Jump to content

Suzuki DT40X Hvit eksos, får ikke turtall

kveitefanger

Recommended Posts

Suzuki DT40X Kerosene 198x

Hei! Var ute på sjøen igjen etter å ha blitt utsatt for et båttyveri her om dagen. Bensinkannen var selvfølgelig tom, så fylte den opp med ny E0 bensin og blandet olje i.

På tur ut av havna merker vi at motoren harker og "slår" veldig. Vi får noe turtall på tur ut, men er litt passiv på gassen mtp motorens tilstand.

Ved oppstart igjen utenfor havna merker vi at det kommer utrolig mye hvit eksos ut, men det går over igjen rett etterpå. Det skjer hver gang motor startes. 

Min første tanke på tur hjem var at det kan ligge rester av e10 etter tyveri? Vi fikk heller ikke turtall og selv ikke ved fullt gasspådrag. Tenker å prøve meg med en kjapp service med bytte av plugger, samtidig teste kompresjon og prøve litt startgass rundt om kring for å se om det er noen lekasjer på blokka og rundt om. Skal også ta en runde på forgasseren, mulig demontere den og rense den. 

Har ikke kjent på kjølevann da tanken ikke slo meg der og da.

Siden det kommer mye hvit røyk ved oppstart, kan det tenkes at enten stempelringer eller kjøleringer er tett?

Kan for mye/lite olje ha noe å si?

Noen som har erfaringer, tips eller råd?

hvit eksos på en totakter kan være at den drar inn / forbrenner kjølevann.   

Kan vel også ryke ekstra ved oppstart om man blingser litt på oljemengden , men da burde det luktet mer 2t eksos og vært mer grå/blå i farga

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 3 minutter siden:

hvit eksos på en totakter kan være at den drar inn / forbrenner kjølevann.   

Kan vel også ryke ekstra ved oppstart om man blingser litt på oljemengden , men da burde det luktet mer 2t eksos og vært mer grå/blå i farga

Minner veldig om damp. Mistenker gåen topp, så at det muligens utvider seg når motor får temp igjen(?) og det kommer mindre damp. Er ikke noe flink med båtmotorer i det hele tatt da :crazy:

sjekk pluggene, trekkes det inn vann på en sylinder så blir pluggen (og stempel) vasket ganske så effektivt ren for sot

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du kan jo ta av plugghettene, skru ut en av pluggene, få hjelp av noen til å kinne en stund, og samle opp det som kommer ut av plugghullet i en kopp, dersom det er vannperler i bensinen, så er det defekt toppakning.  Er det to eller tre sylindre?  Kan hende du må gjøre denne testen på alle en og en sylinder om ikke det kommer vann i den første...

index skrev On 17.8.2023 at 9.13:

Da bør du få hjelp av noen som kan dette. 

For å ta det på godt nord-norsk: Faen for en unødvendig kommentar.

Får hjelp om det trenges, har kunnskaper og er nevenyttig nok til et enkelt feilsøk selv før jeg ringer en venn. 

Gamle 2t båtmotorer er enkle i prinsippet, men jeg spurte her om hjelp/erfaringer rundt dette før jeg foretok meg noe som helst.

Lenasmartin20 skrev On 17.8.2023 at 9.12:

Du kan jo ta av plugghettene, skru ut en av pluggene, få hjelp av noen til å kinne en stund, og samle opp det som kommer ut av plugghullet i en kopp, dersom det er vannperler i bensinen, så er det defekt toppakning.  Er det to eller tre sylindre?  Kan hende du må gjøre denne testen på alle en og en sylinder om ikke det kommer vann i den første...

Takk for tips :thumbsup: Har enda ikke kommet meg ned og gjort noe..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...