Jump to content

Hvordan organisere papirkart

ydalir

Recommended Posts

Vi driver å seiler norskekysten, og liker å ha papirkart. Vi bruker kart fra hovedserien i 1:50000. Vi har 37 fot og et ganske stort kartbord, men det blir en del papirer, og mye bretting og organisering. 

Noen som har en god løsning på lagring, rulling eller  bretting og organisering? Slik at man kan finne frem riktig kart uten å bla gjennom hele haugen?

Lagre karttene i rør med kart nr, skriv opp på en lapp eller blokk området bsk kart nr.

i marinen hadde vi alle karttene! Vi måtte tegne inn alle EFS’ er

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har papir kart fra NV i en plast koffert, de er organisert i bolker  i plastlommer, tar fram en bolk og tar ut det kartet jeg trenger.

Var ombord i en båt han hadde 7 rør.
kartene var i skuff lagt etter nr, med skille ark etter hvert 7 kart. 
han tok ut bolken på 7 kart rullet de inn i hvert sitt rør og la de 7 gamle inn på plass. hadde også rom under kartbordet med plass til en bolk
hadde oversiktark omtrent slik

Må ha orden skal en legge inn   EFS’ er hver 14 dag

eller laste ned oppgraderte kart til PC

image.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei.

Gløym det folk skriv om oppbevaring i røyr. 

Når du skal bruka karta må du "sloss" med kart som vil rulla seg saman.

Me brettar karta to ganger, og har den trykte sida ut. 

Då er formatet høveleg i høve til våre stuerom, og me slepp å bretta ut karta for å sjå kva område dei dekker. 

Me har kvart tiande kart rundt ni andre. Altså er kart nr. 10 rundt kart 11-19, kart 20 er rundt kart 21-29 osv. 

Kart over indre farvatn har tresifra nr.

Slike har me saman med kart for tilstøtande farvatn. 

Oversiktskart er i ein eigen bunke.

Dette har fungert fint i mange år.

Jeg har et system som virker for meg, men kanskje ikke for andre. Hvert kart klippes i tre og merkes kartnr og S, M og N for å vise hvilken del det er. Deretter brettes de andre veien, og legges inn i A3 plastlommer så begge sider viser. Båtsportkartene er også i plastmommer, de passer rett inn med to i hver lomme så de kan leses fra begge sider. Denne løsningen passer greit hos meg som bruker kartene utendørs og uten stort kartbord.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...