Jump to content

Lithium LiFePO4 uten Bluetooth


Nortonis Havulk

Recommended Posts

Jeg ser det er rimelig pris på Lithium LiFePO4 batterier uten bluetooth.

Jeg liker og se på diverse ting som har med strøm og gjør, feks om cellene er balansert ladet, syklusser osv.

Dette regner jeg med man ikke kan se noenting av uten at batteriet har Bluetooth ?

 

feks BMS, når den driver og balansere batteriene, skjer dette feks i slutten, eller toppen av ladingen, eller alltid, samme hva nivå batteriet er på ?

 

Ser steget mellom på di rimeligste uten BT, så er det kraftig hopp opp til di med BT på.

Hva sier folket, føler man seg litt "blind" uten og ha BT på batteriet ?

Link to post
1 hour ago, Nortonis Havulk said:

Hva sier folket, føler man seg litt "blind" uten og ha BT på batteriet ?

Næh, egentlig ikke. Jeg købte et LiFePO4, som producenten oplyste kunne erstatte et vanligt bly/syre batteri. Det gjorde jeg så ... ud med tre 75Ah bly/syre og ind med et enkelt 200Ah LiFePO4. Jeg havde ikke overvågning på det gamle setup (andet end et voltmeter), og savner heller ikke informationen fra BMS, for jeg ved ikke hvad jeg skal bruge den til. Om cellerne er balanceret eller ikke, kan jeg ikke gøre noget ved alligevel, og så længe der er strøm til køleskabet har jeg ikke selv behov for at følge med i op- og afladning af cellerne. Det er bare min indstilling til lige det spørgsmål; ellers er jeg ganske interesseret i elektronik (og er uddannet elektronikingeniør).

Link to post

Hulda kjøpte 'dumme' batterier. Som over, om cellene ikke er balansert, så har ikke jeg tenkt å sprette lokket av et nytt batteri for å balansere celler. Det eneste kravet fra produsenten er når to (eller flere) skal parallelkobles, skal spennningsdiffen være mindre enn 0,5 V. Så jeg ladet batteriene helt opp hver for seg og koblet dem sammen. Victron Smart Shunt gir den informasjonen jeg trenger. 

Link to post

Jeg har BT og har sagt til andre om aldri å kjøpe uten BT. Er greitt å lese av på hvert batteri hvor mye kapasitet de har og ladestrøm inn og forbruk ut, og der er også teller for antall sykluser det er brukt. 

Jeg leser ikke av hver celle, forventer bms tar seg av det 

 

Men blir der stor prisforskjell, så hadde jeg vurdert uten.

Link to post

Kjekt og se når BMS starte og balansere cellene, leser nå at det skjer for det meste i sluttfasen av ladingen, så om man aldri lader di opp helt så vil ikke den balanseringen skje.

Er enig at vist man kan se antal syklusser man har kjørt på batteriet også så er jo det kjekt.

Smartshunt som blir nevnt her er jo bare sånn ca beregning på totalt hele batteriet, at man legger in antall Amper batteriet er, så gjetter den hvor mye som er igjen, så skjer det jo degradering seint av batteriet der antall amper ikke er det samme som man legger inn, men mulig smartshunt også tar hensyn til dette.

Jeg lener litt mer mot BT da for og følge med dette, men dumt om batteriene koster en tusenlapp ekstra for dette.

Ser Lifepo4 nede i 4500kr nå uten BT. 

Link to post

Ser ikke nie svar om balansering som trådster spør om. 

På Min Tesla er det slik at man må kjøre batteriet langt ned og opp til fullt et par tre ganger før batteriet er balansert

(Bilen hadde stått ubrukt i 4 måneder og maks kjørelengde var redusert med 10km, defror kontaktet jeg tesla i frykt for batterifeil. Etter denneopp/uladingen fikk jeg opprinnelig kjørelengde igjen)

Link to post
Nortonis Havulk skrev for 1 time siden:

tenkte opp til 4 stk til slutt, jeg ladde med kraftige solpanel og landstrøm, blir nok dc dc senere.
Prøver og få tak på 200a utgaven av det batteriet, så jeg slipper 2 stk på 100a

Jeg tenkte også først et 200 ah, men ble rådet av Seatronic til å kjøpe 2x100 ah, hvilket også var lidt billigere. 

