Maika Startet 10.August.2023 Del på Facebook Startet 10.August.2023 Det fins mange forskjellige typer lithiumbatterier. I båt brukes ofte LiFePo4. De forskjellige litium-teknologiene har noe forskjellig egenskaper, men felles for dem er vel at de degenereres ved å stå fulladet over lang tid. Det blir nå etterhvert mange båter som har relativt dyre litiumbatterier ombord. Noen få passer jo på at disse ikke står fulladet, og lader så opp før man drar på tur. (Leste vel at bla. @Hulda gjør dette?) De fleste gjør nok ikke dette av forskjellige grunner. Jeg slår feks av solcelle-ladingen når jeg forlater båten hvis batteriene er ladet nok, men jeg tapper dem ikke ned, og så drar ned igjen et passende antall dager (ift meldt sol) før vi skal på tur for å sørge for at de er toppladet igjen før vi drar ut. Dvs at mine batterier nok da står fulladet over lengere tid, noe som jo da gjør at kapasiteten forringes. Hvor mye de forringes er jo derimot relativt ukjent/avhengig av mange faktorer, men det blir kanskje mange som blir misfornøyd med faktisk kapasitet om noen år? Hva sier dere som har hatt litium over lenger tid, har dere vært påpasselige ift fullading? (Mange av dere har vel gjerne vært på langtur, og da brukt batteriene konstant, og dermed har nok ikke dette vært en problemstilling.) Hva gjør dere andre, særlig dere som ikke henger på båten støtt og stadig? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Jeg har hatt mine LFP-batterier siden 2019 og har de siste to årene bare latt laderen stå på 13,3V. Da er de ikke fulladet, men uansett holder det til en dag eller to med seiling før jeg trenger å lade. I praksis kjører jeg uansett noe motor i starten av hver lengre tur, så da fullades de fort. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Ja. Nå er batteriene mine på ca. 50 %. Vi starter høstturen 2. sept., og da tar det 4 timer å lade til 100 %. Etter erfaring er det greit å kjøre opp til 100 % en gang i blant, så Victron Smart Shunt ikke går i spinn. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Mine har stått på konstant lading på 13.8 volt siden 2019 , ligger alltid på lading om sommeren. Har ikke merket noe endring Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Har nettop installert to 100 Ah lithium til forbruk. Jeg lurer da på hva som er optimal kapasitet under lagring. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bjørkski Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Interessant.. Jeg har i år installert 2 x 100 ah litium, og har konstant tilsluttet solsellepanel med Victron regulator innstilt på "litium-program". Blir mine batterier "overladet"? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Bjørkski skrev 11 minutter siden: Interessant.. Jeg har i år installert 2 x 100 ah litium, og har konstant tilsluttet solsellepanel med Victron regulator innstilt på "litium-program". Blir mine batterier "overladet"? Jeg har nå en periode prøvd å la landstrømlading for en tilsvarende pakke stå på "Storage" 13.4V, etter at de først blir ladet til 13.6V. Jeg har inntrykk av at batteriene da holder seg under 80%. Samtidig utlades de lite ved forbruk ombord. Jeg vil tro noe lignende vil passe for solceller. Jeg har forløpig en gjentatt absorption lading på 13.6V hver 14. dag, men mulig det er unødvendig/uheldig Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 NilsPils skrev for 4 timer siden: Har nettop installert to 100 Ah lithium til forbruk. Jeg lurer da på hva som er optimal kapasitet under lagring. På mine Skanbatt er lagring oppgitt til mellom 20- og 80 %. Akkurat nå er de vel på 50 %. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Jeg købte mit i marts 2019 og har aldrig koblet solpanelerne fra, hvis jeg har været væk fra båden i længere tid, dvs det er altid fuldt opladet. Jeg har indtil videre ikke haft nogen problemer, nu hvor det er femte sæson, der er i gang Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Mener mine selvbygde står på 13,3 på storage. Husker ikke victron sin syklus. Men de blir da fulladet når vi kjøre(motorbåt). om de holder 10 eller 15 år tenker jeg ikke så mye på. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
NilsPils Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Hulda skrev for 3 timer siden: På mine Skanbatt er lagring oppgitt til mellom 20- og 80 %. Akkurat nå er de vel på 50 %. Takk. Da skal jeg følge med når jeg har fått installert batterimonitor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ttyridal Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Lfp (som alle andre?) batterier forringes også av alder. Så lenge man prøver å ta bittelitt vare på de i opplags-sesongen (passe på at de ikke lader helt ut, spesielt) tipper jeg tid er et standard norsk fritidsbåtbatteri sin verste fiende. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 J-Å skrev On 10.8.2023 at 12.32: Jeg har nå en periode prøvd å la landstrømlading for en tilsvarende pakke stå på "Storage" 13.4V, etter at de først blir ladet til 13.6V. Jeg har inntrykk av at batteriene da holder seg under 80%. Samtidig utlades de lite ved forbruk ombord. Jeg vil tro noe lignende vil passe for solceller. Jeg har forløpig en gjentatt absorption lading på 13.6V hver 14. dag, men mulig det er unødvendig/uheldig LiFePo4 er ikke de letteste batteriene å holde nøyaktig styr på, og de fleste båteiere har varierende bruksmønster. Noen har lange perioder med inaktiv båt hvor lading står på. Jeg har lest at litiumbatterier kan lade til topplading ved 13,4V hvis de får stå lenge nok. Hva som er lenge nok har jeg ikke definisjon på, det kommer jo an på utgangspunktet også. Jeg satser på 13,25- 13,3V for lagring over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Har 600ah litium. Lader alltid til 100% og står på 100% med lader og inverter på alltid. Kobler de bare av på vinteren og gidder heller ikke tappe de ned. Har ikke merket noe forskjell etter 2 år. husk at antall sykluser på disse batteriene per år er lite ift hva de skal klare. Så om det i det hele tatt dropper noe merkbart over realistisk levetid er jo neppe så nøye. Nb: Firmaet som monterte det sa også at deppe neppe spilte noe stor rolle om det stod på 100%. For min del så virker litium å være vesentlig mer robust enn agn. Tåler mye mer juling og er brukervennlige. Så jeg stresser ikke så mye med lading etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.