Jump to content

Fulladede litiumbatterier


Maika

Recommended Posts

Det fins mange forskjellige typer lithiumbatterier. I båt brukes ofte LiFePo4.

De forskjellige litium-teknologiene har noe forskjellig egenskaper, men felles for dem er vel at de degenereres ved å stå fulladet over lang tid.

Det blir nå etterhvert mange båter som har relativt dyre litiumbatterier ombord.

Noen få passer jo på at disse ikke står fulladet, og lader så opp før man drar på tur. (Leste vel at bla. @Hulda gjør dette?)

De fleste gjør nok ikke dette av forskjellige grunner.

Jeg slår feks av solcelle-ladingen når jeg forlater båten hvis batteriene er ladet nok, men jeg tapper dem ikke ned, og så drar ned igjen et passende antall dager (ift meldt sol) før vi skal på tur for å sørge for at de er toppladet igjen før vi drar ut. Dvs at mine batterier nok da står fulladet over lengere tid, noe som jo da gjør at kapasiteten forringes.

Hvor mye de forringes er jo derimot relativt ukjent/avhengig av mange faktorer, men det blir kanskje mange som blir misfornøyd med faktisk kapasitet om noen år?

Hva sier dere som har hatt litium over lenger tid, har dere vært påpasselige ift fullading? (Mange av dere har vel gjerne vært på langtur, og da brukt batteriene konstant, og dermed har nok ikke dette vært en problemstilling.)

Hva gjør dere andre, særlig dere som ikke henger på båten støtt og stadig?

Link to post
Bjørkski skrev 11 minutter siden:

Interessant.. Jeg har i år installert 2 x 100 ah litium, og har konstant tilsluttet solsellepanel med Victron regulator innstilt på "litium-program". Blir mine batterier "overladet"?

Jeg har nå en periode prøvd å la landstrømlading for en tilsvarende pakke stå på "Storage" 13.4V, etter at de først blir ladet til 13.6V. Jeg har inntrykk av at batteriene da holder seg under 80%. Samtidig utlades de lite ved forbruk ombord. Jeg vil tro noe lignende vil passe for solceller.  Jeg har forløpig en gjentatt  absorption lading på 13.6V hver 14. dag,  men mulig det er unødvendig/uheldig 

Link to post
J-Å skrev On 10.8.2023 at 12.32:

Jeg har nå en periode prøvd å la landstrømlading for en tilsvarende pakke stå på "Storage" 13.4V, etter at de først blir ladet til 13.6V. Jeg har inntrykk av at batteriene da holder seg under 80%. Samtidig utlades de lite ved forbruk ombord. Jeg vil tro noe lignende vil passe for solceller.  Jeg har forløpig en gjentatt  absorption lading på 13.6V hver 14. dag,  men mulig det er unødvendig/uheldig 

LiFePo4 er ikke de letteste batteriene å holde nøyaktig styr på, og de fleste båteiere har varierende bruksmønster.  Noen har lange perioder med inaktiv båt hvor lading står på. Jeg har lest at litiumbatterier kan lade til topplading ved 13,4V hvis de får stå lenge nok. Hva som er lenge nok har jeg ikke definisjon på, det kommer jo an på utgangspunktet også. Jeg satser på 13,25- 13,3V for lagring over vinteren.

Link to post

Har 600ah litium. Lader alltid til 100% og står på 100% med lader og inverter på alltid. Kobler de bare av på vinteren og gidder heller ikke tappe de ned. Har ikke merket noe forskjell etter 2 år. 
 

husk at antall sykluser på disse batteriene per år er lite ift hva de skal klare. Så om det i det hele tatt dropper noe merkbart over realistisk levetid er jo neppe så nøye. 
 

Nb: Firmaet som monterte det sa også at deppe neppe spilte noe stor rolle om det stod på 100%. 
 

For min del så virker litium å være vesentlig mer robust enn agn. Tåler mye mer juling og er brukervennlige. Så jeg stresser ikke så mye med lading etc. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...