Jump to content

Noen som har solgt båt med henger til Dansker?

mbcabb

Recommended Posts

Har lagt ut båt og henger på Finn.no og det er en danske som har tatt kontakt for kjøp av begge deler.

Båten går vel greit å sende ut av landet men hva med den registrerte hengeren.

Noe å tenke på her?
 Dansken sier han må få hengeren ned til Danmark for å omregistrere den der før han kan dra til Norge for å hente båten. Derfor spør han om jeg kan bli med med norsk bil fordi han ikke har lov til å kjøre norsk registrert henger i Danmark. Noen med tips/erfaring for eventuelt å løse dette på en annen måte. Må jeg gjøre noe først på norsk side pga eksport båt/henger til Danmark.

Jeg fikk lignende tilbud fra danske en gang, det også på finn.

Jeg vil be deg være skeptisk for scam.

Du har allerede blitt spurt om du kan kjøre båten ned hvis jeg forstår deg rett og hvis det dukker opp ymse forslag til kronglete betaling eller at dere tar det videre på utsiden av finn... walk away!

Dette lukter allerede svidd synes jeg så jeg ber deg være på vakt.

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Her gjelder å trå rett, da det kan få store konsekvenser for deg.

Han betaler deg. Når pengene er på konto, avregistrerer du hengeren.
Han MÅ hente ut prøvekjennemerker i Danmark, og hente hengeren innen 7 dager (prøvemerkets levetid)
Dere reiser sammen på på Statens vegvesen, og omregistrerer hengeren til han. Han må huske pass.
Etter det har du ditt på det rene.

Kan det være en løsning st selger avregistrerer hengeren hjemme.

Dansken leier en dansk båthenger som er minst like bred som selgers og kjører til Norge, lemper denyinnkjøpte oppå den leide og kjører hjem til danmark og registrerer den nyinnkjøpte på danske skilter?

Virker som om det er ganske strengt hva du kan trekke etter bilen. Men hva en lovlig henger er lastet med er vel av mindre betydning så lenge den er ærlig kjøpt og forsvarlig sikret?

Sikkert noen som kan reglene bedre enn meg og kan si om dette vil fungere i forhold til regelverket.

I forhold til danskens forslag så sparer nordmannen en reise, mens dansken må betale leie av dansk båthenger og endel ekstra på fergen pga henger.

NB henger på ferge kan være dyrt. Vet ikke prisene på danskefrga, men sjekket norske fergepriser for noen år siden I tilfelle jeg skulle ta med båten min på henger. Bil og henger på tilsammen mindre enn 11 meter koster det samme som 3 biler på 6 meter hver. Hva som er logikken i at noe som er 11 meter langt og dermed tar mindre plass enn 2x6 meter skal betale like mye som 3x6 meter vet jeg ikke.

For mange år siden hentet jeg en dansk campingvogn. Da ringte jeg politiet føre turen og spurte, kan jeg med norsk bil hente en dansk campingvogn? Det kunne de ikke svare på så det endte med at jeg hentet vogna i Malmø og kjørte den hjem hit. De danske skiltene sendte jeg til Danmark i posten. 

Det er ikke lov å trekke utenlandsk henger med norsk bil i Norge. Uten korrekte papirer 'for midlertidig import', vil det bli sett på som smugling av kjøretøy. Man bør holde tunga rett i munnen her. Og ikke tro et eller annet fordi om noen har sluppet gjennom nåløyet og hatt flaks en eller annen gang. Det beste er å sjekke med tollen i begge ender av transportruten.

Avregistrer henger å send båt/henger med fergen som fraktgods. Er rimelig sikker på at da kan ferge gutta trekke den ombord samt fra borde i danmark. Da fpr kjøper tolle alt inn i dk å få danske skilter på den der, før han kjøre videre. Evt be han kontakte maritim liagri, du finner de på facebook. De er eksperter på frakt av båt fra norge til dk, å kan garantert hjelpe med dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...