Jump to content

Kommunevalg, partienes syn på å bo i båt?

Sprite

Recommended Posts

Hei. Helt ny her og ny på forumer ... elsker båter og havet. 

Så spørsmålet .. har prøvd å lese meg opp men finner ingenting av svar så spør her .. 

Er det noe parti som er positiv til husbåt livet ?  

Kommentar fra moderator:  Tittel redigert, var "Politikk og kommunevalg nå .."

Hei og velkommen til forumet. Men som Roger jo prøver å si over her; ganske misvisende emne. Bør endres ganske kjapt. 

Det er kommunevalg, og det varierer nok ganske mye fra kommune til kommune hva man er opptatt av. Så her må du nok rett og slett snakke med lokale politikere. Jeg kan i hvert fall ikke erindre å ha lest noe om husbåter i noe sentralt partiprogram. 

Hei og takk for velkomsten : )  Vet ikke hva jeg skal endre det til . Kanskje bedre å slette . Ville bare høre om det var noen som visste eller hadde satt seg inn i politikken til de div partier når det kommer til å bo på havet. 

Liker hvordan det å bo på båt i våre naboland er en fin kultur ...  

Om du endrer tittelen til noe slikt som: "Er det et politisk parti som er positiv til at man kan bo i husbåt?" og er litt tollmodig, så kanskje noen vet noe og gir deg et svar. Det er tross alt ikke mer enn en time siden du startet tråden. Alle sitter ikke med nesen klistret til skjermen 24/7.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk dere ..  jeg vil så gjerne bo på havet .. i en flytende konstruksjon : )  Kan gjerne ha en stillestående og en som jeg kan seile med ..  Ville gjerne hatt et samfunn .. noen andre som likte det samme .. 

Derfor lurte jeg på om det var politiske partier som ville kjempe for at det ble mulig med tilrettelagt / lettvinte helårsplasser for båtlivet .. sentralt m barer og festligheter eller utenfor denslags .. 

Mye hav og øyer i vårt land : ) 

: ) så bra for de .. litt misunnelig  .. men jeg er på det stadiet at en ny epoke åpner seg .. barna flytter ut og jeg er nesten like ung som jeg var som 20 : )  Har bare skjønt nå at det beste stedet jeg kan være er havet .. på bølgene : )  

Ser meg rundt i fjorden som fører inn til Oslo i første omgang ...  

Har bodd flere år i Solheimsviken i Bergen. Veldig fin marina å bo i! Mistenker at de har mye velvilje fra kommunen fordi det er et enormt privat selskap som eier og vedlikeholder marinaen. Bergen kommune har ut over det en streng praksis på å utvise husbåter og forfølge de i deres nye bostedkommuner. Byråkrater mister ofte nattesøvnen av tanken på at noen finner på å ikke bo i regulerte A4-boliger.

Ellers virker det at man lever litt "på nåde" andre plasser i Norge. Spesielt utmerker Sandefjord seg for å ha unormalt mange tverrdrivere i kommunen. 

Sjekk Facebook-gruppen Privatpersoners rett til å velge boform!

Takk for svar . Det er akkurat det jeg mener ... derfor søker jeg politiske partier som tar denne sak i deres hender. 

Valglokalet står åpent men jeg finner ikke ut av hvem som støtter folk som vil bo eller oppholde seg der de vil uten trøbbel. Havet er stort : )

Sprite skrev for 2 timer siden:

Ser meg rundt i fjorden som fører inn til Oslo i første omgang ...  

Det er ett miljø for å bo i båt i Horten.
Vet ikke helt hvordan det fungerer ellers i året men det ligger endel båter som det bor folk i på vinteren i Horten gjestehavn.
Har tilgang til do og dusj

Sprite skrev for 1 time siden:

Valglokalet står åpent men jeg finner ikke ut av hvem som støtter folk som vil bo eller oppholde seg der de vil uten trøbbel. Havet er stort : )

Ville vel kanskje tro FRP som er ett liberalt parti er svaret uten att behovet for tromme virvel er påtrengende for politikken de fører på dette punktet eller kanskje mangelen er ett riktigere ord.
Har ikke ett bedre forslag men sosialister har gjerne en allergi for husbåter mens også borgelige kommuner kan være sterkt smittet så ikke godt å si i grunn.

Sprite skrev for 8 timer siden:

Har bare skjønt nå at det beste stedet jeg kan være er havet .. på bølgene : )  

Der får du stort sett være i fred. Å ligge gratis med et vrak på annenmanns eiendom blir det mer byråkrati rundt. På havet i bølgene, eller ved en brygge med tilgang til bar er to vidt forskjellige ting.

S/Y Emma skrev for 10 timer siden:

flere år i Solheimsviken i Bergen. Veldig fin marina å bo i

Hørte rykter at flytebryggen/bobåtbryggen/gjestebrygge på Marineholmen skal fjernes når Thor Møhlensgate 41 skal bygges ut om noen år. Og den skulle hvis ikke opp igjen. (Forøvrig krise hvis det er sant)

Litt avsporing til tråden, men underbygger vel litt det du sier at noen byråkrater ikke liker folk som bor i båt.

Har folk i campingvogn med spikertelt samme problem? 

Politikk begrenses av lover, som igjenn utformes av politikk. Lover har som regel en form som gir begrensninger.

Å bo i båt er ikke ulovlig. Men friluftsloven setter begrensninger for hvor lenge du kan være fortøyd til samme sted, ved fortøyning i det som defineres som områder for friluft- landbruk og miljø (LNF). I andre områder begrenses muligheten av å kunne være fortøyd over tid av lokale reguleringsbestemmelser, eller grunneiers vilje og regler. I noen havner er du velkommen, mens du ikke er det i andre havner.

