Jump to content

Dometic gassbluss slukker ved bruk


Kobayashi

Recommended Posts

Ship o'hoy folkens.

Jeg henvender meg til dere da den samlede kunnskap og erfaring her inne er intet mindre enn imponerende :thumbsup:

Jeg har et nedfelt Dometic gassbluss med 3 bluss ombord.

Jeg tenner, jeg holder og venter til den brenner av seg selv og så langt alt vel.

Så setter jeg på gryta med eksempelvis vann og så går det 3 sekunder så slukker den og det gjelder alle blussene.(vi ligger stille når dette skjer)

Dette gir ingen logisk mening for meg og jeg forstår ikke hva som skjer her.

De virket sist og så virket de plutselig ikke.

Bare for å ha sagt det så brenner blussene helt jevnt rundt og det er ikke hverken for lav eller høy (gul) flamme og det er full gassflaske, kompositt.

Jeg har søkt internettet, jeg har spurt folk som kanskje burde vite noe, uten resultat og nå er jeg blitt smått oppgitt og kanskje litt desperat :crazy:

Er det noen som har en god forklaring på dette merkelige fenomenet eller har hørt om lignende tilfeller?

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Link to post
Share on other sites

Det er ganske vanlig at ventilen slipper litt luft inn i slangen, slik at flammen slukker etter noen sekunder etter at ventilen har vært koblet av flaska.

Vi må da bare holde bryteren inne slik at gassen strømmer en liten stund (i ca 10 sekunder på vårt anlegg) og tenne på nytt.

Link to post
Share on other sites

@J-Å Har ikke hatt blussene tent for så å sette kjelen over en for å se om alle slukker, men hvis det skjer hva tenker du da? eller hvis bare kjele blusset slukker og de andre fortsetter å brenne? Må sjekke ut det :smiley:

@Fantino Det er slik flammevakt, men ikke Pizo tenning (tenner med peis lighter) Skal høre med en mann om rens av disse :thumbsup:

@Lars Hansen Har prøvd dette igjen og igjen. Blussene brenner fint alene, men sett kjelen på.... Når det er sagt så er jeg smått desperat og vil prøve ut alle tips :smiley:

@Roger jo Det skal jeg gjøre :thumbsup:

@Kallethekid Ja, de brenner helt fint til jeg slukker dem eller setter på last. Skal sjekke flammevakten og det systemet ihht Fantino's forslag :smiley:

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på regulatoren hvis alle slukket samtidig. Men forstår nå at det er mer avhengig av hva som står oppå. Flammevakten kan du jo sjekke ved å holde knappen inne og se om det slukker likevel. På noen brennere kan en vri litt slik at en flamme treffer akkurat på sensoren.

 

Her er en video jeg fant nyttig for å rense dysene i campingvognen (jeg har spritbrennere i båten - virker alltid)

https://www.youtube.com/watch?v=EkJsEsgYRGQ

For selve dysene brukte jeg et slikt bånd med to metalltråder som lukker brødposer mm. Bare å brenne av litt av plasten så passer metalltråden akkurat. Det kom temmelig mye partikler opp da jeg åpnet gassen et øyeblikk med dysene ute. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei Folkens.

Jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke har delt løsningen med dere før nå, nesten på dagen et år etter.

Løsningen, etter å ha rådspurt ekspertene på Ferda, var ganske enkelt at over tid så kommer det endel "drit" i den lille koppen under blusset. Denne koppens eneste oppgave er oksygenkammer. Blir det oppbygget drit i den over tid så forrykkes balansen gass/oksygen. Det var ikke mye i den, men etter grundig rens og vask så brenner dette med kjeler som nytt.

Fortsatt god sommer folkens og takk for gode innspill. :cheers:

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...