Jump to content

Johnson 35 fra ca -79 går ikke bra nok

magnemagnum6

Recommended Posts

Hei. Har en 35 seahorse johnson fra ca 79. Kjøpt i sommer på en 16 fot hjemmestøpt båt som kan ligne på askeladden? Til å begynne med fikk jeg den i 13 knop. Begynte å fuske etter noen turer, og stoppet etterhvert når jeg nærmet meg slippen. Byttet plugger og bensinpumpen. Tømt ut bensinen av forgasseren.  Måtte også bytte gaswire da den røyk når jeg skulle prøvestarte. Hatt den på vannet i dag, med full tank 98. Tungstartet men kom etterhvert. Men får ikke opp turtall maks 6-7 knop. Høres ikke helt rein ut i gangen. Hva kan jeg begynne å justere på eller feilsøke etter? Kjølestrålen er veldig fin. Ingen bensinlekkasjer. Ønsker gode tips før jeg selger hele greia 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Har rengjort forgasser og byttet ut deler i forgasser med renset kit. Ravns garasje 20 minutter herfra har bra med deler. Fant det ut i går kveld. Forgasser trengte rensen. Men det er ikke gnist på øverste og nå sjekker jeg deler for det. Enten coil eller cdi Power boks. Ser at de har en powerboks inne så jeg begynner der. Ny feil følger, på mandag

Heisann:smiley:

Ser du skriver at det ikke er gnist på øverste plugg. Regner da med at det er gnist på den nederste i og med at du ikke nevner den. Da er det mest sannsynlig ikke Cdi-boksen din som er gåen.

Har du forøkt å sette den nederste pluggledningen på den øverste coilen og se om det er gnist, for å eleminere at det ikke er den som er synderen? Eventuelt så er det mer trolig at det er coil som er feil på. Dersom det hadde vært cdi-boksen skulle du ikke hatt gnist på noen av pluggene. Selvfølgelig kan det også forekomme med kun gnist på kun den ene sylinderen pga cdi-boksen, men det blir dyrere å feilsøke med den dyreste delen først og så viser det seg at det ikke er den likevel. Bare et godt råd er å begynne med det billigste først for å utelukke de slik at det kanskje ikke blir så dyrt å fikse den:thumbsup:Man kan også feilsøke tenningsdelene med et multimeter dersom man har verdier og fremgangsmåte fra en servicemanual til motoren.

Mvh Diddn

Når jeg ikke får en Johnsen til pleier jeg å starte med "natttesten" Starter eller forsøker å starte motoren i stummende mørke. Finner ofte overslag jeg ikke oppdager i dagslys...

Sjekk alle jordingspunkter.

Bytt plass på pluggene så ser du om en av pluggene er defekt.

Neste gang: start med å drenere forgasser. Samle opp det som kommer ut.  La stå i 5 min. Er det rusk, mjød eller vann der så flush bensinsystemet på motoren med rein bensin, rein tank. Den "skal bare ta en liten tur" koster mer enn det smaker... for da drar du statistisk dritten fra tidligere eiere rett inn i forgasseren. Nå med E10 bensin så blir alt værre, dvs at det som var ok for 5 år siden , er ikke det i dag. Aksepter det eller sitt på land :sweat:

Diddn skrev for 15 timer siden:

Heisann:smiley:

Ser du skriver at det ikke er gnist på øverste plugg. Regner da med at det er gnist på den nederste i og med at du ikke nevner den. Da er det mest sannsynlig ikke Cdi-boksen din som er gåen.

Har du forøkt å sette den nederste pluggledningen på den øverste coilen og se om det er gnist, for å eleminere at det ikke er den som er synderen? Eventuelt så er det mer trolig at det er coil som er feil på. Dersom det hadde vært cdi-boksen skulle du ikke hatt gnist på noen av pluggene. Selvfølgelig kan det også forekomme med kun gnist på kun den ene sylinderen pga cdi-boksen, men det blir dyrere å feilsøke med den dyreste delen først og så viser det seg at det ikke er den likevel. Bare et godt råd er å begynne med det billigste først for å utelukke de slik at det kanskje ikke blir så dyrt å fikse den:thumbsup:Man kan også feilsøke tenningsdelene med et multimeter dersom man har verdier og fremgangsmåte fra en servicemanual til motoren.

Mvh Diddn

Ja du har helt sikkert rett, jeg skal bytte begge deler så alt blir nytt. Har sjekket plugger og pluggledning?

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Når jeg ikke får en Johnsen til pleier jeg å starte med "natttesten" Starter eller forsøker å starte motoren i stummende mørke. Finner ofte overslag jeg ikke oppdager i dagslys...

Sjekk alle jordingspunkter.

Bytt plass på pluggene så ser du om en av pluggene er defekt.

Neste gang: start med å drenere forgasser. Samle opp det som kommer ut.  La stå i 5 min. Er det rusk, mjød eller vann der så flush bensinsystemet på motoren med rein bensin, rein tank. Den "skal bare ta en liten tur" koster mer enn det smaker... for da drar du statistisk dritten fra tidligere eiere rett inn i forgasseren. Nå med E10 bensin så blir alt værre, dvs at det som var ok for 5 år siden , er ikke det i dag. Aksepter det eller sitt på land :sweat:

Ja jeg er enig og skjønner hva du mener?brukte 2 tanker med e10 før jeg begynte å få problemer, men nå er det rensa og kun 98 på alt av bensin her. Regner med jeg får noen turer ut på mjermen igjen snart

Har også sett mange motorer i den generasjonen som har svak og/eller varierende gnist hvor det er korrosjon(rust) på innsiden av svinghjulet mot stator. Kan være verdt å sjekke med litt smergelpapir...

Og som @Didden sier over, så er det smart å sjekke dette, siden det er sgs gratis å sjekke :thumbsup: 

dieselfan skrev for 22 timer siden:

Har også sett mange motorer i den generasjonen som har svak og/eller varierende gnist hvor det er korrosjon(rust) på innsiden av svinghjulet mot stator. Kan være verdt å sjekke med litt smergelpapir...

Og som @Didden sier over, så er det smart å sjekke dette, siden det er sgs gratis å sjekke :thumbsup: 

Takk det var et tips jeg ikke har tenkt på. Skal sjekkes der. Takk for det?

I dag byttet jeg cpu, og sjekket hjemme, den starter lett og går på begge sylindere?tok derfor en liten test tur på skulerud sjøen- rødnes sjøen. Fra skulerud gikk som bare det. Lett å starte og går fint på tomgang og kvikt opp i fart. Toppfarten ble målt med GPS til 15 knop. 2 knop mer enn før alle feil. Turen forløp fint ned til Ørje men da….. røyk jaggu styrewire ?fikk koblet av bak på motor, og lot 9åringen sitte i sete å styre gassen mens jeg satt akter å svingte. Fant en slipp som vi fikk lagt til, og ringt etter hjelp så jeg fikk henta bil og henger. Blir ennå en tur til Ravns garage for å kjøpe ny styrewire. Klarte sammtidig å miste skiltet til hengeren i vannet så måtte uti å hente det, og det klarte å gli ut til 1,5 meters dybde. Hva skjer neste gang? ??takk for alle gode tips, har lært mye dissa dagene?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...