Dagens lover, plan og byggningsloven, strandplan loven og friluftsloven setter begrensninger for fortøyning av flytende boenheter. Forurensningsloven kan og gi begrensninger.

Jeg kjenner ikke til at noen av våre politiske partier har programfestet mål om økt satsing på bruk av båt/flyvende boliger.

Aileen ll

aileenll skrev for 6 timer siden:

Jeg kjenner ikke til at noen av våre politiske partier har programfestet mål om økt satsing på bruk av båt/flyvende boliger.

Nei, flyvende boliger blir vel enda verre å forholde seg til! ?

(Beklager, ikke vondt ment, klarte bare ikke å dy meg …. ???)

7 hours ago, aileenll said:

Politikk begrenses av lover, som igjenn utformes av politikk. Lover har som regel en form som gir begrensninger.

Å bo i båt er ikke ulovlig. Men friluftsloven setter begrensninger for hvor lenge du kan være fortøyd til samme sted, ved fortøyning i det som defineres som områder for friluft- landbruk og miljø (LNF). I andre områder begrenses muligheten av å kunne være fortøyd over tid av lokale reguleringsbestemmelser, eller grunneiers vilje og regler. I noen havner er du velkommen, mens du ikke er det i andre havner.

Dagens lover, plan og byggningsloven, strandplan loven og friluftsloven setter begrensninger for fortøyning av flytende boenheter. Forurensningsloven kan og gi begrensninger.

Å bo i båt er lovlig i noen tilfeller, men ikke i alle.

https://lovdata.no/lov/2016-12-09-88/§5-1

I praksis må det være tilrettelagt for å bo i havnen, dette ble endret i 2017 eller noe sånt, før det var det ikke lov til å bo i båt og man måtte da registreres som UFB med alle ulemper det medfører.

Tror nok dette er et såpass marginalt tema at jeg tviler sterkt på at noe parti har noe om dette på programmet sitt. Her må du nok gjøre jobben sjøl, sende et spørsmål til de forskjellige partiene og se om du får noe svar!

Og om du gjør det - og få svar - del de/dem gjerne her! :giggle:

Uten at jeg vet det sikkert tror jeg kanskje Fredrikstad kommune er mer positivt innstilt? Er i alle fall mange som bor i båt i Vesterelva, hvis jeg ikke tar helt feil. @Chilli Solbris vet sikkert mer om det.

Forøvrig synd å høre @Thomas_h, om at det kanskje blir slutt på gjestehavna ved Marineholmen. Den var perfekt for meg! Som lettere funksjonshemmet vil jeg rett og slett ha store problemer med å komme meg opp fra og ned i båten hvis jeg skulle ha lagt meg i Vågen.

Takk for respons og svar ... reality bites ... 

Jeg kan ikke skjønne at det ikke er bygd opp samfunn ala steder hvor man kan bo på havet som man kan bo på land. 

Noen vil ha fast grund , noen vil ha bevegelig grund , noen vil på fjelltopper, og sove i hengekøye i lufta. 

Vi er jo i et land med mye vann -  mange av oss har nok det i dna´et .. et sjøfartsfolk , fjellfolk og annet. 

Kunne jeg bestemt ville det vært steder.. moloer .. samfunn hvor man kan leve og kjenne en flyter på havet .. 

Vann tilførsel .. septik suger .. barer .. mat steder ..  ja vanlig liv : )  Vil ha ..    

I Sandefjord var det i mange år et godt antall bebodde båter. For to-tre år siden endret holdningene seg. Mye grunnet at et fåtall festløver ikke klarte å respektere liver og regler om normal oppførsel og feststøy. Jeg har meget gode venner i Sandefjord som ble rammet av dette. De bodde i båt og levde et normalt liv. Dessverre var det et par av naboene som ikke gjorde det. 
Så det ble ganske tungtveiende når holdningsendringene kom i byråkratiet. Samtidig med dette har det blitt et annet fokus på miljø og septik. Forurensning står høyt i fokus. Kunnskapsnivået om hva som forurenser havet ikke like mye. Ref debatten om septik fra fritidsbåtflåten. 
Byråkrater og politikere uavhengig sv farge tror jeg lever etter regelen; det er lettere å forby enn å tilrettelegge.  Og misunnelse og maktarroganse kommer i mange former og personer…….

Her i Fredrikstad er vi heldige som får lov til å bo i båtene. 
Kommunen har skjønt at vi betaler skatt. Vi fester ikke døgnet rundt. De stedene hvor det bor folk egner seg ikke til gjestehavner eller næring. Altså sikrer vi havneleie til kommunen. 
Og her er det sosialistisk styre. 
Så å generalisere at der det styres av rød side er det vanskeligere å bo i båt er tull. 
Det finnes tullinger i alle partier! Her er vi så heldige at de foreløpig ser på oss som et pluss. 
Men det var ingen som aktivt la til rette for oss før vi gjorde kommunen oppmerksom på at skattepengene forsvant til staten så lengd vi var ufb’ere???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Pequod skrev 46 minutter siden:

Forøvrig synd å høre @Thomas_h, om at det kanskje blir slutt på gjestehavna ved Marineholmen.

Jeg ble litt nyskjerrig på mine egne rykter etter jeg skrev dette tidligere i dag, så søkte opp reguleringsplanen for området. Det ser ut som det skal bygges en liten "småbåthavn" (SH3), men mye mindre enn dagens brygge som sees i bilde under, som skal vekk. 

Screenshot_20230813_105621_Drive.jpg.f522f4d1bae4be160ea3189ebf5844f6.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...