jeg kriminalisert. Jeg ser overhodet ingen fordeler med å ha vest på når jeg fører min egen båt i godvær. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Jeg tror dagens grense er fornuftig. I en liten båt er det lite rom for å skifte til vest når ulykken er ute. Ting skjer fort og mindre båter fylees raskt med vann når uhellet er ute. I en større båt har man mer plass og mer tid til å få på vest eller redningsdrakt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Jeg skjønner ikke alltid det som virker som en slags allergi mot flytevest, og selvfølgelig så er jo faren for at en mindre og gjerne rask båt går rundt eller spretter på en bølge slik at du havner i vannet, enn om du sitter i en saktegående stødig snekke eller befinner deg i et 17 meter langt skip... Men det er jo absolutt en risiko for å havne i vannet fra en større båt også om en holder på med ting på dekk, eller i cockpiten under seil på en 40 fots seiler i frisk bris, det kan skje mye plutselig da, og da rekker du gjerne ikke å gripe flytevesten, det hjelper fint lite at båten er over 8 meter da.... Er i grunn ofte overrasket over det jeg ser av seilere uten flyteplagg. For min egen del ombord i drøye 10,5 meter båt og mye bly i kjølen, så er flyteplagg alltid på om jeg er alene på fjorden, og hvis vi er under seil så har alle som ikke er under dekk flyteplagg på. Om det er rolige forhold og vi går for motor kombinert med at flere ombord kan håndtere båten, så anser vi det ikke som like kritisk om vesten er på, men den er alltid ute i cockpit eller henger i luken slik at den nås raskt om situasjonen skulle kreve det. Bruker gjerne også flyteplagg hvis jeg er alene i bryggen og jobber med båten, flyter ikke spesielt godt med skiftenøkkel i lommen... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Kaptein Blåtann skrev 14 minutter siden: Jeg skjønner ikke alltid det som virker som en slags allergi mot flytevest, og selvfølgelig så er jo faren for at en mindre og gjerne rask båt går rundt eller spretter på en bølge slik at du havner i vannet, enn om du sitter i en saktegående stødig snekke eller befinner deg i et 17 meter langt skip... Men det er jo absolutt en risiko for å havne i vannet fra en større båt også om en holder på med ting på dekk, eller i cockpiten under seil på en 40 fots seiler i frisk bris, det kan skje mye plutselig da, og da rekker du gjerne ikke å gripe flytevesten, det hjelper fint lite at båten er over 8 meter da.... Er i grunn ofte overrasket over det jeg ser av seilere uten flyteplagg. For min egen del ombord i drøye 10,5 meter båt og mye bly i kjølen, så er flyteplagg alltid på om jeg er alene på fjorden, og hvis vi er under seil så har alle som ikke er under dekk flyteplagg på. Om det er rolige forhold og vi går for motor kombinert med at flere ombord kan håndtere båten, så anser vi det ikke som like kritisk om vesten er på, men den er alltid ute i cockpit eller henger i luken slik at den nås raskt om situasjonen skulle kreve det. Det er vel ganske vanlig at vesten kommer på når været drar seg til, enten man befinner seg i cockpit eller må frempå dekk for å ordne med seil eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Lazyjack skrev 6 minutter siden: Det er vel ganske vanlig at vesten kommer på når været drar seg til, enten man befinner seg i cockpit eller må frempå dekk for å ordne med seil eller annet. Joda, både tror og håper at det er det vanligste, men har nok sett flere ganger at det ikke alltid er tilfelle. Det er ikke mange år siden vi hadde et tragisk eksempel her ute i Hjeltefjorden der det forsvant en som ble omtalt som en erfaren seiler i dypet, tror ikke han ble funnet igjen heller. