JNL Startet 12.August.2023 Link til dette innlegget Startet 12.August.2023 Hei. Har en yanmar 20hk 3gmd med denne løsningen på propellerakselen. Jeg finner lite info på nett om fett- pakkboks. Hvordan gjør dere med tilsvarende løsning for å sikre en velsmurt og tett aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.August.2023 Link til dette innlegget Svart 12.August.2023 For meg ser det ut som en fettsmurt pakkboks med simmeringer. Den er tett til den begynner å lekke og da må båten på land for å skifte simmeringer. har lett for å begynne å lekk hvis en presser inn for mye fett.(en vrenger simmeringen) Vedlikehold en 1/4 tørn i ny og ne når den er helt nedskrudd, skru koppen av og fyll den 3/4 opp mer vannfast fett, grunnen til ca. 3/4 er at du må ha noen gjenger fri så du får entret koppen uten å presse inn fett fra første gjenge, med nennsom hånd kjenner du når du begynner å presse inn fett. Det ser ut som klemflensen trenger litt stell. Litt rustløser på boltene til klemflensen skader ikke i ny og ne, tørn akslingen så skruhodene er ned, er du heldig så stikker ikke bolten helt igjennom så det er plass til littrustløser. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JNL Svart 12.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2023 Takk! Er helt fersk på alt som har med motor i båt. Med stikkordet "pakkboks med simmerring" finner jeg mye info om hva og hvordan osv, som bekrefter det du skriver! Beklager litt dårlig bild, men kikka på den igår uten å ta detaljbilder. Når jeg lett etter info skjønte jeg at der fanns mange ulike varianter og at der er lurt å vite hva man selv har. Sitér dette innlegget Link to post
JNL Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Var nede å sjekket idag. Når jeg skrur ut fettkoppen kommer det litt vann piplende ut, ca 1 dråpe annenhvert sekund. Oppleves tett når jeg skrur på koppen. Er det som det skal være? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 JNL skrev 32 minutter siden: Når jeg skrur ut fettkoppen kommer det litt vann piplende ut, ca 1 dråpe annenhvert sekund. Det indikerer at Simmerringen mot sjøen lekker ørlite og at siste skanse holder tett inn i båten. vet du når de ble skiftet sist? Simmerringene kan holde lenge eller ikke. Slangestumpen mellom hylse og pakkboks ser veldig myk ut kan tyde på for mye fett og at den ikke er oljebestandig. Ser nu at du ikke har to slangeklemmer på hver side det skal det være. det gjelder også alle slangestusser under vannlinjen. Du kan skifte til slike i rustfri da er det lovelig med en på hver side. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JNL Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Takk for info. Oppgraderer med doble slangeklemmer. Vet ikke når det er byttet sist, men det står nå på "at fikse" lista. Vil en eventuell lekk pakkboks, i begge ender, være er stort lekkasje som pumpa ikke klarer å holde unna? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 JNL skrev 1 time siden: Vil en eventuell lekk pakkboks, i begge ender, være er stort lekkasje som pumpa ikke klarer å holde unna? Starter normalt med å dryppe der og. Vil anbefale den som er lovlig med en klemme. noen bokser har lite med plass til to Etter sjøsetting er det lurt å slakke litt på slangeklemmen ved pakkboksen for å slippe ut luften i hylserøret| så simmeringen får kjøling. og den må ha rustfri fjær. Her er oppskriften på opprettingen av motor /klemflens er opprettingen ok så øker det levetiden på simmerringene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Jeg ser du har skrudd løs hele fettkoppen. Normalt er det bare lokket som skal løsnes. Siden alt kommer av samtidig kan det virke som om fettkoppen er tom og derfor skrudd så langt ned på gjengene at den har satt seg litt. Prøv å løse den mens du har den av, og fyll opp med ny grease. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 15.August.2023 Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Det ser også ut som det er kommet fett på akslingen, noe som kan tyde på sprengt simmerring. Eller at den er snudd med fjæra forover, så evt overskuddsgrease blir klemt ut der. jeg skiftet på min, da står begge simmerringene med fjæra bakover. Presser ikke mye grease inn, tror det skal presses inn hver 50. Time ca. Jeg bruker presse et halvtørn, og litt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
JNL Svart 15.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Takk for svar. Fettet på aksling kom av at jeg byttet ut fettet i koppen, og rester/ filler ble lagt på motor og akslinga. Når jeg tørket opp ble den litt igjen. Så den øvre simmeringen er heldigvis tett! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 15.August.2023 Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Har vel samme pakkboksen jeg også. Og i flere år har det "tytet" litt sjøvann og også litt fett. Ser ikke ut som det blir mer svetting. Så dette lever jeg godt med. Båten brukes kanskje 100 timer i året. Sikkert flere enn meg som har samme lekkasjen vil jeg tro... og hva er det som kan skje i verstefall? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.