Swingswong Startet 5.August.2023 Link til dette innlegget Startet 5.August.2023 Har en hvit Mercruiser der jeg har fått lekkasje i det ene dieselrøret som går fra rail til dyse. Diesel kommer opp mellom rør og mutteren. Har skrudd det av og på igjen uten at det stoppet å lekke. På Ravns garasje er det mulig å kjøpe alle rørene, men jeg trenger bare det ene. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Statistisk så har du nok en setelekkasje og ikke en lekkasje i røret. Antar at dette er relatert til lufting? Det er en grunn til at disse høytrykksrørene skal trekkes til med moment. Dersom en må lufte og ikke har riktig verktøy så er fort å velge å velge "jammen jeg skulle bare", men billig blir det ikke... Selv en "proff" klarer ikke å skru til fittingsen på høytrykks railen veldig mange ganger uten at det oppstår svetting... Vil generelt anbefale å lufte på dysa og ikke på railen. Dette fordi railen koster mer enn en dyse body, og en dyse er enklere å bytte, og mulig å reparere sete på. I tillegg må du demontere ALLE røra for å bytte railen... det øker risikoen for å skade setene.. ytterligere. Står det i manualen at en skal lufte på railen? For meg er det naturlig å lufte så nær forbrukstedet som mulig. Husk at det er opp mot 2000bar i rørene når motoren går.... briller, hansker, ingen barn eller dyr innenfor 50m... Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 5.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Jeg har ikke forsøkt å lufte. Det luktet diesel i motorrommet og jeg ser det kommer opp mellom røret og mutteren når jeg starter opp. Du mener det er railen som er ødelagt og ikke tettingen på røret? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Swingswong skrev On 5.8.2023 at 23.46: Du mener det er railen som er ødelagt og ikke tettingen på røret? Vis hele sitatet Nei, det har jeg vel ikke sagt eller ment? Er du første eier av motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Det er jeg ikke, men man kan se at de ikke har vært løsnet fra railen. Uansett, det heg lurer på er om det er mulig å få tak i ett rør eller må man kjøpe alle sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Mulig diesel verksted kan lage nytt med det gamle som mal. Ta deg en ringerunde før du demonterer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Swingswong Svart 6.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Godt tips. Forsøker det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Det kan være mange verksteder som er kapable til å lage høytrykksrør men ikke vet hvilken fittings/sete som brukes på QSD350, så om noen har en kassert dyse eller et rail og låne bort så vil det hjelpe et verksted veldig. Om noen vet om rørene er like i begge ender så er det god info også. Husk at rørene må være eksakt like lange... Sitér dette innlegget Link to post
Nobraconsult Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Hvor langt er røret og hvilke dimmensjon på mutter i endene? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Tipper røret er rundt 20-30cm. Det er 17mm nøkkel på dyse og 18 på railen. Det lakk såpass etter jeg forsøkte å stramme litt at det rant nedover blokka. Tok ikke sjansen på kjøre helt hjem så ble hentet av redningsskøyta. Hadde tatt seg ut at lensepumpa hadde begynt å dumpe diesel i fjorden eller brann Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Har bestilt nye rør fra Ravn så får vi krysse fingrene for at det blir tett. Å få laget et nytt rør kostet tett opptil ett nytt sett. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Håper det går bra og at du ikke har deformert fittingsen på railet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 De jag har snakket med ang lekkasjen mener det er røret som er lekk nede ved konen. Det har aldri vært løsnet så det ville vært rart om den er blitt ødelagt. Sannsynligvis er det vibrasjoner fra motor og trykkpulser som har forårsaker lekkasjen. Det kan ta sin tid å få dette bekreftet fordi det er ubekreftet leveringstid på rørene fikk jeg e-post om fra Ravn Sitér dette innlegget Link to post
x17 Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Kanskje verdt å høre med Junker marine? https://junkermarine.no/filer/?eeFolder=FNM-42-HPE-dokumentasjon&eeListID=1&ee=1 Sitér dette innlegget Link to post
JescoWhite Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Swingswong skrev On 5.8.2023 at 22.21: Har en hvit Mercruiser der jeg har fått lekkasje i det ene dieselrøret som går fra rail til dyse. Diesel kommer opp mellom rør og mutteren. Har skrudd det av og på igjen uten at det stoppet å lekke. På Ravns garasje er det mulig å kjøpe alle rørene, men jeg trenger bare det ene. Tips? Vis hele sitatet Ser du noe skade på flens eller anlegget som gjør at det ikke tetter? Det går Ann å få laget et nytt og bøye det til Sitér dette innlegget Link to post
x17 Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Fra manualen hvis du ikke har denne. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Har skrudd røret av. Finner ingen feil før jeg dro frem speilreflekskamera med makroobjektiv. Sitér dette innlegget Link to post
x17 Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Se der ja. Da løser det seg med nytt rør ? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Om jeg ikke finner noen som kan lage et i nærheten av Oslo/Ski så bruker jeg gaffateip Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Swingswong skrev On 7.8.2023 at 23.23: Om jeg ikke finner noen som kan lage et i nærheten av Oslo/Ski så bruker jeg gaffateip Vis hele sitatet Ja, den holder vel greit et par tusen bar. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Swingswong skrev On 7.8.2023 at 20.54: Finner ingen feil før jeg dro frem speilreflekskamera med makroobjektiv. Vis hele sitatet Det var en veldig lur ting å gjøre Skade som skyldes for høyt tiltrekningsmoment gir som regel "svetting" og ikke renning, og i din siste beskrivelse så fikk vi jo inntrykk av at det var snakk om mer enn svetting.. Swingswong skrev On 6.8.2023 at 15.35: Det lakk såpass etter jeg forsøkte å stramme litt at det rant nedover blokka. Vis hele sitatet Trist å se hvor grov overflate det er på røret ditt. Ikke for å fyre opp QSD fans men det vi ser på bildet er jalla kvalitet. Her er det så tett i tett med bruddanvisninger at det kun er et tidsspørsmål... når en stuk-flenser et rør slik det er gjort på bildet så er det viktig å bruke et polert rør og polert verktøy for nettopp å unngå sprekkdannelse... Har ingen gode forslag til hvor det er best å få laget rør. Er det ikke bryet verdt å sjekke om noen har en "hugge" motor du kan kjøpe ett rør fra? Ville sjekket om delenummeret på noen av de mindre QSDene. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 De mindre motorene har andre rør enn 4,2l har. Ja det rant godt nedover blokka. Faktisk hadde det sprutet litt opp i dekselet over motoren også. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Jeg har sølvloddet røret som nødløsning til de andre kan leveres. Det holder tett på tomgang og opp til 1600rpm. Har ikke testkjørt enda. Trykket stiger vel under belastning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Det var en 'artig' sprekk. Som var akkurat der man kan forvente at sprekk skulle kunne oppstå. Personlig tror jeg ikke sølvlodd holder veldig lenge. Ikke i første rekke grunnet trykk. Men grunnet vibrasjon/temp.variasjon/forurenset basismateriale. Vet ikke om trykk øker med turtall, men lite trolig. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Om det holder noen timer er jeg hæppi. Da skal den på land og de nye kommer nok før skuta skal ut igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.