Jump to content

Svart vann i kjølen

Bergen780

Recommended Posts

Får etter kjøring en del vann i kjølen på vår Scand Atlantic 2000 modell. Vannet er svart av farge. Det er ikke motorolje eller diesel. Jeg trodde først at det var varmgang i pakkboks som gjorde at vannet som kom inn der ble «svidd» i talgpakningene. Men etter å ha åpnet pakkboksen og lagt inn ny talgpakning er pakkboksen kald under kjøring og jeg klarer ikke å se at det skal renne betydelige mengder med vann inn denne veien. Ville også trodd at talgpakningene skulle være sort om teorien stemte, men de var like hvite som om de var ny.

Så nå er jeg litt rådvill, hvor kan dette vannet komme fra, og hvorfor er det svart på fargen? 

Erik skrev 16 minutter siden:

Vann er ikke svart, og blir ikke svidd (da forda.per det), så det er noe som farger vannet. Sot eller olje er de hovedmistenkte. Er vannet salt? Kan det være sotet sjøvann fra eksos?

Det var et godt tips..eksosslangen ble byttet ikke lenge før jeg overtok båten, så det kan jo være en løs slangeklemme eller noe en plass..jeg har ikke smakt på vannet men jeg har antatt at det er saltvann siden det kun kommer under drift..takk?

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Er det sot filtrer litt gjennom et kaffefilter opp i et glass hel oppi litt Grønnsåpe er det sjøvann blir det melkehvitt. nei Skummamelk.

Et godt tips du fikk  eksosvann på avveier.

Takk for flere tips, ja det var en veldig god plass å begynne for å se hvor vannet kommer fra ?

Kjempetips om eksoslekkasje, fant en slange som så ut som den var på vei av, og med kun én slangeklemme så «geiper» den en god del. Der var våt isolasjon rundt så antar at det er her det dusjes. Blir å skaffe nye klemmer og slanger og bytte alt. 

En annen sak jeg oppdaget når jeg leitet var at eksospotten ser ut til å være montert feil vei (pil med Out pekte mot motor og ikke ut). Har dette stor betydning?

Bergen780 skrev for 11 timer siden:

En annen sak jeg oppdaget når jeg leitet var at eksospotten ser ut til å være montert feil vei (pil med Out pekte mot motor og ikke ut). Har dette stor betydning?

Mange eksospotter er designet slik:

eksospotterettskra-1-300x300.png

Hvis de monteres feil vei, så vil de stå fulle av sjøvann, og vil ikke fungere som et reservoar, når vannet renner ned fra slangene. Dermed øker risikoen for å få vann inn i motoren. Det er mest kritisk på seilbåter, men kan også hende motorbåter som ligger i bølger med stanset motor.  Feilmontering vil også gi mer motstand i eksosen. Det kan bl.a gi startproblemer,

Hulda skrev for 3 timer siden:

Du gir ingen info verken om potte eller motor, eller installasjon forøvrig. Så svaret er: Du kan risikere å få overtrykk og/eller vann inn på sylindrene. Og det er alvorlig.

Nei det er vel et godt poeng..motor er en Yanmar 6LYA-STE. Potten må jeg sjekke av hvilket merke det er. Det så ikke veldig nytt ut så enten har man hatt flaks i alle år eller så er det av en slik konstruksjon at det går fint begge veier - får undersøke nærmere og eventuelt snu den om det skulle vise seg at man bare har hatt flaks

J-Å skrev for 2 timer siden:

Mange eksospotter er designet slik:

eksospotterettskra-1-300x300.png

Hvis de monteres feil vei, så vil de stå fulle av sjøvann, og vil ikke fungere som et reservoar, når vannet renner ned fra slangene. Dermed øker risikoen for å få vann inn i motoren. Det er mest kritisk på seilbåter, men kan også hende motorbåter som ligger i bølger med stanset motor.  Feilmontering vil også gi mer motstand i eksosen. Det kan bl.a gi startproblemer,

Takk for illustrasjonen! Jeg må se om jeg kan få lest av hvilken type dette er og så se hvordan den er konstruert

Omsider fått tatt et bilde av potten, og funnet årsaken til svart vann og lekkasje; det var ikke en gåen slange som jeg først trodde, men et bittelite hull i en sveis i et bend. Litt kjemisk metall gjorde susen og får holde til jeg får sveist det.

Så angående potten, fant en tråd her inne som omhandlet den samme potten, og hvor det var problemer med lekkasje grunnet en korrodert bolt. Denne har ikke min potte og potten i seg selv ser grei ut, selv om slangene rundt nok er modne for utskiftning. 

IMG_1571.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...