Jump to content

Blir vi båteiere fremstilt for negative i media

JRK

Recommended Posts

Synes stadig vekk vi båteiere blir underlagt nye krav som andre i samfunnet slipper å forholde seg til.

Generelt så kan man lure på hvem som er båtfolket talerør, ala NAF, for bileiere. Vi blir stadig angrepet i media vedrørende forhold som drukning, flytevest, alkohol, septik, bunnstoff, hensynsløs kjøring og sikkert mye annet, uten at vi har noen som taler vår sak. De aller fleste båtfolk oppfører seg vel like bra som gjennomsnittsmennesket i Norge.. 

JRK skrev 5 minutter siden:

Generelt så kan man lure på hvem som er båtfolket talerør, ala NAF, for bileiere.

Dette er vel strengt tatt noe båteierne selv påvirker. Vi har både KNS og KNBF, usikker på hvor mange som er medlem i disse. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 8 minutter siden:

Dette er vel strengt tatt noe båteierne selv påvirker. Vi har både KNS og KNBF, usikker på hvor mange som er medlem i disse. 

Joda er klar over det , men det virker på meg som de er altfor lite kritiske til nye krav, ofte synes jeg de fremstår som at vi skal være snille gutter og jenter og bare følge opp det som myndigheter foreslår. 

JRK skrev 32 minutter siden:

Joda er klar over det , men det virker på meg som de er altfor lite kritiske til nye krav, ofte synes jeg de fremstår som at vi skal være snille gutter og jenter og bare følge opp det som myndigheter foreslår. 

Ser den, er ikke medlem selv, så skal ikke kaste stein osv, er man medlem kan man kanskje påvirke litt.. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

JRK skrev 1 time siden:

Vi blir stadig angrepet i media

Her er det nok også MYE uvitenhet hos journalister (ferievikarer???) Hør gjerne på videoen - tror dessverre den gjenspeiler mye av sommerjournalistenes arbeidsdag.:yesnod:

https://www.google.com/search?q=naken+greve+skyter+neger+med+øks&oq=&aqs=chrome.0.69i59i450l8.2540480j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:63c17552,vid:tvaYnV7Mljs

jeg tørker ut på land....!

Det er jo ingen nyheter i folk som oppfører seg, eller faktisk følger reglene.
Enda verre er det jo, hvis de ikke sutrer og klager. Da selger avisene ikke nyheter.

Jeg har ikke den fjerneste ide om hvor mange båteiere det finnes i Norge.
Men for hver gladnyhet i mainstream media som omhandler båtfolk og båt. er det som regel ti saker hvor vi fremstilles som snyltere, forurensere, eplekjekke. osv osv.

Reglene for båt og båtfolk har vært basert på sunn fornuft. Noe det dessverre har blitt mangel på i nyere tid.

quantumduck skrev for 8 timer siden:

Er det bare å melde seg rett inn i KNS?

Jeg vet ikke, men det ser slik ut. Relativt dyrt medlemskap da. (:

Så et sted at 30% av båtene som er registrert hos de er motorbåter, så da er det vel ikke noe krav om seil.

Jo det er  bare å melde seg inn, men taler KNBF og KNS Båtfolkets sak?

Har en sånn følelse at kommer det ett krav fra myndigheter, så bare støtter de opp.

Ta ett eksempel som tømming av septik.  Dette kommer til å beslaglegge større og større områder. For turgåere i de samme områder gjelder det at man kan løfte på en gresstust, skite og legge gresstustene oppå. Pisse gjør man hvor som helst, bare man ikke generer andre. Har aldri sett noen kommentarer på dette.

Utfra beregninger gjort i Sverige for 10-15 år siden så fant man ut at for den totale lystbåtflåten så var det et utslipp av nitrit og fosfat på 0,3 og 0,5 % av totalutslippet.  Jordbruket alene står for 50% alene. Der synes det svært vanskelig å få begrenset noe.  Om disse tallene er riktige i dag så spiller det ingen rolle hvor man slipper ut septik, utfra miljøhensyn. 

At det et estetisk og et lokalt helseproblem er en annen sak, men det lever vel de fleste båteiere opp til. Att det finns spesielle områder som er sårbar er også greit. 

I mine øyne er en generell 300 m regel bra nok, så hvorfor skal man innføre sanksjoner som neppe hjelper på miljøet, og bRe godta en masse synsing om temaet?

JRK skrev for 1 time siden:

Jo det er  bare å melde seg inn, men taler KNBF og KNS Båtfolkets sak?

Jeg vil tro at det er ganske lett å skaffe seg innflytelse i slike miljøer dersom man er litt organisert opp til generalforsamlinger. 

Båtfolk er vel en like god samlebetegnelse som fotgjengere og bilister.

De såkalte båtforeningene KNBF og KNS er i liten grad noe båtfolk identifiserer seg med. Akkurat som NAF er noe bilister i liten grad identifiserer seg med.

Man identifiserer seg med at rabatten man oppnår er større enn medlemskontingenten.

(Jeg ble NAF medlem når jeg skulle kjøpe dekk. Deretter utmeldt til neste gang jeg trenger dekk).

Båtfolk er individualister og det eneste de har felles er at de søker opplevelser på sjøen.

Det har de såkalte båtforeningene glemt.

Havarita skrev for 2 timer siden:

De såkalte båtforeningene KNBF og KNS er i liten grad noe båtfolk identifiserer seg med. Akkurat som NAF er noe bilister i liten grad identifiserer seg med.

Slike foreninger blir vel det medlemmene vil de skal bli?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...