Kåiem Startet 8.August.2023 Link til dette innlegget Startet 8.August.2023 Hei alle Tenkte høre om folk ville dele ca forbruk de har på rivieraen sin. Vi er ute etter en slik båt, men nå som drivstoffprisene er så dyre er jo det en ting vi må ta med i betraktning. Skriv gjerne også om dere har forlenget badeplattform eller ikke (den forlengede plattformen gjør også at skroget blir forlenget og gir mer oppdrift som visstnok skal resultere i litt mindre forbruk) Det er kun halvplaner med fast aksling som er aktuell og dermed interessant i denne tråden til sammenligning ligger det en riviera på finn nå med volvo penta kamd 300 og med et forbruk på ca 45 liter/timen (ved marsjfart ca 19 knop) som jeg synes var litt høyt på forhånd takk for svar ? Link to post
Okkaby Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Nu har ikke jeg erfaring med Riviera, men at forbruk i 19knop ligger på opp mot 2,5L pr NM er nok ikke så unormalt om den er halvplaner. Så er noen havlplaner tungt drevet å andre som min lett drevet. Snakket med en i en Saga 32 nå for ikke lenge siden. Gikk fort 3L pr NM om han la seg i 18knop. Sjøl ligger jeg på mye mer behageligt forbruk på rundt 1,5L pr NM i 18knop, å 1,7 i 15-16knop. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
SUN960 Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Har ingen erfaring med Riviera, men basert på egen erfaring med forskjellige halvplanere så høres ikke 2,3 liter pr. nautisk så mye ut ved 19 knop. På min SUN 960 ligger jeg på pluss minus 2 liter pr. nautisk ved blandet kjøring. På maks marsjfart rundt 15 knop bruker jeg mer en 2,3 liter pr. nautisk. Link to post
Worry II Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Mellom 6 og 7 liter i timen bruker jeg på 1750 omdr som gir 8 knop. 80% av tiden går vi i denne farten. Om det behøves mer fart er det opp i 3000 omdr, gjør da 18 knop og har målt 34 liter i timen. Dette er den eneste måten jeg har målt på. Men... hva betyr de dieselpenga i det totale eierskapet av båten,.. marginalt. Uansett en svært økonomisk båt å eie. Har det lange skroget og 6LPA-STP2. Penere snillere i 18 knop enn alle andre konkurrenter når det kommer til hekksjø også, for ikke å nevne navn (..host-Balltikk) Har hatt min siden 2015 og er veldig glad i denne båten. Max fart på våren 25 knop. Dette er en 3/4-planer, litt kjappere enn en 1/2-planer. Var vel @Bitteliten som døpte den for dette for mange år siden. Link to post
Okkaby Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Har nok også med hva motor som ligger i den å gjøre. Er det liten motor som må presses mye for 18-19 knop vil det koste. Stor motor som går lett er nok billigere i samme hastighet. Det så jeg tydelig hos meg sjøl, når jeg byttet fra VP41(total overhalt)på 200hk til ny lett FNM 270. Brukte nok rundt 2.5 i 18 knop med VP, da den måtte kjøres hardt for denne hastighet. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
steib Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Hvis et forbruk på 45 liter i timen / 2,3 l / NM i marsjfart skremmer deg, så tenker jeg du bør vurdere en annen båttype. Dette er en svært liten post i totalregnestykket for båten ? Link to post
Worry II Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Jeg synes det er viktig at båten også har de riktige "pakkene". Pakker som er kostbare å ettermontere. Så klart må den ha thruster foran og bak, ankervinsj foran og bak, nyere plottere som snakker sammen, ikke Simrad CX44/DS44 som de fleste ble levert med. Disse er utdatert! Autopilot ville jeg ha montert, om den ikke hadde det, ubetalelig! Putesett i hovedsofa, lugarer og kanskje på fly, bør være byttet. Det er ingen ny båt, dette. Disse er kostbare å bytte ut. Vi kjøpte ny madrass foran i år fra By & Stene, kostet 17.500,- Men du verden så godt det er å sove i båten i sommer. Mener radar også er et must om båten brukes mye i all slags vær. Kalesjer koster fort også 30-40k å bytte, men dette bør man kanskje budsjettere inn uansett, de holder vel i 7-8 år pluss minus.. Selv har jeg en båt med et Mase 2,6is dieselaggregat som jeg har satt stor pris på. Kan når som helst fyre opp dette å ha 230 volt i kontaktene, med sikkerheten dette også er for lading av båtens batterier. Nå er vel dette en installasjon som koster 100k pluss i dag, så er nok ikke mange som har dette på denne lille skuta. Men med solceller kommer man jo langt i dag, om det er sol.. 6-7 amp bør holde for en langhelg.. Maskinvedlikehold er så klart viktig. Har registerreim disse 6LP(A) så dokumentasjon på bytte av denne ville jeg krevet. Omfattende og kostbart å sette bort, ca 12k. Eber på 4Kw bør fungere, kjøleskap være oppdatert.. osv osv.. Ellers vanlig intervall service, et minimum. Skroggennomføringer er det 4 stk viktige av, bør være byttet. Ikke tenk på forbruket, Kåiem, det er uansett meget snilt, det er hvordan eksemplaret er vedlikeholdt som er viktigst ! Går så billig atte ! Lykke til med jakten. Superlett å pakke den inn på land også, vekt på kjøl med metallflyndre under, kun støtte på sidene. Ikke noe press på sidene. Noen bilder. Flere der de kommer fra :-): Link to post
