Bottenopp Startet 4.August.2023 Link til dette innlegget Startet 4.August.2023 Jeg har bestilt et firma til å se på det, men noen som vet om dårlig bensin kan føre til at motoren ikke vil opp i turtall? Gjelder både i fri, og når jeg kjører. Bør jeg teste ny bensin, eller bare vente til reparatøren kommer neste uke? Har tatt video av hvordan den ikke vil opp i turtall. Føles som en turtallssperre, men vet ikke. Video: https://www.jottacloud.com/share/f1ea1llp24ij Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Har du sjekket det er nok olje på tanken for 2takts olje? Går i nødmodus om det er lite olje Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Jeg ville så absolutt ha prøvd å drenere forgasser og skifte bensin. Hvis ikke problemet er større har du spart deg for en dyr feilsøking. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bottenopp Svart 4.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Ja, sjekket at det var olje på Autolube-tanken. Da skal jeg få skiftet bensin. Men "drenere forgasser"...det hørtes ut som noe jeg ikke har peiling på. Er det lett? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Bottenopp skrev 26 minutter siden: Ja, sjekket at det var olje på Autolube-tanken. Da skal jeg få skiftet bensin. Men "drenere forgasser"...det hørtes ut som noe jeg ikke har peiling på. Er det lett? Ja, det er som regel bare å skru ut en messingplugg helt nederst på forgasseren og pumpe litt på bensinblæra. Gjort på få minutt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bottenopp Svart 4.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Vises messingpluggen på dette bildet fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bottenopp Svart 4.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Er det de brune skruene her som skal ut? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Jepp. Du trenger ikke skru de helt ut 1-2 omdreininger ut holder. Den hakkinga der høres ut som tenningskutt/nødmodus. Og det er 2 ting som kan trigge. Olje og for høy temperatur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bottenopp Svart 4.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Hmmm. Den var sånn fra den var helt kald, og det var olje i autolubetanken. Får prøve å se om jeg kan ha fått klem på en slange da jeg sjekket oljen før nest siste tur, hvor det ikke var problemer. Da har jeg i hvert fall en del ting jeg kan teste ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 ivar skrev for 17 timer siden: Den hakkinga der høres ut som tenningskutt/nødmodus. Og det er 2 ting som kan trigge. Olje og for høy temperatur Støtter denne. Sjekk temperatur- og olje-sensor. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Ikke helt uvanlig å koble bort Autolube og heller kjøre ferdigblandet på Yamaha totakt når de har fått noen år på baken. Vet ikke hvordan det gjøres, men google er nok din venn. Sitér dette innlegget Link to post
Bottenopp Svart 10.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Da har jeg byttet ut bensinen, Shell Vpower 98, og løsnet tappeskruene et par runder på de to øverste forgasserne (nådde ikke den nederste med skrujern), og pumpet noen pump bensin, for å prøve å presse litt vann ut, om det var det. Var og lite olje i Autolube'n, plutselig, så fikk toppet den og. Når jeg startet opp så fungerte den helt fint! Tusen takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Bottenopp skrev 1 time siden: løsnet tappeskruene et par runder på de to øverste forgasserne (nådde ikke den nederste med skrujern), kjekt verktøy for den nederste forgasseren : leddet 10mm skrallenøkkel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 11.August.2023 Link til dette innlegget Svart 11.August.2023 Godt det ordnet seg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bottenopp Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Bare en liten oppdatering: Opplevde samme turtallsbegrensning/hakking i dag, mens jeg var ute på sjøen. Gikk da inn på baatplassen.no og leste tråden om igjen for å se mulige årsaker, mens jeg var på sjøen. Så at ett tips var lavt oljenivå i autolube-tanken. Sjekket den, og syntes det var ganske mye igjen, selv om den var godt mot Low. Prøvde å fylle opp, og vipps så malte motoren som en puma igjen, og jeg kjørte hjem uten problemer. Så turtallssperra slår inn ganske lenge før dunken er tom. Sikkert lurt det for å bevare motoren. Kul motor. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Jeg har en eldre Mariner 30hk 2-takt, og der må jeg holde oljetanken fylt mer enn halvfull for å være sikker på at den ikke skal kutte pga. for lavt oljenivå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.