kveitefanger Startet 14.August.2023 Link til dette innlegget Startet 14.August.2023 Suzuki DT40X Kerosene 198x Hei! Var ute på sjøen igjen etter å ha blitt utsatt for et båttyveri her om dagen. Bensinkannen var selvfølgelig tom, så fylte den opp med ny E0 bensin og blandet olje i. På tur ut av havna merker vi at motoren harker og "slår" veldig. Vi får noe turtall på tur ut, men er litt passiv på gassen mtp motorens tilstand. Ved oppstart igjen utenfor havna merker vi at det kommer utrolig mye hvit eksos ut, men det går over igjen rett etterpå. Det skjer hver gang motor startes. Min første tanke på tur hjem var at det kan ligge rester av e10 etter tyveri? Vi fikk heller ikke turtall og selv ikke ved fullt gasspådrag. Tenker å prøve meg med en kjapp service med bytte av plugger, samtidig teste kompresjon og prøve litt startgass rundt om kring for å se om det er noen lekasjer på blokka og rundt om. Skal også ta en runde på forgasseren, mulig demontere den og rense den. Har ikke kjent på kjølevann da tanken ikke slo meg der og da. Siden det kommer mye hvit røyk ved oppstart, kan det tenkes at enten stempelringer eller kjøleringer er tett? Kan for mye/lite olje ha noe å si? Noen som har erfaringer, tips eller råd? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 hvit eksos på en totakter kan være at den drar inn / forbrenner kjølevann. Kan vel også ryke ekstra ved oppstart om man blingser litt på oljemengden , men da burde det luktet mer 2t eksos og vært mer grå/blå i farga Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kveitefanger Svart 14.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 ivar skrev 3 minutter siden: hvit eksos på en totakter kan være at den drar inn / forbrenner kjølevann. Kan vel også ryke ekstra ved oppstart om man blingser litt på oljemengden , men da burde det luktet mer 2t eksos og vært mer grå/blå i farga Minner veldig om damp. Mistenker gåen topp, så at det muligens utvider seg når motor får temp igjen(?) og det kommer mindre damp. Er ikke noe flink med båtmotorer i det hele tatt da Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 sjekk pluggene, trekkes det inn vann på en sylinder så blir pluggen (og stempel) vasket ganske så effektivt ren for sot Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kveitefanger Svart 15.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Skal sjekke litt når ruskeværet gir seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 15.August.2023 Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Er vel store muligheter for defekt toppakning, med tanke på hvordan du beskriver problemet!? Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Lenasmartin20 skrev for 20 timer siden: Er vel store muligheter for defekt toppakning, med tanke på hvordan du beskriver problemet!? Mistenker det selv, men er ikke akkurat mekaniker Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Du kan jo ta av plugghettene, skru ut en av pluggene, få hjelp av noen til å kinne en stund, og samle opp det som kommer ut av plugghullet i en kopp, dersom det er vannperler i bensinen, så er det defekt toppakning. Er det to eller tre sylindre? Kan hende du må gjøre denne testen på alle en og en sylinder om ikke det kommer vann i den første... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 kveitefanger skrev for 14 timer siden: Mistenker det selv, men er ikke akkurat mekaniker Da bør du få hjelp av noen som kan dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kveitefanger Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 index skrev On 17.8.2023 at 9.13: Da bør du få hjelp av noen som kan dette. For å ta det på godt nord-norsk: Faen for en unødvendig kommentar. Får hjelp om det trenges, har kunnskaper og er nevenyttig nok til et enkelt feilsøk selv før jeg ringer en venn. Gamle 2t båtmotorer er enkle i prinsippet, men jeg spurte her om hjelp/erfaringer rundt dette før jeg foretok meg noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Lenasmartin20 skrev On 17.8.2023 at 9.12: Du kan jo ta av plugghettene, skru ut en av pluggene, få hjelp av noen til å kinne en stund, og samle opp det som kommer ut av plugghullet i en kopp, dersom det er vannperler i bensinen, så er det defekt toppakning. Er det to eller tre sylindre? Kan hende du må gjøre denne testen på alle en og en sylinder om ikke det kommer vann i den første... Takk for tips Har enda ikke kommet meg ned og gjort noe.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 kveitefanger skrev 6 minutter siden: For å ta det på godt nord-norsk: Faen for en unødvendig kommentar. Så det er takken for å gi velmente råd! ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.