Jump to content

Maxum 2800 SCR eller Nordan 780

lenny36

Recommended Posts

Kan bare uttale meg om Nor-Dan 780, dette var vår forrige og første båt. Positivt først: enormt praktisk båt med alt man trenger (varmtvannsbereder, landstrøm med lader, koketopp med to plater, dusj på badeplattform etc). I tillegg et eget toalettrom og en sosial uteplass hvor man kan lage om sofaen til solseng med et enkelt grep. Båten går lett i sjøen og på grunn av det smale og spisse skroget tar den bølger fint. 

Så til det som vi opplevde som negativt, særlig for oss som ikke var båtvant fra før: Båten er smal og høy, noe som gjør den veldig følsom for sidevind. Dette betyr at man fort ligger «på siden» og vi kvapp mye i begynnelsen på grunn av dette. Etter hvert ble det mer en vanesak og man lærte seg hvordan man burde ta båten opp i plan (mot vinden) og hvordan trimme med flaps. Jeg monterte etter en tid Mente Marine automatisk trim og dette gjorde båtturen mer behagelig og man slipper å «jage» trimmen så mye. Vi hadde også 200hk Mercruiser i vår, noe som opplevelses litt knapt så fort man er mer enn to i båten. 

Lykke til med båtkjøp :)

Vi sammenlignet bare med Askeladden 705 da vi så på båt, og i forhold til den opplevdes Nor-Danen som romslig. Jeg ville sjekket tilstanden på septiktank, dette var en vanlig svakhet at disse tæret i stykker. I tillegg så kan det virke som at det er en svakhet på Mercruiser motorene 2.8 og 4.2 liter, hvor en eksosventil har en tendens til å havarere. Vi hadde et sånt havari i vår båt og det kostet oss 50 båtpenger selv om jeg gjorde det aller meste av arbeidet selv (turboen ryker i prosessen). Utover dette vet jeg ikke mer vanlige svakheter

29 minutes ago, Bergen780 said:

Vi sammenlignet bare med Askeladden 705 da vi så på båt, og i forhold til den opplevdes Nor-Danen som romslig. Jeg ville sjekket tilstanden på septiktank, dette var en vanlig svakhet at disse tæret i stykker. I tillegg så kan det virke som at det er en svakhet på Mercruiser motorene 2.8 og 4.2 liter, hvor en eksosventil har en tendens til å havarere. Vi hadde et sånt havari i vår båt og det kostet oss 50 båtpenger selv om jeg gjorde det aller meste av arbeidet selv (turboen ryker i prosessen). Utover dette vet jeg ikke mer vanlige svakheter

Er det ikke svakhet med vannpu,pe også på disse?  en bekjendt som hadde 200hk for noen år tilbake. pumpa havarerte uten forvarsel. kosta 12000 dengang! nå sikkert det dobbelte!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 5 minutter siden:

Er det ikke svakhet med vannpu,pe også på disse?  en bekjendt som hadde 200hk for noen år tilbake. pumpa havarerte uten forvarsel. kosta 12000 dengang! nå sikkert det dobbelte!

Det tror jeg kan være vanlig på flere motorer, men joda ganske riktig så lakk vår vannpumpe, det hadde jeg glemt! Slapp unna med noen tusenlapper (husker ikke akkurat hvor mange) men fikk den overhalt på et lokalt motorverksted

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...