dieselfan Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Kåiem skrev for 3 timer siden: Tenkte høre om folk ville dele ca forbruk de har på rivieraen sin. Kåiem skrev for 3 timer siden: Det er kun halvplaner med fast aksling som er aktuell og dermed interessant i denne tråden Kåiem skrev for 3 timer siden: en riviera på finn nå med volvo penta kamd 300 og med et forbruk på ca 45 liter/timen (ved marsjfart ca 19 knop) som jeg synes var litt høyt Kan ikke gi deg akkurat det du ønsker, men kan dele at det finnes mange båter der ute som ikke har den optimale kombinasjonen av motor, girutveksling og propell. Forskjellen utgjør lett 15% så anbefaler å ta det med i regnestykket ditt. I praksis vil det si at du rett og slett ikke kan sammenlikne 2 båter med samme motor, uten å ta med andre viktige variabler. For å gjøre det enda verre så ser jeg stadig folk som selger båt som legger på forbruk og trekker fra forbruk, for å ikke få klager etter salg... Jeg beklager, skjønner at dette ikke er populistisk deling og at det ikke stemmer med det du håpet på men tror du i det lange løp er best tjent med harde fakta. Link to post
Martin_ Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Velholdt og bra oppgradert båt, Worry II! Gjennomføringer i kvalitetsmessing eller syrefast? Man gjør jo mye riktig ved å kjøpe en bra holdt og oppgradert båt, fremfor å kjøpe en i dårlig stand. Da får man mange store utgifter på løpende bånd, om man vil få båten ship-shape. Drivstofforbruk blir vel uansett marginalt, totalt sett. Verditap er vel den største kostnaden... Link to post
Worry II Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Martin_ skrev 50 minutter siden: Velholdt og bra oppgradert båt, Worry II! Gjennomføringer i kvalitetsmessing eller syrefast? Takker. Syrefast så klart. Så er det jo faktisk også slik at denne båten har syrefaste dieseltanker, vanntank og septiktank. Ikke mange båter som har dette ! En konkurrent som ikke nevnes med navn (host-host-Saga315).. En siste ting også, båten er vinterisolert ? Mange fordeler med denne gamle glemte skuta ? Et par bilder til, om de gir noe flere svar på spørsmål: Link to post
JonnyBoy Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Liker 925 veldig godt og lurer litt på om den er egnet for høye personer - dvs oss som passerte 1,9 meter i oppveksten. - Er det nok takhøyde til å gå oppreist? - Sengelengde? - Er styreposisjon på fly behagelig, eller blir det krum rygg og knærne opp i haka? Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Worry II Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 JonnyBoy skrev 20 minutter siden: Liker 925 veldig godt og lurer litt på om den er egnet for høye personer - dvs oss som passerte 1,9 meter i oppveksten. Nei, da er du litt for høy :-( Men da er du nok litt for høy for de fleste båter, JonnyBoy Sengelengde er ikke noe problem, men høyde under fly i cabinen mener jeg er under 190 cm. 185cm går fint, men over det må du krumme nakken. Styreposisjon på fly er helt ok, er vel kun på 1.gen den er litt rar. Jeg sitter som oftest med beina på "bordet" med autopiloten på. Sengemål: Link to post
Chiefengineer Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Okkaby skrev for 11 timer siden: Så er noen havlplaner tungt drevet å andre som min lett drevet. Snakket med en i en Saga 32 nå for ikke lenge siden. Gikk fort 3L pr NM om han la seg i 18knop. Høres voldsomt høyt ut, her snakker vi et forbruk vesentlig høyere enn en Viknes 1080 på halve motoriseringen. Tror vedkommende har smurt "godt på", det er faktisk teknisk umulig å få en VP D4 med 260 hk og max forbruk på 52 l/time til å dra 3 l/nm i en tilsvarende båt med toppfart på 22 knop: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=307612524 Link to post
Worry II Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Her er forumets "tråd om Riviera 925", her finnes det masse nyttig informasjon : Link to post
