RichardN Startet 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2003 Hei, vi har fått litt problemer med motoren, vi har mistet turtallet vårt, kan det være at turboen er gåen? Vi pleier å ha en fart på 22/23 knop. ,men kjører kun bare i 13/14 knop, noen som har noen forsalg på hva som kan være feil, vennligst legg igjen et svar, vi er takknemmlige for det! MVH RICHARD NARVESEN Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Hei Richard, Her var ikke meget å bygge et godt svar på - har du ikke flere opplysninger å komme med? Hvordan er det med omdreingningstallet? Hva var det før og hva er det nå? Får du motoren opp til fullt turtall når den går frakoblet, altså i "fri"? Går den på alle sylindrene? Har du unormal røk, i tilfelle hvilken farge? Kan du svare på disse, så er det forhåpentlig mulig å komme et stykke videre i fjerndiagnosen.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Pjolter Svart 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Hei Richard :-) Vibrerer båten mye mer en før? Kan det være propellen som kanskje har fått seg en trøkk? Spør det samme som Poseidon. Ryker den mer en før? og hvilken farge i tilfelle. Ellers må jeg si det var litt lite å gå på... Kom gjerne med litt flere opplysninger så skal vi se om vi kan hjelpe.. Hvilken båt står den i? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
RichardN Svart 22.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Vi er oppe i cirka 1500-1600 hundre omdreininger nå, før var vi oppe i 2100 omdreinger, det kan kanskje være en luft lekasje et sted? Det ryker mye grå røyk vis vi presser spaken lenger ned, Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 sjekket diesel filter og vannavtapning ?? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Det ryker mye grå røyk vis vi presser spaken lenger nedMørk grå røyk kan godt være sot blandet med vanndamp. I såfall kan det godt være turboen og denne sjekke slik: Ved stoppet motor tar du av luftfiltet på innsuget til turboen og kjenner etter om turbinen sviver lett rundt og ikke er slarkete. Dette er ikke noen 100% sjekk, men kan indikere noe av tilstanden. Lys grå røyk kan være uforbrent diesel men burde vise seg ved tomgang også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
RichardN Svart 22.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Vi har funnet feilen, det viser seg å være luft lekasje på turboen, det fossa ut varm luft, vi får bytte pakkning, men det kan vell ikke være mye jobb? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Vi er oppe i cirka 1500-1600 hundre omdreininger nå, før var vi oppe i 2100 omdreinger :confused:Du skriver at du tidligere fik 2100 o.m. Dersom dette er maks turtall under belastnig går motoren for tungt. Denne motoren skal ha 2450 som maks turtall og marsje på ca 2250 Turboen skal gå lett rundt når du dreier på denne. Det skal være litt slark sideveis, men ikke så mye at turbinen tar borti veggene. Løsningen på problemet som du skriver i ditt siste innlegg er meget sannsynlig, det samme problemet (tilnærmet) kan du få dersom mellomkjøleren er "skitten" innvendig. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
laban74 Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hei. Nå blir jeg også forvirret.. Har en slik motor selv, og har forstått det slik at denne motoren kommer i flere varianter.. det skal stå et skilt på motoren hvor man kan gå inn i tabell for å se hva slags type bruk den er bygget for, arb turtall, maks turtall osv. Skiltet er dessverre borte på min motor så jeg har forsøkt å holde meg på maks 2400 omdr. Det som forundrer meg litt er at den drar bare mer og mer helt opp til 4000 omdr ( noe jeg kun har prøvd et par ganger når motoren seff har vært gjennomvarm. Har en hasla 27cc og bruker å marsje på 8-9 knop på 1800-2000 omdr. Drar jeg på opp til 3500-4000 så oppnås ca 15 knop samtidig som den drar seg ned i hekken. Poenget mitt er at det kreves vesentlig mer krefter for å oppnå dette, noe det virker som om motoren er mer en villig til å gi. Innspill anyone ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.