Jump to content

Er det normalt med ladespenning 0,1V over det laderen er satt opp med?

Frivakt

Recommended Posts

Har en ny Victron Blue Smart 30A lader som er trådløst tilkoblet Victron Smart Shunt. I alle stegene i ladesyklusen ligger spenningen ca. 0,1V over det laderen er satt opp med (se bilder vedlagt). Er det noe som er galt her? Jeg har ikke tempsensor på batteriene, men temperaturen i batterirommet har vært i overkant av 20 grader.

Screenshot_20230808_193744.jpg

Screenshot_20230808_162620.jpg

Screenshot_20230809_081523.jpg

Lars H. skrev for 2 timer siden:

har du kontrollmålt spenningene med et høykvalitetsvoltmeter?

Nei, men jeg har brutt nettverkskoblingen mellom lader og shunt slik at de måler uavhengig. Epever solcelleregulator (panel frakoblet) viser samme batterispenning. 

Men spenningen rettet seg når jeg satte laderen tilbake til standardinnstilling. Jeg hadde den på brukerdefinert, men hadde kun endret en paramerer: satt ned float fra 13,8 til 13,6. Men laderen burde vel fulgt oppsatte spenningsnivåer uansett?

JRK skrev for 2 timer siden:

Forklaringen kan være at oppgitte verdier er ved en gitt temperatur. F.eks 20 grader.. Om temperaturen synker vil da ladespenningen øke for å gi samme effekt som ved 20 grader

Det gir mening, men jeg er litt usikker på om det er tilfelle her siden spenningen gikk tilbake til definerte verdier etter at jeg satte laderen tilbake til default. Temperaturkompensering burde da være den samme i brukerdefinert modus når ikke denne parameteren er endret?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...