Jump to content

Kommunevalg, partienes syn på å bo i båt?

Sprite

Recommended Posts

Sprite skrev 2 minutter siden:

Skal bør må stemme .. ingen som vet om noen som fremmer det å bo i båt på havet ? 

Det er som det er sagt før her at det er en så liten andel av befolkningen som bor i båt så deg utgjør promille, ikke prosent. Ingen politiske partier har deg på agendaen med mindre noen lokalt klarer å lage sak av det. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

skjønner . Takk for svar selv om det smerter ..  : )  Men jeg vil bo i båt på havet og ha det fint .. : )                                          Ikke så lett som i andre land her nå .. men det må da være mulig : ) 

Sprite skrev for 9 timer siden:

skjønner . Takk for svar selv om det smerter ..  : )  Men jeg vil bo i båt på havet og ha det fint .. : )                                          Ikke så lett som i andre land her nå .. men det må da være mulig : ) 

Ja visst er det mulig. Det er mange som gjør det.

Men å prøve å finne et partis holdning til det å bo i båt i partiprogrammet, kan du bare gi opp først som sist. Dette er et alt for "smalt" tema til å komme med der.

Du må finne fram telefonen og ta direkte kontakt med den kommunen som er aktuell for deg, og så videre derfra med båtforeninger, havnevesen, private osv.

Stå på, så finner du nok ut av det, men det krever at du selv gjør en innsats. 

Anonym skrev for 10 timer siden:

Å bo i båt er lovlig i noen tilfeller, men ikke i alle.

https://lovdata.no/lov/2016-12-09-88/§5-1

I praksis må det være tilrettelagt for å bo i havnen, dette ble endret i 2017 eller noe sånt, før det var det ikke lov til å bo i båt og man måtte da registreres som UFB med alle ulemper det medfører.

Loven det vises til sier ingenting om boligens lokasjon, kvaliteter eller tilknytteded fasiliteter, kun at en skal registrere seg i folkeregisteret med den adressen en tilbringer flest netter (unntak finnes). Det er der du får problemer med å bo i båt, dersom adressen til båten ikke er en adresse som er regulert til boligområde vil registreringen ikke bli godtatt.

Det er forskjell på å bo i båt og ha bostedsadresse i båt, det ene går på praktisk tilrettelegging og evt. fobud mot overnatting i marinaer/båtanlegg og det andre går på formaliteter i forhold til registrering av bostedsadresse.

Det er også uklart hva som spørres om i åpningsinnlegget, tilrettelegging eller formaliteter?

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Ja .. vel takk for svar alle sammen - det føles godt at det er mange som bryr seg.                                                           Skjønner nå det er ikke fritt valg for hvordan man vil leve og bo ... jeg synes det skulle ha vært.                                      

Om jeg med mitt liv som skattebetaler ønsker å bo på havet vil jeg ha respekt for det .. og gjerne et samfunn med andre som og ønsker det .. vi må da være mange ?  Har forstått det bor folk her og der ..

Ønsker ikke dette for det er billig .. det er det sikkert ikke .. men et genuint ønske å bo på havet ... men ikke helt alene og isolert ..  

Om du slutter å drømme, gruble og føle, og får ut fingeren, finner du at det er mulig å bo i båt både i Oslo, Bergen og Trondheim ( og sikkert andre "befolkede" steder også).

Bobåthavner er det der også ( ikke i Trondheim, men mange som bor i båt på havna, så du blir ikke alene).

I Oslo er det havner som er pålagt å drive bobåthavn, så her er det ikke det å bo i båt som motarbeides. Derimot så begynner det å bli vanskelig med husbåter bygget på flåter og lignende. Til og med en husbåt bygget på et Breiflabb 29-skrog er utvist (!) fra Oslo. Den ligger på finn. Noen havner sier også nei til trebåter, trist det og.

Sprite skrev for 12 timer siden:

. men et genuint ønske å bo på havet ... men ikke helt alene og isolert ..  

