Jump to content

Prisvennlige dieselmotorer til seilbåt, ca 50 hk


StigTore

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt på 13 500 kg som har en totalhavarert motor.

 

På lengre sikt vil det være aktuelt å se på elektrisk fremdrift, men økonomien er ikke der ennå.

Bruktmarkedet er jo støvsugd for motorer i god stand for tiden, så ser ut som at jeg blir pent nødt til å gå for ny dieselmotor.

 

Kalkulasjonene mine sier at motoren bør ligge på ca 50HK, og egentlig så billig som mulig uten at det går utover driftssikkerheten til motoren.

Hvilke motormerker og modeller vil være aktuelle her, gitt at den trenger kun være operasjonell i ca 10 år?

 

Link to post

Det finnes flere merker som er aktuelle, bland andre: Nogva, Nanni, Beta marin, Vetus. 

De fleste av disse er basert på godt utprøvde motorer som for eksempel kubota eller Mitsubishi. 

Jeg ville begynt med å finne ut hvilke av disse som kan passe inn på de gamle motorfestene uten alt for stor ombygging. Jeg vet ikke hvilken motor du har idag eller om du har tenkt gjøre jobben selv, men hvis det er stor forskjell på nåvæerende motor og den du eventuelt kjøper vil arbedstimene fort bli en stor del av totalkostnaden.

Link to post

Kjøpte en Craftsman fra Junker Marine i Kristiansand, basert på Mitsubishi. Ser han kjører priskampanjer på finn av og til. Så vidt jeg har forstått ble Craftsman dannet av folk som tidligere jobbet hos Vetus. Tiden vil jo vise, men Craftsman sine småmotorer skal da i utgangspunktet være av tilsvarende kvalitet som de gule, og har løsninger som virker gjennomtenkt, blant annet eksosbend i bronse. En av de mer prisgunstige motorene på markedet, uten å være kinamotor. 6 års fabrikkgaranti er også et pluss som lurte meg til å grave i pengepungen. Min er på 42hk, de har også en på 52hk hvis det passer bedre (men med turbo).

Link to post

Brukt så ville jeg prøvd å få tak i en Yanmar 4JH... fra 50 til 75 hk. De er solgt i millioner og det er lett å få tak i deler. Har selv en 4JH-DTE på 77 hk fra 1988. Går som ei klokke fortsatt.

 

Det eneste er at de med turbo ikke må "dorges" i hjel. Men det er nok gjengs med alle tubo-dieseler. 

Link to post

Du greier deg med motor mellom 46- og 60 Hk. Men seilbåt er mer enn vekt. Det er også vindfang. Uansett, et sted i det området jeg foreslår. Jeg ville vel sjekket Craftsman/Vetus. En del av grunnmotorene de, i hvert fall tidligere brukte, baserte seg blant annet på Peugeot. Eller 'Pikksjå' som de gamle gutta sa, som betraktet alt utenfor Oslo Øst som uforståelig fremmedlandsk. 

Link to post
index skrev 45 minutter siden:

Jeg ville ikke ha kastet bort penger på en kinamotor. Kjøp heller noe som er atttraktivt i markedet om 5 år når planene forandrer seg og du vil selge båten. Det vil ha mye å si for verdien til båten. 

Nå vet vi jo ikke verdien på båten heller, men for min egen del ville ikke en ny motor av de merker som er nevnt over vært noe som trakk ned verdien på båten hvis installasjonen var korrekt og ryddig utført. Mulig andre ser annerledes på dette.

Link to post
index skrev 19 minutter siden:

 

Ja. Men med tanke på at det er en seilbåt på 13,5 tonn så er det jo en viss sannsynlighet for at den har en verdi...

Ja det er vi nok enige om. Det jeg mente var at jeg personlig ikke hadde sett på en ny motor av for eksempel Nogva, Nanni, Beta marin, Vetus eller Craftsman som noe som trakk verdien ned. Jeg ville kanskje betalt noe mer hvis motoren var en D2 men ikke så mye mer som forskjellen i innkjøp utgjør. 

Når jeg skrev at vi ikke vet verdien, mente jeg mer at det er forskjell på for eksempel en Najad og en hjemmestøpt båt i Ferrosement. Er båten en ellers strøken båt med forholdsvis høy verdi kan det muligens gi mer mening å velge et dyrere merke.

Link to post
Kallethekid skrev 4 minutter siden:

Det jeg mente var at jeg personlig ikke hadde sett på en ny motor av for eksempel Nogva, Nanni, Beta marin, Vetus eller Craftsman som noe som trakk verdien ned.

 

Ikke jeg heller. Alle disse er helt kurante motorer. Det er disse ukjente kinamotorene jeg er skeptisk til å kaste bort penger på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det blir vel en del kostnader med ombygging for å få ny motor til å passe. Da er det i mine øyne verdt noen titusener ekstra for ny motor med 5/6 års garanti. 

 

Om du skal selge plutselig om noen år er båt med ny motor lettere solgt enn overhalt tenker jeg. Spesielt hvis det er gjenstående garantitid.

 

Digresjon - om 10 år er det sannsynligvis bedre for miljø å pleie en dieselmotor og få 10 år til ut av den kontra nye batterier og ny elmotor.  Skal vel helst brukes så lite som mulig uansett. Da er nye seil mer verdt pengene:)

 

Link to post

Mitt tips er at det av og til er gode tilbud fra Volvo og andre i markedet. En her reiste til Stavanger og fikke byttet motor i  og seildrev til en ganske ok pris,da seildrev var havarert. (Elan 37) Gammel motor ble solgt for 25k. Hele byttet kostet han 100k inkl montering da den gamle motoren var solgt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...