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Jaja, det er vell bare å ha flytevest på seg da? Har vært ute på havet i en 30 foter flere ganger for å fiske, Slo opp kalasjen på sidene for å stikke fiskestange ut og når vi kjørte over en grunne for å stoppe å fiske kom det enormt med bølger der grunnen var, og båten lå jo seg på siden. Ene bølgen var så jævlig at alt i båten gikk flygende, føltes nesten ut som den skulle velte , Holdt i fiskestangen og fløy bakover eg og. Var rett før eg fløy ut av kalesjen som sto åpen bak meg. Man tror man har full kontroll helt til man ikke har det Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Her er en oversikt fra Sjøfartsdirektoratet. https://www.sdir.no/globalassets/arsrapport---dodsulykker-med-fritidsfartoy-2022.pdf?t=1691092271980 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2023 Når jeg er i turbåten så er det stort sett på flotte sommerdager, med flere ombord, i rolig fart, mellom holmer og skjær og uten større bølger og sterk vind. Uten vest, for den ødelegger noe av kosen. På smeigedager vil jeg kun ha på shorts. Når jeg er i fiskebåten har jeg alltid vest eller flytedress. Uten unntak. For da er jeg stort sett alene, i havgapet, og gjerne i litt vær. Dessuten henger jeg stort sett over ripa for å dra opp fisk eller fiskeredskap. Vest hører hjemme i båt, men ikke alltid på. I rette situasjoner må den være på. Jeg er lei av at noen få som oppfører seg dumt/ idiotisk skal sette premissene for alle oss alle. Skal man følge logikken der så man jo også innføre vestpåbud når man går på en brygge eller svaberg også. Det drukner en del som bare faller i sjøen fra land også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Blouberg Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Jeg er lei av at noen få som oppfører seg dumt/ idiotisk skal sette premissene for alle oss alle. Dette er vel dessverre bakgrunnen for mange reguleringer. sailorboy skrev for 10 timer siden: Her er en oversikt fra Sjøfartsdirektoratet. interessant lesning! Mye kan læres av å lese havari rapporter og statistikk. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
LM 605 Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Man må jo huske den gang dette påbudet var oppe til avstemning i Stortinget , så var det kun med 1 stemmes overvekt at det ble flertall for å innføre påbudet (Rasmus Hansson). Så det var veldig delte meninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 LM 605 skrev 17 minutter siden: Man må jo huske den gang dette påbudet var oppe til avstemning i Stortinget , så var det kun med 1 stemmes overvekt at det ble flertall for å innføre påbudet (Rasmus Hansson). Så det var veldig delte meninger om dette. Og han visste ikke engang hva han stemte for. 😡 Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Kaptein Blåtann skrev for 12 timer siden: Men det er jo absolutt en risiko for å havne i vannet fra en større båt også om en holder på med ting på dekk, eller i cockpiten under seil på en 40 fots seiler i frisk bris, det kan skje mye plutselig da, og da rekker du gjerne ikke å gripe flytevesten, det hjelper fint lite at båten er over 8 meter da.... Er i grunn ofte overrasket over det jeg ser av seilere uten flyteplagg. Jeg strever litt med å forstå hvordan en skal kunne dette i vannet fra en større seilbåt. I regattasammenheng ja, da henger vi utenfor rekka. Men når vi sitter i cocpit er det en meter til rekka som vil fange deg opp. Bruker vest fra 12 m/s, lavere når vi er på dekk, for eksempel jibbe spristake. Har vel seilt 50 000 nm, mye på havet så har opplevd mye vær. Livline har reddet liv. Det er viktigere enn vest. I dårlig vær er man død uansett hvis en detter over bord med eller uten vest. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Skal man følge logikken der så man jo også innføre vestpåbud når man går på en brygge eller svaberg også. Det drukner en del som bare faller i sjøen fra land også. Det hadde sikkert reddet noen av de over 50. Kan starte med kampanje føer var, ta på vest etter etter andre glasset. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Ser bare ett virkelig godt argument for at absolutt alle skal ha redningsvest, og det er at redningsselskapet skal få en lettere jobb ved søk etter omkommende. Så var det dette med den virkelige dødsårsaken, hva er den? Det er vel liten tvil om at alkohol spiller en vesentlig rolle, ellers så sklir, ramler, pisser, vi får infarkt og slag, strøm i oss fra bryggeanlegg...osv. Dør det da egentlig så mange i båt (i forhold til det store antall båter i Norge), som ellers i samfunnet, om det er hjemme, på jobb, eller andre fritidsaktiviteter? Er dødstallet man operer med, det man må regne med? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.