Link to post
1 hour ago, Bjørkski said:

Jeg tenkte også først et 200 ah, men ble rådet av Seatronic til å kjøpe 2x100 ah, hvilket også var lidt billigere. 

Å takk for det. Mtp pris ser jeg faktisk det blir samme, men di kunne kun få tak i 300a med BT.

Da er jeg i ferd med og bestille 2x100A med BT.

Når man kobler disse i paralell så blir vel alle (til slutt kansje 4stk) begrenset til 100A bms ?

Jeg skal kjøre en 1000W inverter som trekker opp mot sikkert 80A

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Det  er vel slik at i parallell kjører hvert batteri sin BMS. De 'ser' ikke andre BMS'er. Hulda ha 2x150 A BMS  = 300 A. 

Det er nok i utgangspunktet riktig, men man er ikke garantert at begge batteriene belastes helt likt. Så jeg tror ikke det er lurt å ligge helt opp mot summert maksimum. 

Link to post

Salte, her ble det mye god informasjon. Det var kjekt ig vite Hulda at jeg ikke blir bundet til 100A, og kansje di ikke ville tålt det engang under en reell test.

 

Får se etter hvert, jeg er glad i invertere jeg, kjøre 220v kaffetrakter og vannkoker. 

Nå har jeg 7x90A AGM i båten, veier opp mot 250kg, nå er ejg lei slagside og ballast :lol:

Link to post
2 hours ago, Nortonis Havulk said:

og kansje di ikke ville tålt det engang under en reell test.

 

De tåler utrolig mye. Har i sommer kjørt et 200ah bly + 100ah (150a bms) lfp. Ikke ideelt, men det har fungert fint. Bly-batteriet stepper inn når lfp er tomt eller vi drar 200+ A gjennom multiplus'en (da faller spenningen fra lfp så mye at blybatteriet blir med på jobben)

 

Maxpower batteri uten bt. (Men godt utstyrt med multimetere og en victron)

 

Planen er å bytte ut bly med 2 eller 3 lfp-batterier til. Da bør vi få den kaffen vi trenger et par dager 😅

Link to post

Skal bygge om i byssa i vinter. Da blir det induksjons koketopp. Så vurdere om jeg skal utvide lfp banken med ennå et 280 batteri. Da er det 832ah lfp bank. Da bør det være greit å hive inn en inverter. 
for det meste går en jo på landstrøm, men er ennå flere plasser de har husmor støpsel å ikke tåler så mye belastning. Så greit å da kunne fyre opp fra banken i stedet. 
 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
9 hours ago, ttyridal said:

 

De tåler utrolig mye. Har i sommer kjørt et 200ah bly + 100ah (150a bms) lfp. Ikke ideelt, men det har fungert fint. Bly-batteriet stepper inn når lfp er tomt eller vi drar 200+ A gjennom multiplus'en (da faller spenningen fra lfp så mye at blybatteriet blir med på jobben)

 

Maxpower batteri uten bt. (Men godt utstyrt med multimetere og en victron)

 

Planen er å bytte ut bly med 2 eller 3 lfp-batterier til. Da bør vi få den kaffen vi trenger et par dager 😅

Liker den hybrid løsningen, så en med stor bank og seilebåt på youtube som introduserte dette med agm og lithium sammen, så senere så laget han jo en dings man har sammen som kobler ut og inn mer optimalt.

Video her for di som vil se videoen, jeg synes det virker interessant : https://youtu.be/tAuPfgZgXec

Så jeg kunne tenkt meg og mikset inn litt AGM i starten til jeg kommer godt opp for og kjøre inverteren på ren  Lifepo4

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...