Jump to content

Bør forbruksbanken byttes til neste sesong?

Goddis77

Recommended Posts

Har to forskjellige batterier på 100Ah hver til forbruk.

Vi dro ut i går ettermiddag og la oss til ro ca kl 18:30. Etter dette har vi brukt kjøleskap, tv og litt lading av mobiltelefon.

Nå er status som følger:

IMG_3731.png.f85fbc8e66bfb72fe762999302d2af19.png

Lurer på om dette er litt mye tapping på så kort tid?

Er også i tenkeboksen om vi bør bytte forbruksbank, eller om vi skal gå for solcellepanel?

Tanker eller ideer?

Goddis77 skrev On 12.8.2023 at 9.08:

Jeg har 200Ah. 2 batterier på 100 hver til forbruk :smiley:

Appen til Victron shunten viser et forbruk på 31,3 men vet jo ikke når denne begynner å måle. Mulig denne kan resettes sånn at en får testet ut dette.

Ja, nettopp, da har du 100ah du kan bruke. Begrenset hvor lenge dette holder med kjøleskap, varmer, radio, tv, lading av mobilet etc.

Jeg hadde totalt 860ah som forbruksbank i forrige båten, da holdt det en helg (860 dvs 420ah tilgjengelig)

Har 1200Ah/15,36kWh med lithium til forbruk. Kunne gjerne hatt 400Ah til kjenner jeg.

Vi har også strømgenerator, men tanken rundt så stor lithiumbank var å slippe å starte generatoren for alt mulig. Nå kan vi egentlig bruke 230V-strøm ukritisk som om vi skulle ligget med landstrøm. Oppgraderte med flere landstrømsladere i år så nå har vi 200A lading totalt fra tidligere 80A. Det hjalp litt for når det er tappet ut 1000Ah så tar det jaggu tid å få det inn igjen. Da kan også generatoren går kortere om vi har behov for å starte den i uthavn for å lade.

Sequoia skrev 18 minutter siden:

Nå kan vi egentlig bruke 230V-strøm ukritisk som om vi skulle ligget med landstrøm. . . . .

. . . . når det er tappet ut 1000Ah så tar det jaggu tid å få det inn igjen.

Vel, når det sjelden er mer enn 10A sikringer i gjestehavnene og noen steder kun 6A er det ikke greit å bruke 230V ukritisk.

Med en vifteovn på 2kW pluss en varmtvannsbereder på 1kW ryker den sikringen. Da blir det ikke mye til lading.

Men du kan jo gjøre som 55 foteren som ligger ved siden av oss her, og frekt og freidig bruke 2 sikringsuttak på stolpen i land.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev On 19.8.2023 at 11.42:

Hvordan klarer du å bruke 420Ah på en helg?

hehe inga problem med to unger ombord, dette var som sagt forrige båten, 42 foter, med 2 kjøleskap et 120liter og et 42liter, dieselvarmer for vann og dieselvarmer luft, unger som så på 32" tv på kvelden en film eller to osv osv. 

420 var litt overkill, men bedre enn å ligge på underskudd i en båt uten generator.

Nå med 50foter er jeg overrasket over hvor mye strøm vi klarer å bruke, ligger på godt over 100ah i døgnet, 3 kjøleskap etc..

Lars H. skrev 24 minutter siden:

Vel, når det sjelden er mer enn 10A sikringer i gjestehavnene og noen steder kun 6A er det ikke greit å bruke 230V ukritisk.

Men du kan jo gjøre som 55 foteren som ligger ved siden av oss her, og frekt og freidig bruke 2 sikringsuttak på stolpen i land.

Med å bruke 230V ukritisk så mente jeg at forbruksbanken vår tillater det for en helg når vi er i uthavn.

Kurssikringene i gjestehavnene må selvsagt hensyntas. Er sikringen liten bruker vi 230V fra inverteren i stedet  så får heller landstrømmen gå til laderne i den grad det er kapasitet.

J-Å skrev Just now:

Slike store banker burde jo strengt tatt vært ladet med type 2 elbil kabler. Jeg vil tro det om kort tid blir vanlig med Type2 ladebokser  i båthavnene .  

Kan jo velge i hvilken hastighet man vil lade opp igjen, i hensynta med tilgjengelig kapasitet på landstrøm, forbruk ut fra forbruksbanken, og hvor god tid man har.

Sequoia skrev 24 minutter siden:

Kan jo velge i hvilken hastighet man vil lade opp igjen, i hensynta med tilgjengelig kapasitet på landstrøm, forbruk ut fra forbruksbanken, og hvor god tid man har.

Jada, men hvis det begynner å bli mange som skal ha mye strøm, så vil det fungere mye bedre med et elbilanlegg slik man har i mange fellesgarasjer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...