Nortonis Havulk Startet 10.August.2023 Del på Facebook Startet 10.August.2023 Jeg ser det er rimelig pris på Lithium LiFePO4 batterier uten bluetooth. Jeg liker og se på diverse ting som har med strøm og gjør, feks om cellene er balansert ladet, syklusser osv. Dette regner jeg med man ikke kan se noenting av uten at batteriet har Bluetooth ? feks BMS, når den driver og balansere batteriene, skjer dette feks i slutten, eller toppen av ladingen, eller alltid, samme hva nivå batteriet er på ? Ser steget mellom på di rimeligste uten BT, så er det kraftig hopp opp til di med BT på. Hva sier folket, føler man seg litt "blind" uten og ha BT på batteriet ? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 1 hour ago, Nortonis Havulk said: Hva sier folket, føler man seg litt "blind" uten og ha BT på batteriet ? Næh, egentlig ikke. Jeg købte et LiFePO4, som producenten oplyste kunne erstatte et vanligt bly/syre batteri. Det gjorde jeg så ... ud med tre 75Ah bly/syre og ind med et enkelt 200Ah LiFePO4. Jeg havde ikke overvågning på det gamle setup (andet end et voltmeter), og savner heller ikke informationen fra BMS, for jeg ved ikke hvad jeg skal bruge den til. Om cellerne er balanceret eller ikke, kan jeg ikke gøre noget ved alligevel, og så længe der er strøm til køleskabet har jeg ikke selv behov for at følge med i op- og afladning af cellerne. Det er bare min indstilling til lige det spørgsmål; ellers er jeg ganske interesseret i elektronik (og er uddannet elektronikingeniør). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Hulda kjøpte 'dumme' batterier. Som over, om cellene ikke er balansert, så har ikke jeg tenkt å sprette lokket av et nytt batteri for å balansere celler. Det eneste kravet fra produsenten er når to (eller flere) skal parallelkobles, skal spennningsdiffen være mindre enn 0,5 V. Så jeg ladet batteriene helt opp hver for seg og koblet dem sammen. Victron Smart Shunt gir den informasjonen jeg trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Jeg har BT og har sagt til andre om aldri å kjøpe uten BT. Er greitt å lese av på hvert batteri hvor mye kapasitet de har og ladestrøm inn og forbruk ut, og der er også teller for antall sykluser det er brukt. Jeg leser ikke av hver celle, forventer bms tar seg av det Men blir der stor prisforskjell, så hadde jeg vurdert uten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Det er vel stort sett det som Victron Smart Shunt tar seg av? En slik shunt koster jo også noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Jeg synes ladestrøm og spenning forteller meg det jeg egentlig trenger å vite. Men jeg liker godt å se på disse bluetooth datane også. Jeg ser det er kommet tangamperemeter med bluetooth nå. Julegavetips. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 10.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2023 Kjekt og se når BMS starte og balansere cellene, leser nå at det skjer for det meste i sluttfasen av ladingen, så om man aldri lader di opp helt så vil ikke den balanseringen skje. Er enig at vist man kan se antal syklusser man har kjørt på batteriet også så er jo det kjekt. Smartshunt som blir nevnt her er jo bare sånn ca beregning på totalt hele batteriet, at man legger in antall Amper batteriet er, så gjetter den hvor mye som er igjen, så skjer det jo degradering seint av batteriet der antall amper ikke er det samme som man legger inn, men mulig smartshunt også tar hensyn til dette. Jeg lener litt mer mot BT da for og følge med dette, men dumt om batteriene koster en tusenlapp ekstra for dette. Ser Lifepo4 nede i 4500kr nå uten BT. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Jeg kjøpte Improve 100ah med Bluetooth, det kostet 300,- mer med enn det uten. For oss som ligger mest i uthavn og uten landstrøm, så er det helt knall å kunne følge med på prosenten Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 Går det greit og paralellkoble disse batteriene, tenkte og kjøpe 1 eller 2 stk og så spe på etter hvert. Ser også det er både 200 og 300 versjoner, men om det ikke gjør noe og paralellkoble 3-4 av disse med tiden så hadde det passet meg best. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Nortonis Havulk skrev 25 minutter siden: Går det greit og paralellkoble disse batteriene Det skal være greit ja, men de skal helst ha ca. samme spenning før de kobles sammen. Og så kan det bli litt tung belastning for dynamoen, hvis du ikke har DCDC lader. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 tenkte opp til 4 stk til slutt, jeg ladde med kraftige solpanel og landstrøm, blir nok dc dc senere. Prøver og få tak på 200a utgaven av det batteriet, så jeg slipper 2 stk på 100a Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Ser ikke nie svar om balansering som trådster spør om. På Min Tesla er det slik at man må kjøre batteriet langt ned og opp til fullt et par tre ganger før batteriet er balansert (Bilen hadde stått ubrukt i 4 måneder og maks kjørelengde var redusert med 10km, defror kontaktet jeg tesla i frykt for batterifeil. Etter denneopp/uladingen fikk jeg opprinnelig kjørelengde igjen) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Nortonis Havulk skrev for 1 time siden: tenkte opp til 4 stk til slutt, jeg ladde med kraftige solpanel og landstrøm, blir nok dc dc senere. Prøver og få tak på 200a utgaven av det batteriet, så jeg slipper 2 stk på 100a Jeg tenkte også først et 200 ah, men ble rådet av Seatronic til å kjøpe 2x100 ah, hvilket også var lidt billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 1 hour ago, Bjørkski said: Jeg tenkte også først et 200 ah, men ble rådet av Seatronic til å kjøpe 2x100 ah, hvilket også var lidt billigere. Å takk for det. Mtp pris ser jeg faktisk det blir samme, men di kunne kun få tak i 300a med BT. Da er jeg i ferd med og bestille 2x100A med BT. Når man kobler disse i paralell så blir vel alle (til slutt kansje 4stk) begrenset til 100A bms ? Jeg skal kjøre en 1000W inverter som trekker opp mot sikkert 80A Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Det er vel slik at i parallell kjører hvert batteri sin BMS. De 'ser' ikke andre BMS'er. Hulda ha 2x150 A BMS = 300 A. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Hulda skrev for 2 timer siden: Det er vel slik at i parallell kjører hvert batteri sin BMS. De 'ser' ikke andre BMS'er. Hulda ha 2x150 A BMS = 300 A. Det er nok i utgangspunktet riktig, men man er ikke garantert at begge batteriene belastes helt likt. Så jeg tror ikke det er lurt å ligge helt opp mot summert maksimum. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Nei, du kan vel gi tvilen 5 % alt etter hvordan opplegget er deignet/utført. På Hulda blir ikke lasten mer enn 20 % av teoretisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 Salte, her ble det mye god informasjon. Det var kjekt ig vite Hulda at jeg ikke blir bundet til 100A, og kansje di ikke ville tålt det engang under en reell test. Får se etter hvert, jeg er glad i invertere jeg, kjøre 220v kaffetrakter og vannkoker. Nå har jeg 7x90A AGM i båten, veier opp mot 250kg, nå er ejg lei slagside og ballast Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Hulda har 2 stk 150 A BMS i parallell. Jeg drømmer også om inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 16 minutes ago, Hulda said: Hulda har 2 stk 150 A BMS i parallell. Jeg drømmer også om inverter. 300A , Da har du allerede litt krutt til og bruke på inverter. Ja det er kjekt og kunne kjøre litt på 220v , drømmer om ismaskin og i båten hehe, det baller på seg. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 2 hours ago, Nortonis Havulk said: og kansje di ikke ville tålt det engang under en reell test. De tåler utrolig mye. Har i sommer kjørt et 200ah bly + 100ah (150a bms) lfp. Ikke ideelt, men det har fungert fint. Bly-batteriet stepper inn når lfp er tomt eller vi drar 200+ A gjennom multiplus'en (da faller spenningen fra lfp så mye at blybatteriet blir med på jobben) Maxpower batteri uten bt. (Men godt utstyrt med multimetere og en victron) Planen er å bytte ut bly med 2 eller 3 lfp-batterier til. Da bør vi få den kaffen vi trenger et par dager 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Skal bygge om i byssa i vinter. Da blir det induksjons koketopp. Så vurdere om jeg skal utvide lfp banken med ennå et 280 batteri. Da er det 832ah lfp bank. Da bør det være greit å hive inn en inverter. for det meste går en jo på landstrøm, men er ennå flere plasser de har husmor støpsel å ikke tåler så mye belastning. Så greit å da kunne fyre opp fra banken i stedet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Allan E Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Jeg har lithium forbruk uten BT. Kjøpte solcellregular med BT. Denne regulatoren lader også startbatteri. Den har mest info om forbruksbatteri men også litt om startbatteri på BT appen. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 12.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2023 9 hours ago, ttyridal said: De tåler utrolig mye. Har i sommer kjørt et 200ah bly + 100ah (150a bms) lfp. Ikke ideelt, men det har fungert fint. Bly-batteriet stepper inn når lfp er tomt eller vi drar 200+ A gjennom multiplus'en (da faller spenningen fra lfp så mye at blybatteriet blir med på jobben) Maxpower batteri uten bt. (Men godt utstyrt med multimetere og en victron) Planen er å bytte ut bly med 2 eller 3 lfp-batterier til. Da bør vi få den kaffen vi trenger et par dager 😅 Liker den hybrid løsningen, så en med stor bank og seilebåt på youtube som introduserte dette med agm og lithium sammen, så senere så laget han jo en dings man har sammen som kobler ut og inn mer optimalt. Video her for di som vil se videoen, jeg synes det virker interessant : https://youtu.be/tAuPfgZgXec Så jeg kunne tenkt meg og mikset inn litt AGM i starten til jeg kommer godt opp for og kjøre inverteren på ren Lifepo4 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.