Jump to content

Rust på yanmar motorer i seilbåter

MR Swe

Recommended Posts

Blir rust med en gang man begynner å slurve med ettersyn og vedlikehold. En motor ruster ikke dersom motorrommet er tørt og fint og uten lekkasjer. Jeg er allergisk mot rust. 

Legger ved et bilde av motorrommet på båten min. Den er 17 år gammel og har gått 1600 timer. Ikke noe rust. 20230414_2015402.jpg.98f754773bf3e2456d08389021b83c50.jpg

14 minutes ago, Hulda said:

Jeg tror ikke Yanmar er verre enn andre. Plastslanger i kjølesystemet bør unngås. Det koster ikke all verden å montere skikkelige slanger.

Jeg har plastslanger på sugesiden av kjølesystemet frem til sjøvannspumpa. Byttet 16 år gamle plastslanger med spiralarmering i fjor. Ikke på grunn av lekkasje, bare forebyggende. Installerte nye av samme type. Er det noen spesiell grunn til at slike slanger bør unngås? 

Hvis du ser på øverste bilde, så lekker slangen i tilkoblingen. SXK advarer også mot disse slangene da båter har holdt på å søkke. Grunnen var at sjøvann kom inn på stålspiralen. Denne rustet og gnagde seg gjennom plasten. De gangene jeg har sett nestenhavarier i forbindelse frost, har det alltid vært plastslanger. Så får enhver gjøre seg sin egen vurdering. Jeg ofrer ikke mange kalorier på å promotere gummislanger beregnet på det bruket de blir anvendt til.

Hulda skrev for 2 timer siden:

vis du ser på øverste bilde, så lekker slangen i tilkoblingen. SXK advarer også mot disse slangene da båter har holdt på å søkke.

her er det vel for mye kraft ved tiltrekningen som ødelegger slangen.

Hvis spiralen begynner å ruste burde det være lett å oppdage hvis en har litt kontroll

image.png.211f8a013dfd7df15dafdfcecfb32963.png

Liker denne typen fra 20mm                   Og denne fra 40mm  hydroscand

image.png.42ae13b8844a412cca911b76fce7aea2.png        image.png.b3bc4cc23630d2afc260ed84993fb158.png

Dometic toalett krever at en bruker den type slange på sugesiden hvis en vil ha garanti på sjøvannspumpa.

Tess er "enig" med deg de sier dette

""Primært beregnet for vakuum applikasjoner. Anvendes også for trykk ved avløp fra lensepumper e.l., men anbefales ikke i «lukkede» systemer og «permanent» bruk. Denne type PVC slange vil kunne ha en forholdsvis stor lengdeendring ved både vakuum og trykk.""

denne  er bra og  har  Bøyeradius mm:90    og  at en har kontroll av slangen

på sugesiden av sjøvanspumpa.

image.png.ca6467f2e568941712e8c1fc4b5f8a17.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

VP lekker olje OG ruster, Yanmar bare ruster. Ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

Må bli VP det da, oljelekkasjene hjelper på rusten :lol:

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må nesten prøve slangen selv @Roger jo. For den er veldig myk som varm, ikke like myk når kald. Så når man skrur til slangen kald, kan den lekke som varm. Da er det bare å ettertrekke?

Men slangen er billig. Den er brukt av OEM. I Italia monterte en båtprodusent slangen som eksosslange. Nokså katastrofalt. Hulda har en slik slange for vann inn til toalett, over vannlinjen. Har gått bra. Har hatt slangen for SW ut til eksosrørene, det gikk ikke bra. Ikke i det heletatt. 

Hulda skrev 44 minutter siden:

Du må nesten prøve slangen selv @Roger jo. For den er veldig myk som varm, ikke like myk når kald. Så når man skrur til slangen kald, kan den lekke som varm. Da er det bare å ettertrekke?

Nå er det vel ikke problem med at den blir for varm på suge siden av sjøvanspumper

her oppe i Nord. Var som sakt nødt til å montere den for å få garanti på Dometic toalettet de godkjente ikke vakuumslangene til Blakes & Taylors, på sugesiden av sjøvannpumpen, det sier litt om kompetansen  til selger.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...