tomcat Startet 9.August.2023 Link til dette innlegget Startet 9.August.2023 I sommer begynte jeg plutselig på noen dager å merke at det ikke ble lading til forbruksbank når jeg var underveis med båten. Kom plutselig inn med mindre SoC enn jeg dro med, og startet å følge med på Victron Smartshunt og observerte følgende: Sviver kun SB motor, så lader det normalt til forbruksbank Starter jeg BB motor, så stopper lading Bruker jeg baug- eller aktertruster når begge maskiner er igang, så stiger spenning og shuten viser at det kommer A inn i noen sekunder, før det stopper og shunt viser hvor mye A det trekkes basert på hva som er påslått ombord Det er Volvo Penta D6 370 med originale dynamoer, 2 Sterling ProSplit-D dioder og normale bly-syre batterier (3 år gamle) på både forbruk- og startbank. Jeg har ingen varsler fra VP EVC på mangel på spenning, begge maskiner viser 26+ volt i alle instrumenter, både analoge visere og digitale - så det virker som selve strømproduksjonen ikke er problemet her. Noen tips til å starte feilsøking/måling her? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Kan det være noe på minussiden? Kanskje sjekke at det er 0V mellom gods (eller B-) på begge motorer og batteri minus. Og sjekke at det er samme spenning på begge B+ og begge ProSplit input Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 VP evc gir beskjed om generatorene feiler. Generatorene dine er 115 A, På prosplitt , om det er det du viser står det 90 A. Kan de være underdimensjonert? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Skudd fra hofta! Tipper at regulatorene på alternatorene kjemper seg i mellom og at de begge føler samme spenning men har litt forskjellig spennings settpunkt. Når den ene overstiger den andres settpunkt så blir den inaktiv. Når du så bruker thruster så faller spenningen i noen sekunder slik at den andre blir aktiv. Jeg antar at når du kjører bare en av motorene så lader den aktuelle alternator normalt ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fantino Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 JRK skrev for 1 time siden: VP evc gir beskjed om generatorene feiler. Generatorene dine er 115 A, På prosplitt , om det er det du viser står det 90 A. Kan de være underdimensjonert? Tenkte først det samme men så så jeg at det var 24V system og da er vel dynamoene ratet til ca halvparten så er nok godt innafor. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 mateco skrev 1 time siden: Skudd fra hofta! Tipper at regulatorene på alternatorene kjemper seg i mellom og at de begge føler samme spenning men har litt forskjellig spennings settpunkt. Når den ene overstiger den andres settpunkt så blir den inaktiv. Når du så bruker thruster så faller spenningen i noen sekunder slik at den andre blir aktiv. Jeg antar at når du kjører bare en av motorene så lader den aktuelle alternator normalt ? Kjøper ikke helt den heller. De er jo skilte med 2 dioder så hver dynamo bør se batterispenning + spenningsfall i dioden. Iom at det ikke lades virker det lite sannsynlig at denne summen er høy nok til at regulator går i 0? Og dersom sense er ført til forbruksbank for begge dynamoer så ‘ser’ de jo identisk spenning? Og hvordan lading fra BB kan ‘drepe’ lading fra SB motor slik at det ikke går noe strøm gjennom shunt er nå en riktig Rubiks kube.. Jeg ville konset på BB motor først og målt systematisk på denne, og tilhørende skillediode. Ingen alarm på motoren burde bety at dynamo produserer spenning. Hvilken spenning måles på dynamo B+. Hva skjer over terminalene på skilledioden når BB motor går? Det bør kun ligge et sted mellom 0 og 1 volt mellom inn/ut. Vanlige dioder har gjerne 0.7-1.1V men Sterling reklamerer jo med ‘low loss’ her så er gjerne Schottky eller lignende med noe lavere spenningsfall. Og en komplett oversikt over hvordan hovedkomponentene i systemet er koplet er nok lurt å lage. Plenty nørder som liker 12V her inkl meg selv men blir fort gjettverk uten oversikt 🤓 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.August.2023 Link til dette innlegget Svart 11.August.2023 Litt vanskelig å hjelpe, da det kan være flere mulige feil Ofte er det greit å kryssbytte litt. Om du starter BB motor først også SB hva skjer da? Det er jo enkelt å begynne med å måle spenninger på Propulsene her har du jo både generator og batterispenninger tilgjengelig på både forbruk og startbatterier. Negativ målepinne til jord, ett ellar annet sted og postiv