Jump to content

"Skrekkvideo" fra Thailand

-morten-

Recommended Posts

https://sol.no/video/skrekkvideo-startet-etterforskning/5jZ740TU

Litt humpete er det vel, men de som mener dette er skrekk tror jeg ikke har vært på havet i dårlig vær!  Det bryter knapt!

Disse båtene er flatbunnede finerbåter de har bygget selv! Det er sikkert normalt rolig sjø i de områdene de ferdes!  Står ikke hvor lang distanse det er? det hvite skummet er jo fra båtens kjølvann

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Just now, Lazyjack said:

Jeg har vært med på noen slike turer i Thailand og det går jo merkelig nok som oftest bra. Men hverken farkostene eller opplegget forøvrig hadde nok ikke blitt godkjent her hjemme. 

Det var det jeg ville frem til ja!!  Selve været var ikke skrekk. For dem som ikke har vært på havet i dårlig vær kan det nok virke skremmende! helt forståelig! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har bodd i åresvis i Thailand tidligere jeg, å hatt min dose av turer oi sånne båter.

Disse båtene egner seg ikke til noen som helst som har med havet å gjører.

Er en grunn for det går ned flere av de årlig, da de som nevnt er laget av finer å ramler ifra hverandre med litt sjø.

De banker i tillegg så en etter et par timer i en sådan trenger en 14 dagers sykemelding.

Mange av di som fører disse båter, er så blåste i toppen at de ikke burde få lov å kjøre båt. 

De gir totalt faen i passasjerer, de skal bare frem fortest mulig, uten hensyn til noen.

At mange nok også er på Yaba er det nok lite tvil om. Så når noe går galt, så er det lite å ingen hjelp å få.

Så personlig er det svært lite jeg er med disse båter lengre. 

Det er i tillegg ofte et støy helvete, siden mange ennå er med 2T motorer som støyer bra mye, når folk må sitte rett opp i motor som går på nesten full speed.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg var i Thailand når pabuk herja, var på siste ferja som blei evakuert. Vet ikke helt om jeg vil kalle det storm, har vært ute i værre vær og trekker hummerteiner frivilligt 

Men ifølge endel andre folk, så holdt vi vist på å dø. Flere som lurte på åssen vi kunne kose oss med en kald pils i en nødsituasjon, svarte bare: we are Norwegian Vikings, this is nothing

Snapchat-341253632.jpg

7 hours ago, Maika said:

Tilsvarende regel som for vindenergi; Når Dagbladet-saker skrives, øker sensasjonsnivået med 3. potens av realiteten.

Det manglet bare at uværet var klimaendringer og menneskeskapt!  

Da jeg var i Australia var vi på båttur ut til en sandøy. Det var ventet syklon og den kom! Båten ble innstilt, men vi fikk skyss tilbake med et flatbunnet landgangsfartøy. Dette var innaskjærs så der ble ikke bølgene større enn 3-4m  men dette var jo en balje, eller Rullku son noen sier! sjøen slo over den høye lemmen forrut og dynka anlegsmasjinene i saltvann! i de krappeste bølgene måtte de stoppe helt opp.  Det var panikk blandt en del av passasjerene! noen var hysteriske! Samboeren min fortalte etterpå om ikke jeg hadde vært rolig hadde hun også vært livredd! Det var på ingen måte dramatisk med den størrelse båt, men det virket nok litt voldsomt på de som ikke har erfaring med sjøen og bølger på havet!

Om jeg hadde vært ute i de bølgene der i en båt laget av tynn kryssfiner og skolelim så hadde jeg vært redd jeg også! Men i en skikkelig båt hadde det bare vært ubehagelig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skrekkhistorier var å ta i synes jeg. Selve bølgene virket ikke så dramatiske, men det er jo klart at om man har en når dom har lett for å gå opp i liming så er det jo ikke trygt. Men den som er redde ombord vet vel neppe så mye om båtbygging og hvordan båten er bygget.

Her er et bilde fra juli ifjor, tatt fra 19-foteren min utenfor Homborsund, som er det området man må utaskjærs mellom Grimstad og Lillesand.

Jeg synes ikke det var noe dramatisk.

Screenshot_20230804_135012_Gallery.jpg

Nå ja. Nå er det ikke så mange igjen av kryssfiner/ epoxy båtene. Ihvertfall ikke i syd der vi bor vinterstid. På  Phuket,Krabi og pak meng er det ingen så langt jeg har sett. Derimot så er standarden høy på det som vi har i nærområdet. 

Denne er det en god venn som eier å drifter 42 fot formstøpt glassfiber. 2x250 hk. Honda

20221223_100656.jpg.2c2340c9d104dbbf084c716ab2fa060e.jpg

Et annet selskap men samme sted. Borti 50 fot 3x300 hk. Formstøpt glassfiber

20220110_115528.jpg.48d19dae7fb33780e1c206dec8b3f390.jpg

Denne typen blir det flere av tror jeg 3x 300 Honda. Ca 45 fot sveiset aluminium.

20220110_112336.jpg.518fbad06bbc5c0a5b08a3aa9f8ba319.jpg

Som pensjonert båtbygger vil jeg hevde at båtene av disse typene er både trygge å relativt komfortable i skjø da de antagelig har en bunnvinkel på 18 grader eller mer...

Sånn bare for å ødelegge myten :giggle:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...