På havet blir du lett litt isolert:wink:. I havn derimot er det mer folk rundt deg. Det er slett ikke uvanlig å bo i båt rundt om i landet, og mange havner eller båtforeninger tillater dette. Jeg vil tro du tenker mer på husbåter av type "hus på lekter", slik det er vanlig enkelte steder i utlandet. Disse er ikke like vanlige her, jeg kjenner ikke til noen havner som er regulert til permanent forankring av slike. Jeg ville heller ha gått for en seilbåt til å bo i, og funnet en havn der det er et aktivt miljø med flere båtboere. Disse finnes, både her og der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 8/14/2023 at 7:08 AM, Jannmar said:

Men å prøve å finne et partis holdning til det å bo i båt i partiprogrammet, kan du bare gi opp først som sist. Dette er et alt for "smalt" tema til å komme med der.

Det tror jeg også - men i lokalvalg kan slengere og kummuleringer gi utslag. Snakk med enkeltpolitikere i din kommune, press dem til å gi løfter, og stem på de som virker å ha fornuftige synspunkter.

Miljø er et vektig argument i mot å legge for mye opp til båtboere. Septikutslipp i sentrale strøk er en ting. Store havneanlegg gir også mye skygge som påvirker naturlig algevekst. Dessverre er det også mange som ikke greier å ta vare på båtene sine, vrak som synker er et tredje problem. Båthavner tar også mye areal som kunne vært anvendt av badegjester, oppankrede gjester, etc 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sprite skrev On 14.8.2023 at 20.31:

Om jeg med mitt liv som skattebetaler ønsker å bo på havet vil jeg ha respekt for det ..

Din frihet slutter der andres begynner... Det har en verdi for storsamfunnet at man har oversikt over hvor og hvordan borgerne bor. Både for å kunne yte tjenestene de har rett på, men også for å kunne stille krav. Som for eksempel at man må ha ordninger for håndtering av avfall, forskriftmessig tekniske anlegg osv.

Og så kan man diskutere om det er skattebetalernes oppgave å dekke bordet for folk som vil ha "respekt" for å bo på en måte som kompliserer driften av offentlige tjenester.

Sprite skrev On 14.8.2023 at 20.31:

Skjønner nå det er ikke fritt valg for hvordan man vil leve og bo ... jeg synes det skulle ha vært.                                      

Det heter vel anarki. I Norge benytter vi en modell som heter demokrati. Har jeg kjøpt en p-plass i kjelleren under leiligheten, så syns jeg det er dumt om naboen parkerer der. På havet er du fri, det er når du nærmer deg land du må forholde deg til de spillereglene som gjelder.

12 hours ago, Grønnskollingen said:

ordninger for håndtering av avfall,

Dersom man har en hjemmehavn eller regelmessig besøker gjestehavner, så betaler man indirekte renovasjonsavgift og får denne tjenesten dekt. Ligger man mye for anker i Norge og særlig i Sverige, så er avfall et stort problem. Eneste løsning jeg har funnet er å bruke små poser til søppel og kaste i offentlige dunker for småavfall.

Jeg har funnet ut at det generelt sett er veldig mye bedre tilrettelagt for båtliv i Norge enn i Spania, men akkurat når det kommer til renovasjon, så fungerer det stort sett mye bedre i Spania og Portugal. Stort sett lett å finne offentlige containere som blir tømt daglig.

Det at man betaler for å levere fra seg søppel gir gale insentiver. Jeg mener å huske at det var noe i media for en god stund siden om fiskebåter som gjerne bidro til å samle inn søppel som de fant, men måtte betale for levering av slik "bifangst". Da blir det selvfølgelig lettere å bare la skrotet man finner liggende. Tilsvarende, forretninger som setter ut en søppeldunk utfor inngangen får også en ekstrakostnad.

Omtrent alt vi kaster i søpla i Norge har vi kjøpt i norske butikker og betalt MVA for, noe av det har vi til og med betalt miljøavgift for. Det burde ikke være politisk umulig å skrote renovasjonsavgiften - men det tror jeg dessverre må opp på nasjonalt nivå, det er ikke en aktuell kampsak for lokalvalget, tror jeg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...