målepinne på de 3 punktene på Propulse. Verdiene du måler her kan gi nyttig informasjon Om spenningene skiller seg ut mellom Prpulsene: En av ledninegen inn på Propluss'ene er fra generator. Prøv å bytte om disse. - Om resultatet er det samme er det sansynlig generatorfeil eller kabling mellom denne og propluss - Om det ikke er noen forskjell vil jeg tro at det er feil på propluss En logisk forklaring på problemet ditt er at BB generator lader med for høy spenning. Da vil SB generator tro at batteriet er overladet og dermed slutte å lade, men for at dette skal skje må det være en feil til, senseledning løs, eller at Propulse har noe logikk for batteribeskyttelse Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.August.2023 Link til dette innlegget Svart 11.August.2023 Jeg mener at det i en annen tråd på BP for en tid tilbake ble verifisert at en ‘løs’ senseledning på D6 kun fører til at dynamo blir ‘dum’ og gir 14.4V i motsetning til de gamle Valeodynamoene der løs ledning gir ‘full gass’ på dynamo. Det kan muligens ‘skremme’ den andre dynamoen til å regulere ned men forklarer jo fremdeles ikke hvorfor det blir null lading? 😵💫 Fremdeles tricky å forstå. De proplussene har ingen jordtilkopling og kan da vanskelig ha noe mer enn et par ‘dumme’ dioder innabords skulle en tro (i motsetning til ArgoFET som må ha jordtilkopling for å fungere). Ville også målt spenning direkte over in/ut på proplussene mens motor går. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Det er lite sannsynlig at feilen ligger i skillediodene, men alt kan jo sjekkes. Sjekk først om dynamoene virkelig sveiver. Det er ikke sjelden at bordinstrumenter viser feil (må være en grunn for at ikke en gang EVCene ikke varsler). Bruk derfor alltid et vanlig multimeter; mål rett på batteriene og rett på dynamoene. Sjekk som neste om det kanskje finnes en felles kontakt for senseledningene. Løst kontakt, eller brent sikring der resulterer at dynamoene ikke ser spenning. Det resulterer at dem kan falle tilbake til ca. 27V eller (nettopp) 26kommaX Volt. Spenningen er kanskje akkurat høy nok for at alarmen ikke kommer. men ikke nevnerdig for å lade. Er dette ok, lader fortsatt ikke? Sjekk om det kommer spenning (fra dashbord/tenningslås) både til/inn, og så ut av hjelpemotstandene som er koblet til D+ på bakside av Mi 115 dynamoene. Er disse døde, eller ikke får spenning, kan dette føre til dårlig eller ikke noe tenning på dynamoene. Jeg ville også sjekke diodene, med last (ikke bare med multimeter). Skillediodene frakobles, bruk så starthjelp-kabelen for å hente strøm fra batteri til inngang, sett så forbruk/lyspære mellom utgangene (hver enkelt) og minus på samme batteri. Lyser? Ok. Snu så polaritet, dvs. pluss nå på utgang og så forbruk som er tilkoblet minus til inngang. Lyser ikke: Bra. Lyser også: skadet. Er dette ovenfor ok (dynamo leverer stabil og skilledioder er ok) da skal dem lade. Tøm litt på forbruk , og/eller sett på forbruk (inverter med noe stor forbruk på) Bruk et vanlig starthjelp-kabel for å lage en bro mellom inngang på skillediode til forbruksbanken. Start vedkommende motor, og bare den, sjekk om spenningen på batteri øker til maks 29V kald og 28,7V når dynamoen er varm etter noen minutter. Så andre dynamo. Den som leverer mest, "vinner". Dvs den som er for høy vil slå ut andre dynamoen som vil regulere til noe lavere/normal spenning. Ang. S på bakside. Er den tilkoblet forbruksbanken, da vil dynamoen levere 28,7V + spenningsfall = 29,xx på dynamoens B+ men 28,7V til (referanse-) batteri. Når en av dynamoene leverer for mye spenning da vil den andre prøve å regulere seg ned, dvs. leverer ikke høy nok spenning for å kunne lade. ------------ Begynn kanskje med det her, så får vi se hvordan dette går. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tomcat Svart 14.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Hei og takk for mye god input så langt! Jeg har båten på verksted noen dager, så jeg får ikke kommet igang med målinger før senere i uken, men jeg vil forsøke å utføre alt som foreslått her og komme med tilbakemelding. Det er 24V opplegg, så 90A burde nok holde - det er originalt fra Princess som jeg tror har dimmensjonert dette riktig (for blybatterier ihvertfall). JRK skrev On 11.8.2023 at 13.15: Om du starter BB motor først også SB hva skjer da? Starter jeg SB motor, så er det lading, helt til jeg starter BB motor. Stopper jeg BB, så kommer lading opp igang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Er sensekablene koblet til start-batteriet (er det felles startbatteri til begge motorene forresten)? I så fall, hvis skilledioden til BB motor, den grenen som går til forbruk, er gåen, så tenker jeg man kan få dette symptomet. Noe á la det Mateco var inne på, at én av dynamoene alltid kan "vinne" når det er lav last. Hvis BB dynamo "vinner", basert på sense over start-batteri, kan den gjøre så SB dynamo slutter å lade. Hvis kun BB dynamo produserer strøm, mens diode-utgangen til BB forbruk er gåen, vil det da gå strøm kun til start-batteriet. Hvis thrustere er koblet til start-batteri, noe det kan høres ut som de er, vil de trekke såpass med strøm at BB dynamo ikke kan levere alt. Da starter SB dynamo å produsere strøm igjen, og dermed får man lading også på forbruks-banken, for en kort stund. Hvis feilen ligger i BB skillediode får man ikke lading på forbruks-banken når kun BB motor går, så det kan jo sjekkes, som nevnt av andre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 StorStas skrev 50 minutter siden: Er sensekablene koblet til start-batteriet (er det felles startbatteri til begge motorene forresten)? I så fall, hvis skilledioden til BB motor, den grenen som går til forbruk, er gåen, så tenker jeg man kan få dette symptomet. Det kan være en forklaring ja, men da burde en se at spenningen faller på styrbord B+ når babord motor startes. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.August.2023 Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 tomcat skrev for 17 timer siden: Starter jeg SB motor, så er det lading, helt til jeg starter BB motor. Stopper jeg BB, så kommer lading opp igang igjen. Viktig observasjon. Observer videre om begge motorene leverer omentrent lik ladespenning. Topplad batteriene med batterilader. Observer igjen om begge motorene leverer omentrent lik ladespenning. Om de gjör det så betyr dette at begge motorene lader som de skal og feilen er å finne i eller rundt prosplitt. Nå ville jeg startet en motor i gangen og målt spenningen på diodene på begge prosplitt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.August.2023 Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Beklager forrige innlegg Trodde trådstarter bekrefet spörsmålet om start av babord motor. Da er ikke noe nytt observert. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 26.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 ok, da er båten operativ igjen etter bytte av demperplate, og feilsøking og målinger på dette kan fortsette. Første notater (har ikke fått resonnert over det selv enda): - Ved oppstart av kun SB motor, så kommer ladespenning rapportert fra motorinstrumentene opp i ca 26V - det samme måler jeg på inngangen av prosplit for SB, og spenningen på utgangene på denne prosplit'en blir like og det - i dag fikk jeg warning i EVC displayet på low battery voltage på SB - når jeg starter BB (samtidig som SB er igang), så faller først spenningen på måleren på SB, før den så kommer opp og begge legger seg på 28,7 V. Måler samme spenning på inngangene på prosplit'ene, mens utgangene på start da også går opp i nesten tilsvarende spenning, mens forbruk ikke får noen ting fortsetter å måle og forske litt hadde det vært en ide og bare byttet om inngangene på prosplittene og se om (manglende)-lademønster også flytter seg? hvis tilfelle, så er det den ene prosplitten som har noe issues med utgang til forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Å bytte om på inngangene burde være en god bekreftelse dersom problemet da flytter seg. Men så vidt jeg kan se vet vi ennå ikke hva som skjer om en starter BB motor først og så måler? Heller ikke hvor senseledninger er koplet til. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 26.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Startet opp kun BB. Måler da 29,2V på inngang til prosplit (samme verdi viser EVC instrumentene). Utgang fra prosplit er da 28,5V på startbatteri-siden, mens forbruk er på 23,9 Jeg ser en tynn kabel som kommer sammen med ladekabel fra motorene, så jeg antar at dette er sense, og denne kabelen er koblet på utgangen for startbatteriene på begge prosplittene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 De siste målingene er vel en god bekreftelse på at utgang forbruk på BB Prosplit er gåen vil jeg tro. Det er fremdeles litt mystisk dette med at BB ‘dreper’ lading fra SB men med sense koplet til utgang start så betyr vel det at den blir felles for begge dynamoer. Siden BB dynamo ikke kan lade forbruk pga gåen Prosplitt får dynamoene ulik last men samme setpunkt via sense og dermed ‘vinner’ kanskje BB, SB slutter å lade og forbruk får dermed ikke lading da utgang BB Prosplit er gåen. Ikke 100% sikker på denne tesen da, men 5-6V spenningsfall over BB Prosplit er uansett feil og jeg ville byttet denne. