Jump to content

Lekkasje dieselrør Mercruiser QSD-350

Swingswong

Recommended Posts

Har en hvit Mercruiser der jeg har fått lekkasje i det ene dieselrøret som går fra rail til dyse.

Diesel kommer opp mellom rør og mutteren. Har skrudd det av og på igjen uten at det stoppet å lekke. 

På Ravns garasje er det mulig å kjøpe alle rørene, men jeg trenger bare det ene. Tips?

IMG_0110.jpeg

Statistisk så har du nok en setelekkasje og ikke en lekkasje i røret.

Antar at dette er relatert til lufting?
Det er en grunn til at disse høytrykksrørene skal trekkes til med moment.
Dersom en må lufte og ikke har riktig verktøy så er fort å velge å velge "jammen jeg skulle bare", men billig blir det ikke...

Selv en "proff" klarer ikke å skru til fittingsen på høytrykks railen veldig mange ganger uten at det oppstår svetting... 

Vil generelt anbefale å lufte på dysa og ikke på railen. Dette fordi railen koster mer enn en dyse body, og en dyse er enklere å bytte, og mulig å reparere sete på. I tillegg må du demontere ALLE røra for å bytte railen... det øker risikoen for å skade setene.. ytterligere.

Står det i manualen at en skal lufte på railen?

For meg er det naturlig å lufte så nær forbrukstedet som mulig.

Husk at det er opp mot 2000bar i rørene når motoren går....:sweat:

briller, hansker, ingen barn eller dyr innenfor 50m...

Det kan være mange verksteder som er kapable til å lage høytrykksrør men ikke vet hvilken fittings/sete som brukes på QSD350, så om noen har en kassert dyse eller et rail og låne bort så vil det hjelpe et verksted veldig. 

Om noen vet om rørene er like i begge ender så er det god info også. 

Husk at rørene må være eksakt like lange... 

Tipper røret er rundt 20-30cm. Det er 17mm nøkkel på dyse og 18 på railen. 
Det lakk såpass etter jeg forsøkte å stramme litt at det rant nedover blokka. Tok ikke sjansen på kjøre helt hjem så ble hentet av redningsskøyta. 
Hadde tatt seg ut at lensepumpa hadde begynt å dumpe diesel i fjorden eller brann 

De jag har snakket med ang lekkasjen mener det er røret som er lekk nede ved konen. Det har aldri vært løsnet så det ville vært rart om den er blitt ødelagt. Sannsynligvis er det vibrasjoner fra motor og trykkpulser som har forårsaker lekkasjen. Det kan ta sin tid å få dette bekreftet fordi det er ubekreftet leveringstid på rørene fikk jeg e-post om fra Ravn

Swingswong skrev On 6.8.2023 at 0.21:

Har en hvit Mercruiser der jeg har fått lekkasje i det ene dieselrøret som går fra rail til dyse.

Diesel kommer opp mellom rør og mutteren. Har skrudd det av og på igjen uten at det stoppet å lekke. 

På Ravns garasje er det mulig å kjøpe alle rørene, men jeg trenger bare det ene. Tips?

IMG_0110.jpeg

Ser du noe skade på flens eller anlegget som gjør at det ikke tetter? 
Det går Ann å få laget et nytt og bøye det til

Swingswong skrev for 5 timer siden:

Om jeg ikke finner noen som kan lage et i nærheten av Oslo/Ski så bruker jeg gaffateip 

Ja, den holder vel greit et par tusen bar:giggle:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Swingswong skrev for 15 timer siden:

Finner ingen feil før jeg dro frem speilreflekskamera med makroobjektiv. 

Det var en veldig lur ting å gjøre :thumbsup:

Skade som skyldes for høyt tiltrekningsmoment gir som regel "svetting" og ikke renning, og i din siste beskrivelse så fikk vi jo inntrykk av at det var snakk om mer enn svetting..

Swingswong skrev On 6.8.2023 at 17.35:

Det lakk såpass etter jeg forsøkte å stramme litt at det rant nedover blokka.

Trist å se hvor grov overflate det er på røret ditt. Ikke for å fyre opp QSD fans men det vi ser på bildet er jalla kvalitet. Her er det så tett i tett med bruddanvisninger at det kun er et tidsspørsmål... når en stuk-flenser et rør slik det er gjort på bildet så er det viktig å bruke et polert rør og polert verktøy for nettopp å unngå sprekkdannelse...

Har ingen gode forslag til hvor det er best å få laget rør.
Er det ikke bryet verdt å sjekke om noen har en "hugge" motor du kan kjøpe ett rør fra?

Ville sjekket om delenummeret på noen av de mindre QSDene.

Det var en 'artig' sprekk. Som var akkurat der man kan forvente at sprekk skulle kunne oppstå. Personlig tror jeg ikke sølvlodd holder veldig lenge. Ikke i første rekke grunnet trykk. Men grunnet vibrasjon/temp.variasjon/forurenset basismateriale. Vet ikke om trykk øker med turtall, men lite trolig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...