Goddis77 Startet 12.August.2023 Del på Facebook Startet 12.August.2023 Har to forskjellige batterier på 100Ah hver til forbruk. Vi dro ut i går ettermiddag og la oss til ro ca kl 18:30. Etter dette har vi brukt kjøleskap, tv og litt lading av mobiltelefon. Nå er status som følger: Lurer på om dette er litt mye tapping på så kort tid? Er også i tenkeboksen om vi bør bytte forbruksbank, eller om vi skal gå for solcellepanel? Tanker eller ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Tja. Hvis du ikke vet hvor mange A du har trukket over hvor lang tid, er vel 95 % et rimelig resultat på et lite batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Umulig å si.. 100ah er jo ikke allverden, så at du er nede på 12.2 etter 12+ timer er kanskje ikke så rart? Forsøke å regne ut ditt forbruk så ser du om dette er normalt eller ikke. En billig batteritester fra feks biltema kan gi deg en pekepinn på helsetilstand på dine batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2023 Jeg har 200Ah. 2 batterier på 100 hver til forbruk Appen til Victron shunten viser et forbruk på 31,3 men vet jo ikke når denne begynner å måle. Mulig denne kan resettes sånn at en får testet ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Er det ikkje like greit å bytta til seglbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Lad batteriene helt opp hver for seg og kjør en batteri tester på de. Da får du dommen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2023 Ask skrev 27 minutter siden: Er det ikkje like greit å bytta til seglbåt? Vet ikke helt om det fikser batteriproblemer Ask Men det hadde jo blitt en annen type båtliv, det hadde det Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Går du inn på History-fanen ser du tid siden siste fullading. Da har du timetallet du har brukt 31 ah på. Om det er 14 timer er vel ikke ca 2,2 ah i timen så vannvittig mye med kjøleskap på. Men 31 ah er ikke 5 prosent av 200. Så her må det kanskje gjøres noe på innstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Goddis77 skrev On 12.8.2023 at 9.08: Jeg har 200Ah. 2 batterier på 100 hver til forbruk Appen til Victron shunten viser et forbruk på 31,3 men vet jo ikke når denne begynner å måle. Mulig denne kan resettes sånn at en får testet ut dette. Ja, nettopp, da har du 100ah du kan bruke. Begrenset hvor lenge dette holder med kjøleskap, varmer, radio, tv, lading av mobilet etc. Jeg hadde totalt 860ah som forbruksbank i forrige båten, da holdt det en helg (860 dvs 420ah tilgjengelig) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Hvordan klarer du å bruke 420Ah på en helg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Code0 Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Du bør lade telefonen mens du kan😜 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2023 Tror det blir solceller til neste sesong, så får vi se om banken må justeres etter det Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Goddis77 skrev On 12.8.2023 at 8.10: Tanker eller ideer? Jeg var misfornøyd med min 2x 150 Ah gel fra 2017. Koblet de fra og brukte batterilader på først det ene så det andre. Et kom ikke over 10 V, så det var e celle gåen. Forklarte jo hvorfor jeg syns det ble fort tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Synes du har litt lav spenning i forhold til hva du har forbrukt. 12,2V tyder vel på at du er på rundt 50% av kapasitet ved den belastningen du har for øyeblikket på bildet, om ikke store forbrukere nylig har vært igang. Kan tyde på at banken din har redusert kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Feilpost. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Lars H. skrev On 19.8.2023 at 11.42: Hvordan klarer du å bruke 420Ah på en helg? Vi kan ligge på 500Ah/6,4 kWh i døgnet om vi lager mange av måltidene i båten. Vi har ikke gass, og alle hvitevarene går på 230V. De samt varmtvannsbereder får strøm via inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Da forstår jeg. Du lever nok i en annen verden enn i 12volt verdenen der jeg er. Hvor stor batteribank har du for dette forbruket? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Har 1200Ah/15,36kWh med lithium til forbruk. Kunne gjerne hatt 400Ah til kjenner jeg. Vi har også strømgenerator, men tanken rundt så stor lithiumbank var å slippe å starte generatoren for alt mulig. Nå kan vi egentlig bruke 230V-strøm ukritisk som om vi skulle ligget med landstrøm. Oppgraderte med flere landstrømsladere i år så nå har vi 200A lading totalt fra tidligere 80A. Det hjalp litt for når det er tappet ut 1000Ah så tar det jaggu tid å få det inn igjen. Da kan også generatoren går kortere om vi har behov for å starte den i uthavn for å lade. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Sequoia skrev 18 minutter siden: Nå kan vi egentlig bruke 230V-strøm ukritisk som om vi skulle ligget med landstrøm. . . . . . . . . når det er tappet ut 1000Ah så tar det jaggu tid å få det inn igjen. Vel, når det sjelden er mer enn 10A sikringer i gjestehavnene og noen steder kun 6A er det ikke greit å bruke 230V ukritisk. Med en vifteovn på 2kW pluss en varmtvannsbereder på 1kW ryker den sikringen. Da blir det ikke mye til lading. Men du kan jo gjøre som 55 foteren som ligger ved siden av oss her, og frekt og freidig bruke 2 sikringsuttak på stolpen i land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Vet ikke hvordan det fungerer i gjestehavner. Men var på en campingplass med 6A sikring til vær plass. En bobil tok seg til rette og koblet til to ledninger. Dette ble oppdaget og det ble et voldsomt styr som til slutt ente med at han måtte forlate campingplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Lars H. skrev On 19.8.2023 at 11.42: Hvordan klarer du å bruke 420Ah på en helg? hehe inga problem med to unger ombord, dette var som sagt forrige båten, 42 foter, med 2 kjøleskap et 120liter og et 42liter, dieselvarmer for vann og dieselvarmer luft, unger som så på 32" tv på kvelden en film eller to osv osv. 420 var litt overkill, men bedre enn å ligge på underskudd i en båt uten generator. Nå med 50foter er jeg overrasket over hvor mye strøm vi klarer å bruke, ligger på godt over 100ah i døgnet, 3 kjøleskap etc.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Slike store banker burde jo strengt tatt vært ladet med type 2 elbil kabler. Jeg vil tro det om kort tid blir vanlig med Type2 ladebokser i båthavnene . Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Lars H. skrev 24 minutter siden: Vel, når det sjelden er mer enn 10A sikringer i gjestehavnene og noen steder kun 6A er det ikke greit å bruke 230V ukritisk. Men du kan jo gjøre som 55 foteren som ligger ved siden av oss her, og frekt og freidig bruke 2 sikringsuttak på stolpen i land. Med å bruke 230V ukritisk så mente jeg at forbruksbanken vår tillater det for en helg når vi er i uthavn. Kurssikringene i gjestehavnene må selvsagt hensyntas. Er sikringen liten bruker vi 230V fra inverteren i stedet så får heller landstrømmen gå til laderne i den grad det er kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 J-Å skrev Just now: Slike store banker burde jo strengt tatt vært ladet med type 2 elbil kabler. Jeg vil tro det om kort tid blir vanlig med Type2 ladebokser i båthavnene . Kan jo velge i hvilken hastighet man vil lade opp igjen, i hensynta med tilgjengelig kapasitet på landstrøm, forbruk ut fra forbruksbanken, og hvor god tid man har. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Sequoia skrev 24 minutter siden: Kan jo velge i hvilken hastighet man vil lade opp igjen, i hensynta med tilgjengelig kapasitet på landstrøm, forbruk ut fra forbruksbanken, og hvor god tid man har. Jada, men hvis det begynner å bli mange som skal ha mye strøm, så vil det fungere mye bedre med et elbilanlegg slik man har i mange fellesgarasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.