Jump to content

2001 Yamaha 30hk totakt vil ikke opp i turtall


Bottenopp

Recommended Posts

Jeg har bestilt et firma til å se på det, men noen som vet om dårlig bensin kan føre til at motoren ikke vil opp i turtall? Gjelder både i fri, og når jeg kjører. Bør jeg teste ny bensin, eller bare vente til reparatøren kommer neste uke? Har tatt video av hvordan den ikke vil opp i turtall. Føles som en turtallssperre, men vet ikke. Video:

https://www.jottacloud.com/share/f1ea1llp24ij

 

Link to post
Share on other sites

Bottenopp skrev 26 minutter siden:

Ja, sjekket at det var olje på Autolube-tanken.

 

Da skal jeg få skiftet bensin. Men "drenere forgasser"...det hørtes ut som noe jeg ikke har peiling på. Er det lett?

 

Ja, det er som regel bare å skru ut en messingplugg helt nederst på forgasseren og pumpe litt på bensinblæra. Gjort på få minutt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepp.  Du trenger ikke skru de helt ut 1-2 omdreininger ut holder.  

Den hakkinga der høres ut som tenningskutt/nødmodus.  Og det er 2 ting som kan trigge.  Olje og for høy temperatur

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Den var sånn fra den var helt kald, og det var olje i autolubetanken. Får prøve å se om jeg kan ha fått klem på en slange da jeg sjekket oljen før nest siste tur, hvor det ikke var problemer.

Da har jeg i hvert fall en del ting jeg kan teste ut.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet ut bensinen, Shell Vpower 98, og løsnet tappeskruene et par runder på de to øverste forgasserne (nådde ikke den nederste med skrujern), og pumpet noen pump bensin, for å prøve å presse litt vann ut, om det var det.

Var og lite olje i Autolube'n, plutselig, så fikk toppet den og.

 

Når jeg startet opp så fungerte den helt fint!

Tusen takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Bottenopp skrev 1 time siden:

løsnet tappeskruene et par runder på de to øverste forgasserne (nådde ikke den nederste med skrujern),

 

kjekt verktøy for den nederste forgasseren : leddet 10mm skrallenøkkel

active image

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Bare en liten oppdatering: Opplevde samme turtallsbegrensning/hakking i dag, mens jeg var ute på sjøen. Gikk da inn på baatplassen.no og leste tråden om igjen for å se mulige årsaker, mens jeg var på sjøen. Så at ett tips var lavt oljenivå i autolube-tanken. Sjekket den, og syntes det var ganske mye igjen, selv om den var godt mot Low. Prøvde å fylle opp, og vipps så malte motoren som en puma igjen, og jeg kjørte hjem uten problemer. Så turtallssperra slår inn ganske lenge før dunken er tom. Sikkert lurt det for å bevare motoren. Kul motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...