Okkaby Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Chiefengineer skrev for 5 timer siden: Høres voldsomt høyt ut, her snakker vi et forbruk vesentlig høyere enn en Viknes 1080 på halve motoriseringen. Tror vedkommende har smurt "godt på", det er faktisk teknisk umulig å få en VP D4 med 260 hk og max forbruk på 52 l/time til å dra 3 l/nm i en tilsvarende båt med toppfart på 22 knop: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=307612524 Tror ikke han smurte på noe nei. Ligger ikke noen D4 i saga 32 båtene originalt. De fleste har en gammel Yanmar på 165/222/VP41/42. Å når jeg etterpå søkte litt å snakket med flere folk med disse, så ble det bekreftet at disse var tungt drevne. Saga 32 er gamle tunge båter. En nye 29 eller 315 er nok mye lettere i sjøen. 325 er vel samme båt som 315, med lengre platform. Ser jo det var en hente tråd her inne fra 2021. Da med en som var oppgradert med D4-300 som brukte c a 30L/t i 12-13 knop. Å det med en stor moderne motor, som bør drive båten lettere enn en gammel sliter. Så at den bruker rundt 3L pr nm i 18-19 knop med gammel Yanmar eller VP ser jeg som veldig sannsynlig. Sjekket litt i dette, da båten kunne være aktuell for meg som neste båt. Men det blir nok en NB870 i stedet, om ikke økonomien rekker til en 1030 hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Worry II Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Martin_ skrev for 10 timer siden: Verditap er vel den største kostnaden... Det burde faktisk vært et spørsmålstegn bak den setningen, Martin, for det der er i grunn et veldig godt spørsmål. Jeg er veldig usikker på om dette er tilfelle for min båt. Mulig dieselutgiftene overgår 8 års verditap. Kommer tilbake på det der. Har solgt huset og kjøpt leilighet med tanke på å bytte til P42 til neste år. da havner denne på Finn, men ikke si det til noen ! Link to post
Chiefengineer Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Okkaby skrev for 9 timer siden: Tror ikke han smurte på noe nei. Ligger ikke noen D4 i saga 32 båtene originalt. De fleste har en gammel Yanmar på 165/222/VP41/42. Så at den bruker rundt 3L pr nm i 18-19 knop med gammel Yanmar eller VP ser jeg som veldig sannsynlig. Du klarer ikke å dra mer enn 47 liter pr. time ut av en 41 med 200 hk på helt full gass og med en Yanmar 165 hk er max forbruk vesentlig under dette nivået så det lar seg simpelthen ikke gjøre i 18-19 knop på en slik båt. Motorene har dessuten ikke blitt så voldsomt mye mer energieffektive de siste par tiårene. Men at det er et uøkonomisk og tungdrevent skrog kan vi nok være enige om. Jeg klarer å oppnå et forbruk på 3,7 l/nm om jeg legger meg i 13 knop med min D6/370 på min helplanende båt der normalt marsjfartsforbruk ligger på 2,1 l/nm på 28 knop. Følgelig kjører jeg heller ikke i dette fartsområdet da man merker det på både båt og motor at begge deler vantrives like mye her. Link to post
Fuglen Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Okkaby skrev for 9 timer siden: Saga 32 er gamle tunge båter. En nye 29 eller 315 er nok mye lettere i sjøen. 325 er vel samme båt som 315, med lengre platform. Ser jo det var en hente tråd her inne fra 2021. Da med en som var oppgradert med D4-300 som brukte c a 30L/t i 12-13 knop. Å det med en stor moderne motor, som bør drive båten lettere enn en gammel sliter. Så at den bruker rundt 3L pr nm i 18-19 knop med gammel Yanmar eller VP ser jeg som veldig sannsynlig. En med dårlig kalkulator, vil jeg tro. Min går i underkant av 2 liter pr.nm. Marsjfart 17 kts. Med et smykke av en yanmar. Gammel, som du kaller det. Link to post
Okkaby Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Fuglen skrev 19 minutter siden: En med dårlig kalkulator, vil jeg tro. Min går i underkant av 2 liter pr.nm. Marsjfart 17 kts. Med et smykke av en yanmar. Gammel, som du kaller det. Sorry. Men har snakket med mange med disse saga 32. Ingen som klare det du nevner her. Er bare å lete opp hente tråden fra 21 her på forumet også. Det med nye D4 på 300hk, som brukte ca 30l timen på 12-13 knop. Tung halvplaner på små 5t med tungt drevet skrog. Sier seg sjøl den ikke er billig å gå med. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fuglen Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Okkaby skrev 1 time siden: Sorry. Men har snakket med mange med disse saga 32. Ingen som klare det du nevner her. Hva vet vel jeg. Har bare prøvd min egen. Link to post
Kåiem Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Nå ser jeg at tråden har sporet litt av her. Hvis dere ikke har noe å tilføye ift mitt spørsmål inledningsvis så vennligst lag deres egen tråd. ?? Ellers tusen takk for gode svar av dere som har svart . ?? Link to post
Chiefengineer Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Er det fly eller hardtop versjonen du er ute etter? Link to post
Kåiem Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Flybridge versjonen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn