Jump to content

Ingen lading (bare noen ganger) - 2x VP D6 - Sterling ProSplit D - hvor starte feilsøking?


tomcat

Recommended Posts

I sommer begynte jeg plutselig på noen dager å merke at det ikke ble lading til forbruksbank når jeg var underveis med båten. Kom plutselig inn med mindre SoC enn jeg dro med, og startet å følge med på Victron Smartshunt og observerte følgende:

  • Sviver kun SB motor, så lader det normalt til forbruksbank
  • Starter jeg BB motor, så stopper lading
  • Bruker jeg baug- eller aktertruster når begge maskiner er igang, så stiger spenning og shuten viser at det kommer A inn i noen sekunder, før det stopper og shunt viser hvor mye A det trekkes basert på hva som er påslått ombord

 

Det er Volvo Penta D6 370 med originale dynamoer, 2 Sterling ProSplit-D dioder og normale bly-syre batterier (3 år gamle) på både forbruk- og startbank.

IMG_7130(1).jpg.e046849aa38acc7f9831a8cfab222c8b.jpgIMG_7129.jpg.8bc8feb4d1f435aebcc046a702f4ad18.jpg

 

Jeg har ingen varsler fra VP EVC på mangel på spenning, begge maskiner viser 26+ volt i alle instrumenter, både analoge visere og digitale - så det virker som selve strømproduksjonen ikke er problemet her.

 

Noen tips til å starte feilsøking/måling her? 

Link to post

Skudd fra hofta!

 

Tipper at regulatorene på alternatorene kjemper seg i mellom og at de begge føler samme spenning men har litt forskjellig spennings settpunkt.

 

Når den ene overstiger den andres settpunkt så blir den inaktiv.

Når du så bruker thruster så faller spenningen i noen sekunder slik at den andre blir aktiv.

 

Jeg antar at når du kjører bare en av motorene så lader den aktuelle alternator normalt ?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev 1 time siden:

Skudd fra hofta!

 

Tipper at regulatorene på alternatorene kjemper seg i mellom og at de begge føler samme spenning men har litt forskjellig spennings settpunkt.

 

Når den ene overstiger den andres settpunkt så blir den inaktiv.

Når du så bruker thruster så faller spenningen i noen sekunder slik at den andre blir aktiv.

 

Jeg antar at når du kjører bare en av motorene så lader den aktuelle alternator normalt ?


Kjøper ikke helt den heller. De er jo skilte med 2 dioder så hver dynamo bør se batterispenning + spenningsfall i dioden. Iom at det ikke lades virker det lite sannsynlig at denne summen er høy nok til at regulator går i 0? Og dersom sense er ført til forbruksbank for begge dynamoer så ‘ser’ de jo identisk spenning? Og hvordan lading fra BB kan ‘drepe’ lading fra SB motor slik at det ikke går noe strøm gjennom shunt er nå en riktig Rubiks kube..

 

Jeg ville konset på BB motor først og målt systematisk på denne, og tilhørende skillediode. Ingen alarm på motoren burde bety at dynamo produserer spenning. Hvilken spenning måles på dynamo B+. Hva skjer over terminalene på skilledioden når BB motor går? Det bør kun ligge et sted mellom 0 og 1 volt mellom inn/ut. Vanlige dioder har gjerne 0.7-1.1V men Sterling reklamerer jo med ‘low loss’ her så er gjerne Schottky eller lignende med noe lavere spenningsfall.

 

Og en komplett oversikt over hvordan hovedkomponentene i systemet er koplet er nok lurt å lage. Plenty nørder som liker 12V her inkl meg selv men blir fort gjettverk uten oversikt 🤓

Link to post

Litt vanskelig å hjelpe, da det kan være flere mulige feil

Ofte er det greit å kryssbytte litt. 

Om du starter BB motor først også SB hva skjer da?

 

Det er jo enkelt å begynne med å måle spenninger på Propulsene her har du jo både generator og batterispenninger tilgjengelig på både forbruk og startbatterier. Negativ målepinne til jord, ett ellar annet sted og postiv målepinne på de 3 punktene på Propulse. Verdiene du måler her kan gi nyttig informasjon

 

Om spenningene skiller seg ut mellom Prpulsene:

En av ledninegen inn på Propluss'ene er fra generator. Prøv å bytte om disse. 

- Om resultatet er det samme er det sansynlig generatorfeil eller kabling mellom denne og propluss

- Om det ikke er noen forskjell vil jeg tro at det er feil på propluss

 

En logisk forklaring på problemet ditt er at BB generator lader med for høy spenning. Da vil SB generator tro at batteriet er overladet og dermed slutte å lade, men for at dette skal skje må det være en feil til, senseledning løs, eller at Propulse har noe logikk for batteribeskyttelse

 

 

Link to post

Jeg mener at det i en annen tråd på BP for en tid tilbake ble verifisert at en ‘løs’ senseledning på D6 kun fører til at dynamo blir ‘dum’ og gir 14.4V i motsetning til de gamle Valeodynamoene der løs ledning gir ‘full gass’ på dynamo. Det kan muligens ‘skremme’ den andre dynamoen til å regulere ned men forklarer jo fremdeles ikke hvorfor det blir null lading? 😵‍💫 Fremdeles tricky å forstå.

 

De proplussene har ingen jordtilkopling og kan da vanskelig ha noe mer enn et par ‘dumme’ dioder innabords skulle en tro (i motsetning til ArgoFET som må ha jordtilkopling for å fungere). Ville også målt spenning direkte over in/ut på proplussene mens motor går. 

Link to post

Det er lite sannsynlig at feilen ligger i skillediodene, men alt kan jo sjekkes.

Sjekk først om dynamoene virkelig sveiver.

Det er ikke sjelden at bordinstrumenter viser feil (må være en grunn for at ikke en gang EVCene ikke varsler).
Bruk derfor alltid et vanlig multimeter; mål rett på batteriene og rett på dynamoene.

Sjekk som neste om det kanskje finnes en felles kontakt for senseledningene.
Løst kontakt, eller brent sikring der resulterer at dynamoene ikke ser spenning.
Det resulterer at dem kan falle tilbake til ca. 27V eller (nettopp) 26kommaX Volt.
Spenningen er kanskje akkurat høy nok for at alarmen ikke kommer.
men ikke nevnerdig for å lade.

Er dette ok, lader fortsatt ikke?
Sjekk om det kommer spenning (fra dashbord/tenningslås) både til/inn, og så ut av hjelpemotstandene som er koblet til D+  på bakside av Mi 115 dynamoene.
Er disse døde, eller ikke får spenning, kan dette føre til dårlig eller ikke noe tenning på dynamoene.

Jeg ville også sjekke diodene, med last (ikke bare med multimeter).
Skillediodene frakobles, bruk så starthjelp-kabelen for å hente strøm fra batteri til inngang,
sett så forbruk/lyspære mellom utgangene (hver enkelt) og minus på samme batteri.
Lyser? Ok.
Snu så polaritet, dvs. pluss nå på utgang og så forbruk som er tilkoblet minus til inngang.
Lyser ikke: Bra.
Lyser også: skadet.

Er dette ovenfor ok (dynamo leverer stabil og skilledioder er ok) da skal dem lade.
Tøm litt på forbruk , og/eller sett på forbruk (inverter med noe stor forbruk på)
Bruk et vanlig starthjelp-kabel for å lage en bro mellom inngang på skillediode til forbruksbanken.
Start vedkommende motor, og bare den, sjekk om spenningen på batteri øker til maks 29V kald
og 28,7V når dynamoen er varm etter noen minutter.
Så andre dynamo.

Den som leverer mest, "vinner".
Dvs den som er for høy vil slå ut andre dynamoen som vil regulere til noe lavere/normal spenning.

Ang. S på bakside.
Er den tilkoblet forbruksbanken, da vil dynamoen levere 28,7V + spenningsfall = 29,xx
på dynamoens B+ men 28,7V til (referanse-) batteri.
Når en av dynamoene leverer for mye spenning da vil den andre prøve å regulere seg ned,
dvs. leverer ikke høy nok spenning for å kunne lade.

------------
Begynn kanskje med det her, så får vi se hvordan dette går.

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei og takk for mye god input så langt!

 

Jeg har båten på verksted noen dager, så jeg får ikke kommet igang med målinger før senere i uken, men jeg vil forsøke å utføre alt som foreslått her og komme med tilbakemelding.

 

Det er 24V opplegg, så 90A burde nok holde - det er originalt fra Princess som jeg tror har dimmensjonert dette riktig (for blybatterier ihvertfall).

 

JRK skrev On 11.8.2023 at 13.15:

Om du starter BB motor først også SB hva skjer da?

Starter jeg SB motor, så er det lading, helt til jeg starter BB motor. Stopper jeg BB, så kommer lading opp igang igjen.

Link to post

Er sensekablene koblet til start-batteriet (er det felles startbatteri til begge motorene forresten)? 

 

I så fall, hvis skilledioden til BB motor, den grenen som går til forbruk, er gåen, så tenker jeg man kan få dette symptomet. Noe á la det Mateco var inne på, at én av dynamoene alltid kan "vinne" når det er lav last. Hvis BB dynamo "vinner", basert på sense over start-batteri, kan den gjøre så SB dynamo slutter å lade. Hvis kun BB dynamo produserer strøm, mens diode-utgangen til BB forbruk er gåen, vil det da gå strøm kun til start-batteriet.

 

Hvis thrustere er koblet til start-batteri, noe det kan høres ut som de er, vil de trekke såpass med strøm at BB dynamo ikke kan levere alt. Da starter SB dynamo å produsere strøm igjen, og dermed får man lading også på forbruks-banken, for en kort stund.

 

Hvis feilen ligger i BB skillediode får man ikke lading på forbruks-banken når kun BB motor går, så det kan jo sjekkes, som nevnt av andre.

 

Link to post
StorStas skrev 50 minutter siden:

Er sensekablene koblet til start-batteriet (er det felles startbatteri til begge motorene forresten)? 

 

I så fall, hvis skilledioden til BB motor, den grenen som går til forbruk, er gåen, så tenker jeg man kan få dette symptomet.

Det kan være en forklaring ja, men da burde en se at spenningen faller på styrbord B+ når babord motor startes. 

Link to post
tomcat skrev for 17 timer siden:

Starter jeg SB motor, så er det lading, helt til jeg starter BB motor. Stopper jeg BB, så kommer lading opp igang igjen.

Viktig observasjon. Observer videre om begge motorene leverer omentrent lik ladespenning. Topplad  batteriene med batterilader. Observer igjen om begge motorene leverer omentrent lik ladespenning. Om de gjör det så betyr dette at begge motorene lader som de skal og feilen er å finne i eller rundt prosplitt. 

 

 

Nå ville jeg startet en motor i gangen og målt spenningen på diodene på begge prosplitt.

Link to post
  • 2 uker senere...

ok, da er båten operativ igjen etter bytte av demperplate, og feilsøking og målinger på dette kan fortsette.

 

Første notater (har ikke fått resonnert over det selv enda):

- Ved oppstart av kun SB motor, så kommer ladespenning rapportert fra motorinstrumentene opp i ca 26V - det samme måler jeg på inngangen av prosplit for SB, og spenningen på utgangene på denne prosplit'en blir like og det

- i dag fikk jeg warning i EVC displayet på low battery voltage på SB

- når jeg starter BB (samtidig som SB er igang), så faller først spenningen på måleren på SB, før den så kommer opp og begge legger seg på 28,7 V. Måler samme spenning på inngangene på prosplit'ene, mens utgangene på start da også går opp i nesten tilsvarende spenning, mens forbruk ikke får noen ting

 

fortsetter å måle og forske litt

 

hadde det vært en ide og bare byttet om inngangene på prosplittene og se om (manglende)-lademønster også flytter seg? hvis tilfelle, så er det den ene prosplitten som har noe issues med utgang til forbruk?

Link to post

Startet opp kun BB. Måler da 29,2V på inngang til prosplit (samme verdi viser EVC instrumentene). Utgang fra prosplit er da 28,5V på startbatteri-siden, mens forbruk er på 23,9

 

Jeg ser en tynn kabel som kommer sammen med ladekabel fra motorene, så jeg antar at dette er sense, og denne kabelen er koblet på utgangen for startbatteriene på begge prosplittene.

Link to post

De siste målingene er vel en god bekreftelse på at utgang forbruk på BB Prosplit er gåen vil jeg tro.

 

Det er fremdeles litt mystisk dette med at BB ‘dreper’ lading fra SB men med sense koplet til utgang start så betyr vel det at den blir felles for begge dynamoer. Siden BB dynamo ikke kan lade forbruk pga gåen Prosplitt får dynamoene ulik last men samme setpunkt via sense og dermed ‘vinner’ kanskje BB, SB slutter å lade og forbruk får dermed ikke lading da utgang BB Prosplit er gåen.
 

Ikke 100% sikker på denne tesen da, men 5-6V spenningsfall over BB Prosplit er uansett feil og jeg ville byttet denne.

Link to post

Nå har jeg fått kryssbyttet kabler fra generatorer, inkl sense mellom prosplit'ene, og feilen flytter da seg over, så alt fungerer likt, men motsatt. Så jeg vil nok tro at den prosplit'en som nå er på SB motor (som var koblet til BB motor før) har noe som ikke fungerer som det skal.

 

Teorien at sense blir så høy at generatorene ikke lader virker til å stemme, håper jeg. Kjører jeg thruster , så synker spenning på startbanken, da blir det lavt nok at begge generatorer kommer inn og lader, inntil spenningen på start fort er oppe igjen.

 

Så da blir det vel å finne erstatning for prosplit. Det finnes kanskje nyere og bedre ladeskiller nå enn det som ble satt inn i 2008? Og like godt bytte begge hvis jeg først må ha en ny?

Link to post
J-Å skrev for 6 timer siden:

Alternativene er vel godt dekket i andre tråder. Men er det egentlig nødvendig å ha to splittere hvis det er felles startbatteri og forbruksbatteri?  Kanskje like greit å ha bare  en i bruk og en i reserve?  Må tåle den totale ladestrømmen selvsagt.

Enig. I dette tilfellet var det sikkert satt inn 2 x Prosplit for redundans, men i realiteten gav det ingen. En ArgoFET 200 vil gjøre jobben. Så kan en heller ha manuelle brytere for å kople forbi om en ønsker å ha et alternativ ved svikt. 

Link to post

Kommer an på oppkobling og sense.
2 splittere med hver sin dynamo inn og parallellkobling ut vil forhindre at dynamoer dreper hverandre. Enkelt og greit.
Uten sense eller med sense på inngang (velegnet for splittere med svært lav spenningsfall/god kabeldiameter helt inn til batteriene OG tilbake) vil dem ikke påvirke hverandre heller.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 40 minutter siden:

Kommer an på oppkobling og sense.
2 splittere med hver sin dynamo inn og parallellkobling ut vil forhindre at dynamoer dreper hverandre. 

Hva legger du i "dreper" i denne sammenheng? At de blir ødelagt, eller at de slutter å lade? Dynamoer har jo sine egne dioder i likeretterene. Vil ikke disse fungere som en splitter/combiner ? 

Link to post

Flott å se at feilen er funnet og ikke minst resonemangene her.

Alle kjenner utrykket. Det enkleste er ofta det beste.  Dess flere enheter og koblinger dess flere feilkilder får man også 

Så skriver Fantino at når feilen først er ute , så anvender man manuelle metoder, som f.eks en ekstern bryter. Dette er jeg helt enig i. 

Så brukes også redundansbegrepet ofte feil. Med redundans så skal en single feil ikke påvirke totalsystemet, så dette var åpenbart ikke redundans. 

Jeg var med på å utvikle undervannsstsystemer for oljeinstallasjoner for 40 år siden. Levetiden skulle være 20 år. Alle komponenter man benyttet hadde milspec og hadde oppgitt MTBF Mean time between failure.  Her beregnet vi levetid basert på Single,  Redundant og trippelredundant system. Tripperedant system ble faktisk dårligere en vanlig redundans, da det måtte mange releer for å skille systemene og disse komponentene har svært lav MTBF i forhold til elektronikk. I dette tilfellet så ble sannsynligheten for at systemet ikke skulle feile. 96% med enkelt system 98% med redundans og bare 92% med trippel system, nettopp fordi vi måtte velge releer. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...