Jump to content

Finnes det tallmateriale som tilsier at man drukner like lett fra en 33 fots båt?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Bra innlegg og intr. lesning.

Om et slik toskeforbud kommer, til tross for den statisikken du viser til er det bare en ting å gjøre:

Legge inn noen tusenlapper i feriebudsjettet til vestgebyr, med så lite politi å se, blir det nok ikke så mange gebyrene.

Dessuten har jeg lukket båt, og da er det vel ikke krav til vest uansett størrelse?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Når enkelte politikere og lobbyister har en såkalt "nullvisjon", er det ikke grenser for hva man kan finne på å innføre for å nå visjonen.

Holder fremdeles en knapp på å ta egne vurderinger ut ifra båttype, vær, seilingsområde, årstid, mannskap og så videre, i stedet for å la Herr Stat avgjøre at ALT er like livsfarlig.

S/Y Emma skrev 28 minutter siden:

Holder fremdeles en knapp på å ta egne vurderinger ut ifra båttype, vær, seilingsområde, årstid, mannskap og så videre, i stedet for å la Herr Stat avgjøre at ALT er like livsfarlig.

Helt enig. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Har satt opp litt statistikk for 2022, for jeg er interessert i datagrunnlaget for hvorfor noen mener som de gjør. 

Jeg har respekt for at dette kan være litt nært for noen som kanskje kjenner de som gikk bort, og i så tilfelle vit at dette er gjort med respekt. Tallmaterialet er hentet fra Sjøfartsdirektoratets fil for 2022.

Alle ulykkene er tragiske.

...

En god oppsummering, og det beste tallmaterialet som er tilgjengelig.

Tallmaterialet er likevel (heldigvis) begrenset til at det peker i noen bestemt retning ift det trådstarters spørsmål.

Kompetansen om nestenulykker finnes kun hos dem som opplever dem.

Ombord- / ilandstigning er den desidert største bidragsyteren.

Kan båtstørrelse ha en betydning?

Når man først ramler i vannet er set noen enkle avgjørende faktorer, som også sjøfartsdirektoratet belyser:

-Muligheten for å komme seg på land/ ombord igjen.

-Tidlig varsling til noen som kan hjelpe.

-Muligheten til å holde seg flytende til hjelp kommer eller man kommer seg ombord på egen hånd.

Ingen av disse faktorene påvirkes egentlig av båtstørrelse.

Risikoen for å falle overbord er nok større fra en kano enn fra en større båt. 

5 hours ago, lurvetass said:

Veldig bra innlegg @Grand Banks jr

Skal man innføre lover og regler som er inngripende i folks frihet må de være godt begrunnet og da er kunnskap viktig.

Enig. Føler argumentet til Ole Irgens er svært tynt. Ja, du kan si at man drukner like lett fra stor båt som på liten båt, men det gjelder vel først hvis du faller i vannet. Hvis spørsmålet er om man faller i vannet like lett fra stor båt som i liten båt så sliter jeg mye med påstanden. Videre så lurer jeg på hvor grensen skulle gått. Er det ok å oppholde seg på dekk på color line fks?

Videre kan man like gjerne argumentere for at man drukner like lett ved å dette ut i vannet fra land som fra båt. Skal alle som oppholder seg i strandsonen ha vestpåbud?

Sequoia skrev 57 minutter siden:

enn drukning fra en båt på over 8 meter

Som nevnt i min post om faktiske tall, så kan det se ut som det er 3 i 2022 som druknet fra stor båt (over 8 meter) der vest kanskje hadde betydd en forskjell. Kanskje.

Man hadde nok reddet flere ved å innføre krav om stiger hver 10 meter på brygger eller liknende.

For 2 år siden reddet jeg en mann som var overstadig beruset og hadde falt utenfor en vanlig flytebrygge.  Han hadde hverken tilstedeværelse eller kroppskoordinasjon til å redde seg selv. 

Det var ingen stiger på flytebryggen i nærheten. Han måtte ha svømt ca 30-40 meter for å finne en stige. Alternativt kommet seg bak en båt og kanskje fått dratt ned en stige der.

Hvor mange av de 10 som druknet ved båten sin kunne ha reddet seg selv hvis det var en stige der? (Jeg vet ikke om det var stige der eller ikke.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 49 minutter siden:

Som nevnt i min post om faktiske tall, så kan det se ut som det er 3 i 2022 som druknet fra stor båt (over 8 meter) der vest kanskje hadde betydd en forskjell. Kanskje.

Dette skyldes gjerne at bruken av vester og sikkerhetsliner er høy allerede. Ved regattaseiling kan det være direkte påbud.  Jeg satt akkurat og fulgte med på VM for store seilbåter. Der er det både henvist til generelt krav i regelverket, og satt satt egne krav. . :

Sitat

Competitors’ attention is drawn to RRS 1.2 life-saving equipment: “Each Competitor is individually responsible for wearing a personal flotation device adequate for the conditions.” However, a combined lifejacket and harness must be worn: • between 2100 hrs. and 0500 hrs. • when the true wind speed is 25 knots or above • when the visibility is less than 1 nautical mile

Dette er altså veltrente og båtvante folk, som seiler i felt med mange båter. Når de trenger en slik påminnelse, så er det jo relevant å stille spørsmål om mindre erfarne folk på tur også trenger en eller annen form for press.

@J-Å, det er derfor jeg tenker det kan være fornuftig med regler som er mer konkrete. For eksempel at det er påbudt med bruk av egnet flyteutstyr (vest, flytedress og liknende) når man er på seiltur eller fisketur i åpent farvann alene. Drukningsulykkene fra store båter i fart ser ut til å skje i slike situasjoner. 

Jeg ser ikke belegg i datamaterialet for at det skal være påbudt å ha på vest i store båter i fart i skjermet farvann. 

For meg er det helt naturlig å ha på meg minimum vest, og gjerne flytedress, når jeg er ute i fiskebåten og fisker. Da er jeg ofte ute i mer vær, er gjerne i åpent farvann utaskjærs, og jeg henger stadig over ripa. Trenger ikke noe påbud for å ha på meg vest da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...