Jump to content

Ferro-Bet rustfjerner som systemrens Volvo Penta

Cinatit

Recommended Posts

Jeg har prøvd å finne frem til beste måten å rense sjøvannssiden på en volvo penta for rust. Systemrens fra Flak er jo en velkjent og populær måte og rense opp, men jeg har brukt Ferro-Bet rustfjerner på blant annet en magnetventil (solenoid valve) til mitt Neutra Salt system som var totalt rustet i stykker med MEGET gode resultat. Under kan dere se bilde av ventilen før og etter behandling. La den i et kar med Ferro-Bet rustfjerner med lokk på og så ble den som ny.

Derfor kom jeg på ideen om å Bruke Ferro-Bet til å kjøre en skikkelig rustfjerningssrens inne i sjøvannssystemet på min Volvo Penta 8.1L 2005 model. Derfor sendte jeg en mail til Krefting som er importør og fikk følgende svar. Tenkte det var fint og dele. Skal prøve dette når jeg tar opp båten så kan jeg melde tilbake med resultater. Hadde vært interessant å høre om noen andre har prøvd dette? 

Mail fra Ferro-Bet.

Sitat

Når det gjelder din båtmotor så er du inne på noe lurt, for å rense innvendig kjølekappe.

Rustfjerneren er på vannbasis, så 50/50 med vann ca.12 timer i motoren skulle vere bra.

( vet ikke mengde, men det finner du ut, om det er en liten eller stor TAMD 72 du har )

Tøm av og fyll på med ferskvann noen ganger, til alt rusk er kommet ut.

Rustfjerneren ødelegger ikke plast/ gummi/ lakk….

Når denne behandling er gjort, tilsett 1 % skjæreolje ( brukes på mek. Verksteder for kjøling ved boring )

Denne olje blander seg med vann og legger seg som en beskyttet hinne på jernet og samtidig smører kjølevannspumpen.

Dette et tips fra meg som gammel maskinsjef.

Må nok ha 15L totalt så hvis jeg blander 50/50 med vann må jeg kjøpe 8L Ferro-Bet som koster 200kr flaska. Blir jo totalt 1600 kroner, men mye billigere en lekkasje i manifolder, risere og vann i olje osv osv. Blir spennende å se resultatet.  

Bilder av magnetventil etter et langt bad i Ferro-Bet rustfjerner.
Screenshot2023-08-15at12_49_57.png.c7cfefc1dfbcee08e9c5266cc5300579.png

Screenshot2023-08-15at12_50_05.png.fa94c53ea608929d90aef45ec1282816.png

Når ble jeg litt forundret: Hvorfor bruke et produkt som må blandes ut 1:1, når du kan bruke et med ca samme literpris som blandes 1:5? Begge er jo syre, så effekten er den samme. Noen kjøper også en sekk med sitronsyre på Felleskjøpet og blander dette i vann. Enda rimeligere. Men å bruke Ferro-Bet til dette synes jeg virker både dyrt og unødvendig. Det er heller ikke sikkert at alle legeringene i kjølesystemet er like glad i sinkpartiklene som Ferro Bet etterlater seg. Jeg for min del ville ha latt være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Brukte sitronsyre fra felleskjøpet, 125g på literen vann så flusha i 24 timer med sirkulering og sporadiske oppstarter for oppvarming av motor. Funket som bare det, ble meget rent. kjøpte 5kg spann så har i noen år. mener det var en 3-4-500 for hele sulamitten. har igjen til å flushe årlig i flere år. 

Ferrobet blir litt overkill om du ikke har seriøse kjøleproblemer og dyp lommebok. Men hver sin smak, har du lyst har du lov :) Gjør helt sikkert jobben!

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...