Jump to content

Bruker en stor diesel (feks VP 41) like mye diesel på 3400 o/ min uavhengig av propell?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Når man leser av forbruksgrafer som er knyttet til antall omdreininger per minutt, er det likegyldig hvor tungt eller lett en motor går?

Feks en VP41. Drikker den det samme ved 3400 o/min om den oppnår maks 4000 ved WOT eller 3600 ved WOT? (Etter det jeg husker skal den ha maks 3900.)

Jeg antar at dette handler om uforbrent diesel eller ikke, men vet ikke helt hvordan dette henger sammen. 

Jeg "føler" at en motor som går tungt bruker mer, men jeg vet ikke, derfor spørsmålet.

Forbruksgrafene, er de evt hentet fra en motor som oppnår maks anbefalt turtall ved WOT fordi motstand er satt rett?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja. Det blir en energibetraktning. Har motoren mer å dra på, vil den trenge mer energi for å komme opp i et gitt turtall. Dette ser jeg veldig godt på Hulda som har overdimensjonert motor og propell. For å komme opp i 1800 rpm uansett vær, kan dieselforbruket variere mellom 5- og 9 l/time.

Volvo Penta har bra kurver, som viser både hvor mye en motor kan yte på forskjellige turtall, og hvor mye den vil yte og forbruke med korrekt propell, hvis turtallet reduseres.

https://pubs.volvopenta.com/ProdDocs/Home/Disclaimer?publication=47709042&lang=en-US

Men som @Hulda skriver, det avhenger jo av forholdene. Hvis er gir fullt pådrag fortøyd, så vil en gjerne se at maks turtall er mye lavere.  Det er kanskje ikke alle som er klar over at en dieselmotor har en turtallsregulator, så når man setter spaken i en gitt stilling, så ber man egentlig om et gitt turtall, og innsprøytningsmengden reguleres fortløpende for å prøve å oppnå det. Endel regulatorer prøver litt for hardt hvis belastningen er tung, så da blir det svart eksos. 

Nei. 

Forbrukstallene er oppgitt med en såkalt "prop demand curve" som er ment å simulera  en jevn belastning fra tomgang til maks rpm.

I det virkelige liv kan faktisk belastning i forhold til turtall variere ganske mye. En planende drevbåt med markant planingsterskel vil oppleve større belastning og forbruk på feks 2000 rpm enn en halvplaner.

Effektkurvene derimot er som på bil og detmeste annet oppgis ved maks belastning hele veie. Noe man i praksis bare får til i benk.

På nyere D-serie så bestemmer spaken hvor mye turtall motoren skal ha, feks 3000 rpm.

i Feks grov medjsø merker man hvordan belastingen øker og synker avhengig av mot eller utforbakke. motoren holder 3000 rpm så sant den greier det. 

load% ser man i slike tilfeller svinger fra 60-100%. Momentant fuelforbruk likeså.

Feks med 2 x D6 kan 3000rpm være 100 l/t på flatt hav, men samme turtall i grov sjø kan vise alt fra 60-140 l/t

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...