Jump to content

Propellerhylse, hvilken type og hvordan skal den vedlikeholdes?

JNL

Recommended Posts

For meg ser det ut som en fettsmurt pakkboks med simmeringer.

Den er tett til den begynner å lekke og da må båten på land for å skifte simmeringer.

har lett for å begynne å lekk hvis en presser inn for mye fett.(en vrenger simmeringen)

Vedlikehold en 1/4 tørn i ny og ne når den er helt nedskrudd,

skru koppen av og fyll den 3/4 opp mer vannfast fett, grunnen til ca. 3/4 er at du må ha noen gjenger fri så du får entret koppen uten å presse inn fett fra første gjenge, med nennsom hånd kjenner du når   du begynner å presse inn fett.

Det ser ut som klemflensen trenger litt stell.

Litt rustløser på boltene til klemflensen skader ikke i ny og ne, tørn akslingen så skruhodene er ned, er du heldig så stikker ikke bolten helt igjennom så det er plass til littrustløser.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk! Er helt fersk på alt som har med motor i båt.  Med stikkordet "pakkboks med simmerring" finner jeg mye info om hva og hvordan osv, som bekrefter det du skriver!

Beklager litt dårlig bild, men kikka på den igår uten å ta detaljbilder. Når jeg lett etter info skjønte jeg at der fanns mange ulike varianter og at der er lurt å vite hva man selv har. 

JNL skrev 32 minutter siden:

Når jeg skrur ut fettkoppen kommer det litt vann piplende ut, ca 1 dråpe annenhvert sekund.

Det indikerer at Simmerringen  mot sjøen lekker ørlite og at siste skanse holder tett inn i båten. vet du når de ble skiftet sist?

Simmerringene kan holde lenge eller ikke.

Slangestumpen mellom hylse og pakkboks ser veldig myk ut kan tyde på for mye fett 

og at den ikke er oljebestandig.

Ser nu at du ikke har to slangeklemmer på hver side det skal det være.

det gjelder også alle slangestusser under vannlinjen.

Du kan skifte til slike i rustfri da er det lovelig med en på hver side.

image.png.327b45da20361220cc2f60f9f719514e.png

JNL skrev 1 time siden:

Vil en eventuell lekk pakkboks, i begge ender, være er stort lekkasje som pumpa ikke klarer å holde unna? 

Starter  normalt med å dryppe der og.

Vil anbefale den som er lovlig med en klemme. noen bokser har lite med plass til to

Etter sjøsetting er det lurt å slakke litt på slangeklemmen ved pakkboksen for å slippe ut 

luften i hylserøret| så simmeringen får kjøling.  og den må ha rustfri fjær.

Her er oppskriften på opprettingen av motor /klemflens er opprettingen ok så øker det 

levetiden på simmerringene.

image.png.f094ffa80671000e9c3e3b82c8e0c084.png

Jeg ser du har skrudd løs hele fettkoppen. Normalt er det bare lokket som skal løsnes. Siden alt kommer av samtidig kan det virke som om fettkoppen er tom og derfor skrudd så langt ned på gjengene at den har satt seg litt. Prøv å løse den mens du har den av, og fyll opp med ny grease.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det ser også ut som det er kommet fett på akslingen, noe som kan tyde på sprengt simmerring. Eller at den er snudd med fjæra forover, så evt overskuddsgrease blir klemt ut der. 

jeg skiftet på min, da står begge simmerringene med fjæra bakover. Presser ikke mye grease inn, tror det skal presses inn hver 50. Time ca. Jeg bruker presse et halvtørn, og litt tilbake. 

Har vel samme pakkboksen jeg også. Og i flere år har det "tytet" litt sjøvann  og også litt fett. Ser ikke ut som det blir mer svetting. Så dette lever jeg godt med. Båten brukes kanskje 100 timer i året. Sikkert flere enn meg som har samme lekkasjen vil jeg tro... og hva er det som kan skje i verstefall?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...