Nidelv-28 Startet 4.August.2023 Link til dette innlegget Startet 4.August.2023 Hei Har en 150 hk Honda som sitter på en 21 fots daycruiser. Har hatt litt utfordringer med propell valg. Orginalt så blir båten levert med 3 x 14.8 x 19 alu. Jeg ønsket stål og fikk da levert en 3 x 14 1/4 x 17 . Den ble litt liten da turtallet kom opp i 6150 omdr. Skal ligge mellom 5000 og 6000 omdr. Testet da en 3 x 14 3/4 x 19. ss Den tipper jeg er litt stor da maks turtall er ca 5300. Fikk da sendt en ny propell i stål med str 3 x 14 3/4 x 17 . hvordan vil båt og motor respondere når dette blir montert?? Noen kyndige propellfolk som kan hjelpe meg med et fornuftig svar?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Det kommer mye an på designet på propellen, 2 ulike modeller med samme mål kan gi helt ulik oppførsel. Hvaslags båt, og hvilke propellmodeller har du prøvd? Den nye 17" med litt mer diameter bør dra ned turtallet litt Evt, send en av 17" til winrace eller andvik så kan de fintilpasse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
anders1234 Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Etter hva jeg har lest meg til så er en tomme opp i diameter- en reduksjon på 500 rpm på motor. to tommer opp i vridning - 400 rpm mindre i motorturtall. forsøk å nå Winrace på/i Froland. En av de aller beste på propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.