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 26.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Nå har jeg fått kryssbyttet kabler fra generatorer, inkl sense mellom prosplit'ene, og feilen flytter da seg over, så alt fungerer likt, men motsatt. Så jeg vil nok tro at den prosplit'en som nå er på SB motor (som var koblet til BB motor før) har noe som ikke fungerer som det skal. Teorien at sense blir så høy at generatorene ikke lader virker til å stemme, håper jeg. Kjører jeg thruster , så synker spenning på startbanken, da blir det lavt nok at begge generatorer kommer inn og lader, inntil spenningen på start fort er oppe igjen. Så da blir det vel å finne erstatning for prosplit. Det finnes kanskje nyere og bedre ladeskiller nå enn det som ble satt inn i 2008? Og like godt bytte begge hvis jeg først må ha en ny? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Så bra du fant løsningen, og ikke minst at forløpet nå lar seg forklare. Mange meninger rundt ‘hva er best’ mhp på alternativer. Jeg hadde byttet til ArgoFET som har mindre spenningsfall og svir av mindre effekt unødig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Alternativene er vel godt dekket i andre tråder. Men er det egentlig nødvendig å ha to splittere hvis det er felles startbatteri og forbruksbatteri? Kanskje like greit å ha bare en i bruk og en i reserve? Må tåle den totale ladestrømmen selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 J-Å skrev for 6 timer siden: Alternativene er vel godt dekket i andre tråder. Men er det egentlig nødvendig å ha to splittere hvis det er felles startbatteri og forbruksbatteri? Kanskje like greit å ha bare en i bruk og en i reserve? Må tåle den totale ladestrømmen selvsagt. Enig. I dette tilfellet var det sikkert satt inn 2 x Prosplit for redundans, men i realiteten gav det ingen. En ArgoFET 200 vil gjøre jobben. Så kan en heller ha manuelle brytere for å kople forbi om en ønsker å ha et alternativ ved svikt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 Kommer an på oppkobling og sense. 2 splittere med hver sin dynamo inn og parallellkobling ut vil forhindre at dynamoer dreper hverandre. Enkelt og greit. Uten sense eller med sense på inngang (velegnet for splittere med svært lav spenningsfall/god kabeldiameter helt inn til batteriene OG tilbake) vil dem ikke påvirke hverandre heller. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
J-Å Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 Joerg Becker skrev 40 minutter siden: Kommer an på oppkobling og sense. 2 splittere med hver sin dynamo inn og parallellkobling ut vil forhindre at dynamoer dreper hverandre. Hva legger du i "dreper" i denne sammenheng? At de blir ødelagt, eller at de slutter å lade? Dynamoer har jo sine egne dioder i likeretterene. Vil ikke disse fungere som en splitter/combiner ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 Flott å se at feilen er funnet og ikke minst resonemangene her. Alle kjenner utrykket. Det enkleste er ofta det beste. Dess flere enheter og koblinger dess flere feilkilder får man også Så skriver Fantino at når feilen først er ute , så anvender man manuelle metoder, som f.eks en ekstern bryter. Dette er jeg helt enig i. Så brukes også redundansbegrepet ofte feil. Med redundans så skal en single feil ikke påvirke totalsystemet, så dette var åpenbart ikke redundans. Jeg var med på å utvikle undervannsstsystemer for oljeinstallasjoner for 40 år siden. Levetiden skulle være 20 år. Alle komponenter man benyttet hadde milspec og hadde oppgitt MTBF Mean time between failure. Her beregnet vi levetid basert på Single, Redundant og trippelredundant system. Tripperedant system ble faktisk dårligere en vanlig redundans, da det måtte mange releer for å skille systemene og disse komponentene har svært lav MTBF i forhold til elektronikk. I dette tilfellet så ble sannsynligheten for at systemet ikke skulle feile. 96% med enkelt system 98% med redundans og bare 92% med trippel system, nettopp fordi vi måtte velge releer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.